1

Onderwerp: Gumpaste door marsepein?

Ik heb zo'n blikje gumpaste mix van wilton gekocht maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet/kan, haha.

Het kan door de fondant, maar ook door de marsepein?
En moet ik dan de mix zonder water/poedersuiker erdoorheen doen, of moet ik dus eerst de mix mengen en dan door de marsepein kneden?

En in welke verhouding?

2 Laatst bewerkt door Gerda (30-06-2010 17:27)

Re: Gumpaste door marsepein?

volgens mij is gumpaste mix niet bedoeld om door je fondant of marsepein te kneden.
Het is voor heel dun werk zoals bloemboeketten e.d.
Dat wat je door de fondant kneedt om het hard te maken heet tylose, dat schijnt met marsepein weinig tot geen effect te hebben.
Hier heb ik geen ervaring mee.

Ik heb wel eens gumpaste en fondant gemengd, dat was ook voor het fijne werk maar ik denk dat je er ook wel mee zou kunnen boetseren al moet je dan wel snel werken.
Voor letters of bloemen die in vorm moeten drogen gaat 't wel denk ik.

Gumpaste maken zoals het op de verpakking staat en dan half om half mengen met fondant.
Voor mengen met marsepein heb ik geen ervaring.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

3

Bedankt, heeft iemand toevallig nog ervaring met gumpaste door marsepein?

En is gumpaste alleen een beetje te eten?

4

Gumpaste is eetbaar, maar het is niet te vr*ten! Het word ook keihard. Zou het ook niet door de marsepein doen, als het nog gegeten moet worden.

Groetjes San

5

lekker is anders, ik vind het een beetje papier-achtige nasmaak hebben.
Je hebt 't in huis dus ik zou zeggen probeer het gewoon, het is niet giftig dus je krijgt er niets van.
Gemengd met fondant vind ik dat de smaak van de fondant er wel bovenuit komt.
Ik vind het beter smaken dan fondant met tylose.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

6

Haha oke, balen dat ik het dan nu al gekocht heb, maarja.

Ik zal wel wat verschillende verhoudingen met marsepein uitproberen en kijken of het een beetje te eten blijft en hard wordt.

7

Lieve meid, je vraagt het en er is je al verteld dat het niet om door de marsepein te doen is...Je volgt de instructies en maakt er dus gumpaste van want dat is het.
Waarom wil je het persé door de marsepein doen als ik vragen mag?
Denk je dat het als tylose werkt? Tylose doe je ook niet door de marsepein he....

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten maar ik snap het gewoon niet  :o

Groetjes Melanie

8

Doosch, ik vind je nogal een rare reactie geven.
Misschien had je alle bovengaande reacties eerst even moeten lezen.

Er werd gezegd dat ik het gewoon eens moest proberen, en dat is precies wat ik ga doen.

En wie zegt dat ik denk dat het als tylose werkt? Ik heb het hier nooit over tylose gehad.

Ik wil het door de marsepein doen omdat dat is waar ik op dit moment nog een kilo of 3 van heb en ik ook eens met gumpaste wilde werken maar op internet al had gelezen dat dit erg vies smaakte.

9 Laatst bewerkt door Nathasja (03-07-2010 19:42)

Ok, genoeg over het wel of niet door de marsepijn kneden, je moet alles uitvinden, maar....je hoeft helemaal niet te balen dat je het gekocht hebt! Gumpaste is ontzettend fijn om mee te werken! Eigenlijk werkt de kant en klare nóg fijner, maar goed je hebt degene waar water bij moet.
Ook al ga je het niet eten ( ik vind het trouwens niet heel vies) je kunt er prachtige boetseersels en vooral dunne bloemen mee maken. Het breekt minder snel dan fondant met tylose!

Groetje Nathasja.

Ow..ik vergeet wat te zeggen nu ik een klein stukje terug lees....marsepijn wordt niet hard!

www.tazzels.nl
voor al je taartbenodigdheden en workshops.

10

Kellaigh schreef:

Doosch, ik vind je nogal een rare reactie geven.
Misschien had je alle bovengaande reacties eerst even moeten lezen.

Er werd gezegd dat ik het gewoon eens moest proberen, en dat is precies wat ik ga doen.

En wie zegt dat ik denk dat het als tylose werkt? Ik heb het hier nooit over tylose gehad.

Ik wil het door de marsepein doen omdat dat is waar ik op dit moment nog een kilo of 3 van heb en ik ook eens met gumpaste wilde werken maar op internet al had gelezen dat dit erg vies smaakte.

Ik héb bovenstaande reacties gelezen en van alle reacties is er maar één die zegt 'probeer het maar omdat je het toch in huis hebt' en voor de rest raad iedereen het af.

Daarom vraag ik je waarom je het persé wil doen en wat voor effect jij denkt dat het zal hebben. (vandaar het verband met tylose.)
Gewoon uit nieuwsgierigheid, ik probeer hier het 'rare' in te vinden maar dat ligt dan vast aan mij.
Het is mij duidelijk dat je niet erg goed leest en helemaal omdat je mijn reactie raar noemt.
Succes er mee....

Groetjes Melanie