1 Laatst bewerkt door EverLearn (30-06-2010 09:03)

Onderwerp: Origineel taartidee: oma leest voor - tips gevraagd

Beste dames, ik zou heel blij zijn met wat tips van jullie voor dit idee:
Een vriendin viert a.s. zaterdag de verjaardag van haar zoontje en heeft mij gevraagd een taart te maken in de vorm van een opengeslagen boek, waaruit het gezicht van een oma tevoorschijn komt.  Ze heeft een foto hiervan opgestuurd, het ziet er aardig 3D uit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XB4QAJP8.jpg

Nu heb ik wel enkele ideetjes:
De gehele taart maak ik van cake, dit is steviger dus hier kan ik een vorm uit snijden.  Ik bak een rechthoekige cake en snij hier wat van af zodat het op een opengeslagen boek lijkt.
Vraag: kan ik dit dan nog wel vullen?

Voor het gezicht bak ik een ronde cake, die ik ook bijsnijd.  Of zou het toch handiger zijn hiervoor bijvoorbeeld cereal treats te gebruiken?

Voor de decoratie gebruik ik fondant en bijvoorbeeld de eetbare stiften die ik in huis heb (ik ben niet zo handig met kwast en verf). 
Hebben jullie hier nog goede ideeën voor?

Alvast bedankt!!

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

2

Re: Origineel taartidee: oma leest voor - tips gevraagd

Wat het boek zelf betreft heb ik inmiddels na nóg meer zoeken toch wat meer duidelijkheid kunnen krijgen.  Ik zit nog wel wat met het gezicht.  Ik hoop dus echt dat iemand hier ideeën over heeft??

Alvast bedankt!

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

3

Lijkt mij inderdaad dat je het gezicht van cereal treats kan maken. Zelf geen ervaring met boetseren van cereal treats, weleens gemaakt en het was keihard. Je kunt op ehow.com een how to vinden hoe je een zachtere vorm van cereal treats krijgt.

Succes ermee :)  :)

4

Wil je dat het helemaal eetbaar is? Anders zou je als basis voor het gezicht ook zo'n polystyreen masker/poppenhoofd kunnen gebruiken.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Bedankt voor jullie reacties!
Ja ik wil wel graag dat het eetbaar is.  Ik zit nu nog steeds rond te kijken naar bruikbare recepten voor cereal treats of vergelijkbaar.  Om het nog even moeilijker te maken: ik gebruik liever geen gelatine en dat zit standaard in marshmallows (al verkopen ze in Amerika veganistische mm's, maar ja daar heb ik hier niets aan he). 
Dus misschien kan ik toch beter iets anders gebruiken? 

Hmmm, ik vind hier net een recept voor Double Chocolate Cereal Treats, misschien is dat wat...  Ik hou jullie op de hoogte.  :)

Heeft iemand trouwens nog een tip voor hoe ik het gezicht het beste kan decoreren zodat het er zo realistisch mogelijk uit ziet?

Alvast bedankt.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

6

Je zou ook cakekruimels vermengd met wat botercreme of jam kunnen gebruiken in plaats van cereal treats... Net als in het recept voor cakeballetjes, wel een stevige uitvoering daarvan (dus heel weinig creme/jam erdoor).

Cake vullen kan overigens prima, wel dun doen, anders wordt het machtig :D

Tips voor het realistisch maken van het gezicht: dan zou ik toch die stiften met eetbare inkt vergeten. Dan liever puzzelen met fondant/marsepein of toch schilderen... (poeder op de wangen geeft trouwens ook een mooie, realistische blos denk ik zo :) )

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Cakekruimels, wat een goed idee...
Dank je wel!  Ik ga het denk ik eerst wel een 'trial run' geven; ik lees toch net in een mailtje dat het feest uitgesteld moet worden.

Wat het gezicht betreft, zou een combi van puzzelen met fondant en poeder op de wangetjes wel leuk zijn?
Ik vertrouw mezelf niet echt met de verf.... je kunt het zo moeilijk weer corrigeren. 

Bedankt voor deze reactie in de vroege/late uurtjes!

Groetjes, Nienke
Learning from every cake