26

Re: Isomalt Suikerjuwelen

Hij stond in het gedeelte achter de bar (beneden  :/ ), daar waar ook de suikerbloemen voor de wedstrijd stonden!

27

waahahhaha Anja, bedankt voor je melding :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

28

ik weet dat taart en decoratie ook wat met suiker gaat doen en gaan verkopen maar nog even geduld.... wil zelf er ook mee gaan werken en vooral om juwelen te maken  :D

meer foto's op me site www.taartschuur.nl en op www.facebook.com/detaartschuur bedankt voor het kijken.

29

De Hanos heeft het ook! In verpakkingen van 250 gram en 1 kilo. Nog even m'n vraag in de herhaling: iemand al de tip geprobeerd tegen belletjes?

30

jemig! wat een knoeiboel! Trucje met koud water gedaan... idd geen belletjes, maar misschien iets te lang in het water gehouden, want mn mengsel was gelijk gestold... :( toen maar even nogmaals op het vuur en daarna direct aan de slag, maar meeeen wat stolt dat snel!! Ik heb er 5 kunnen maken, toen was het al weer hard, en van die 5 was er 1 goed en andere kan ik niet omschrijven als een juweel maar meer als suikerdrolletjes :(
Als ik zo mn pannetje heb schoongemaakt, probeer ik het nog een keer, dan dus nog korter in het koude water houden, alleen dippen?

groetjes Tirza     

31

oke, poging 2, ietwat kraanwater wat al een tijdje op t aanrecht stond gebruikt, bij gebrek aan mineraalwater uit een flesje. Zoals bij die beschrijving stond, water toevoegen tot het nat zand lijkt. koken duurt iets langer. weer in het pannetje met koud water gedaan, alleen de grote bellen verdwenen, die kleintjes niet. komt misschien ook omdat ik dat koude water nu niet uit de koelkast haalde, maar  gewoon uit de kraan en bij poging 1 dus uit de koelkast.
De isomalt bleef beduidend langer vloeibaar, ik kon bijna de hele mal vullen!! Het vullen van de mal vind ik wel alstig, omdat het lastig te doseren is, ik heb het nu met een theelepeltje gedaan, maar als je die theelepel niet heel snel weghaald bij het vakje wat je wilt vullen, komt er te veel in en dan een bobbel op en die krijg ik niet weg. ik ga toch nog een the ultimate cake off kijken, want ik heb het idee dat wat zij gebruiken veel vloeibaarder is  :think:

groetjes Tirza     

32

ik ga nog even door om tegen mezelf te praten :D

interessant topic:

http://cakecentral.com/cake-decorating- … 74341.html

even eea samenvatten:

- geen water gebruiken, maar corn syrup (waar kun je dat krijgen, of waarmee kun je dat vervangen?)
- bewaren in een doos? In ieder geval niet in plastic

groetjes Tirza     

33

Corn syrop is dat niet iets wat je in een reformwinkel kunt kopen?

34

zie net dat op de verpakking SK liquid glucose staat, verhoudingen 2 cups isomalt en 2 eetlepels glucose

groetjes Tirza     

35

Kijk uit met water, dat mag niet bij de isomalt komen. Dan krijg je een doffe ipv een helder resultaat van.

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

36

he peron, wat leuk dat jij ook je kennis hier even komt delen!  :Y

groetjes Tirza     

37

nou, ik heb het nu nog een keer geprobeerd met suikerthermometer en zonder toevoegingen. Gister lag mn de thermometer nog thuis.
vanaf 280F roeren en vanaf 340F van het vuur af. Even in pan koud water, belletje leken verdwenen, maar bij het gieten in de mal ontstaan er toch kleine belletjes. Ook vind ik het toch ietwat gelig, terwijl ik alles wat ik heb gebruikt van rvs is.
zal zo even foto's plaatsen.
ik ben er nu trouwens wel klaar mee op deze manier, volgende keer met glucose stroop, neem aan dat dat onder liquid glucose wordt verstaan...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RUVKLSKB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6T4AIKU.jpg

groetjes Tirza     

38

Misschien kun je Koos Gijzenij ( van de beurs ) even mailen voor tips om de belletjes weg te krijgen?  info`apenstaartje`kunstinsuiker.nl
Ik heb les van hem gehad op de patisserie opleiding, en wij smolten de isomalt onder een warme lamp. Maar of de manier van smelten invloed heeft op de belletjes weet ik niet.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

39

Ik lees graag even met jullie mee, want ook ik heb Isomalt gekocht op de beurs en er nog niets mee gedaan.... :D

Leer weer heel graag van jullie!! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

40

ok, ik ga koos eens even mailen, vraag wel of hij lid wil worden en zich even kan mengen in onze discussie :)

groetjes Tirza     

41

tipsytaartje schreef:

ok, ik ga koos eens even mailen, vraag wel of hij lid wil worden en zich even kan mengen in onze discussie :)

:thumb:  Ben benieuwd naar wat hij voor goede tips heeft. Ik blijf dit even volgen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

42

nog geen reactie :( We wachten af!!

groetjes Tirza     

43

Goede avond Tirza ,sorry ik heb te snel gereageerd zonder verder te lezen.
De isomalt alleen smelten tot dat het is opgelost niet boven de 180 graden Celsius anders wordt hij gelig en gaat dan over naar karamel,dus alleen smelten .Het beste is smelten dan aflaten koelen en dan weer langzaam smelten dan heb je geen belletjes in de isomalt en daarna in de mal gieten.
Als het is afgekoeld voorzichtig uit de mal halen ,dan zie nog kleine belletjes aan de oppervlakte die kan je voorzichtig met een kleine brander verwijderen .
De belletjes ontstaan omdat de warmte in de vorm niet weg kan,zodoende moet even voorzichtig met een brander met weinig vermogen laten verdwijnen,niet te heet anders smelt je diamant.
Isomalt is verkrijgbaar in alle Horeca Groothandel ook Sligro de emmers vullen wij voor hun af met hun etiket van Niels de Veye.
Als je op mijn site ben zie je aan wie wij allemaal leveren.
Ik hoop dat je hiermee wat kan doen ,anders hoor ik nog wel van je.
Met vriendelijke groeten,Koos Gijzenij.

groetjes Tirza     

44

tipsytaartje schreef:

Goede avond Tirza ,sorry ik heb te snel gereageerd zonder verder te lezen.
De isomalt alleen smelten tot dat het is opgelost niet boven de 180 graden Celsius anders wordt hij gelig en gaat dan over naar karamel,dus alleen smelten .Het beste is smelten dan aflaten koelen en dan weer langzaam smelten dan heb je geen belletjes in de isomalt en daarna in de mal gieten.
Als het is afgekoeld voorzichtig uit de mal halen ,dan zie nog kleine belletjes aan de oppervlakte die kan je voorzichtig met een kleine brander verwijderen .
De belletjes ontstaan omdat de warmte in de vorm niet weg kan,zodoende moet even voorzichtig met een brander met weinig vermogen laten verdwijnen,niet te heet anders smelt je diamant.
Isomalt is verkrijgbaar in alle Horeca Groothandel ook Sligro de emmers vullen wij voor hun af met hun etiket van Niels de Veye.
Als je op mijn site ben zie je aan wie wij allemaal leveren.
Ik hoop dat je hiermee wat kan doen ,anders hoor ik nog wel van je.
Met vriendelijke groeten,Koos Gijzenij.

:thumb:  Top, ik ga er binnenkort ook maar weer eens mee werken.
Ik wacht wel even af, jij zult het vast nog een keer gaan proberen tirza  O-)  Eerst eens kijken of het op die manier werkt  :lol:

45

jahhaaa ik ga er nog wel mee aan de slag :Y

die juwelen die ik had gemaakt... die luchtbellen zijn ook vanzelf weggegaan omdat ze (denk ik) door de luchtvochtigheid langzaam aan het smelten waren.. ze zaten ook vast gekleefd aan mn bord... weet niet zo goed waar ik ze dan op moet leggen, bakpapier maar?

groetjes Tirza     

46

ben wel benieuwd wat je hiermee allemaal kan maken.

47

Ben alleen wel bang dat je met een brander de vorm van de juweel veranderd? Juist het relief maakt het een echt juweel.

Ik heb nog wel zo'n creme brulee brandertje :) Eens een keer testen dan!

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

48

tipsytaartje schreef:

weet niet zo goed waar ik ze dan op moet leggen, bakpapier maar?

In een bakje met van die silica zakjes die ook in schoenendozen e.d. zitten, dit trekt de vocht aan waardoor ze hard blijven.

49

Chocoholic schreef:
tipsytaartje schreef:

weet niet zo goed waar ik ze dan op moet leggen, bakpapier maar?

In een bakje met van die silica zakjes die ook in schoenendozen e.d. zitten, dit trekt de vocht aan waardoor ze hard blijven.

o slim!!! nou moet ik maar snel een boel nieuwe schoenen kopen dan! :lol: :lol:

groetjes Tirza     

hoi hoi
ik ben nieuw hier
Ik ben zoals zovele hihi ook bezig met isomalt

Ik smelt het gewoon zonder iets in de pan.
Als je bubbeltje hebt kun je heel even met een brander eroverheen gaan
Zo gaan de belletjes weg en krijg je de glans ook terug

maar heeft iemand voor mij een tip..
Bij mij blijft het zo plakkirig...wat te doen???