1

Onderwerp: Is de cupcake op goede hoogte?

Ik heb vandaag eerste keer de cupcakes gebakken volgens een recept uit de boek van Petra Achtien de vanille-cupcake. En heb de vormpjes gevuld met 33 gram (ik heb hier ergens gelezen) en dan is het net half cm onder de rand maar wel goed plat. Maar is het wel een goede hoogte, of is de vorm dan ietsje breed??

ik weet het niet meer hoor, ik wil een leuke lekkere bedankje geven aan de juffen van mijn kinderen.

Re: Is de cupcake op goede hoogte?

over het algemeen wordt hier met 40gram gevuld. Maar, dat is dan wel met funcakes cupcakemix. misschien is het recept van petra wel zwaarder of lichter :think:

verder zijn er idd verschillende maten bakvormen in omloop. Die van de hema is wat lager, die van de xenos is smaller etc etc

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3 Laatst bewerkt door nora (30-06-2010 15:19)

tipsytaartje schreef:

over het algemeen wordt hier met 40gram gevuld. Maar, dat is dan wel met funcakes cupcakemix. misschien is het recept van petra wel zwaarder of lichter :think:

verder zijn er idd verschillende maten bakvormen in omloop. Die van de hema is wat lager, die van de xenos is smaller etc etc

dit is het recept:
125 gr. zachte boter of margarine
125 gr. zelfrijzend bakmeel
125 gr. suiker
2 grote eieren
half theelepel vanille extract
2 - 3 eetlepels melk
en dit lijkt veel op de recept van de site tartacadabra.

de vormpjes heb ik bij cook & co gekocht en ze zijn niet erg hoog, ik gok op 5 cm.? en de cakejes dus lager. maar vind het wel erg laag... voor mijn gevoel. en ze zijn wel lekker.

ik heb de mix voor cupcakes van hier in huis. Is die vormpjes van de blokker dan goed als ik vragen mag?? dan ga ik gelijk halen want wil het al morgen middag geven.

ik heb geen idee, ik gebruik altijd de vormpjes uit de shop.

en 5 cm voor een cupcake? dat vind ik behoorlijk hoog! wil je er juist wel een bult op? Want als je 40gram in je bakingcup doet, komt er een klein bultje, die ik (en velen met mij) vervolgens plat druk met een snijplank. als je echt een bult wilt, zoals petra achttien ze dus maakt, dan moet er nog meer beslag in

groetjes Tirza     

5 Laatst bewerkt door nora (30-06-2010 15:35)

tipsytaartje schreef:

ik heb geen idee, ik gebruik altijd de vormpjes uit de shop.

en 5 cm voor een cupcake? dat vind ik behoorlijk hoog! wil je er juist wel een bult op? Want als je 40gram in je bakingcup doet, komt er een klein bultje, die ik (en velen met mij) vervolgens plat druk met een snijplank. als je echt een bult wilt, zoals petra achttien ze dus maakt, dan moet er nog meer beslag in

sorry, ik dacht toen ik je reaktie las dus ga ik het maar opmeten. het is 3,5 cm hoog en 5 cm doorsnede

dat klopt in de boek staat als je hoge cake wilt dan moet er meer beslag in en ze vermelde ook bij platte dat ik dan minder beslag moet indoen en dan bakpapier opleggen.en ze kwamen inderdaad mooi plat maar wat ietsje lager dan de rand van de vorm. maar als 3,5 cm goede hoogte is dan maak ik het met de mix van de cakeshop.

bedankt voor je geduld om mijn vragen te beantwoorden ik ga dit voor het eerst maken na de taart.

tsja, t is altijd even experimenteren, met hoeveel beslag, hoe je oven werkt etc etc uiteindelijk kom je er wel!

groetjes Tirza     

7

Dankje Tipsytaartje, ik heb gisteren met de mix gemaakt en met 40 gram gevuld en inderdaad het ging klein beetje bol worden maar met iets erop is het weer plat. En heerlijke luchtig cake is het geworden, lekkerder dan de "andere"  ;)

maar alleen plakte het een beetje wanneer ik de plank eraf haalde nadat het afgekoeld is.

oww, heb je de plank erop laten liggen tijdens het afkoelen?
Want dat hoeft niet.
Zodra ze uit de oven komen, plank erop leggen, zeg 10 seconden ofzo of nog minder, het gaat puur alleen om het plat drukken. en dan plank eraf en cupcakejes eruit halen.
overigens, als ik de plank erop leg, keer ik de muffinvorm met plank en al om, en haal dan de muffinvorm eraf, dan liggen de cc's op hun kop en draai je die om, dan heb je iig geen gehannes om ze eruit te krijgen

groetjes Tirza     

9

Vullen jullie ze op gevoel/ervaring of wegen jullie ze daadwerkelijk? Ik vul namelijk altijd met een spuitzak en dan gebeurd het wel dat de ene iets hoger is dan de ander. Maakt voor mij niet uit, maar als je bijvoorbeeld een opdracht hebt, is het natuurlijk wel zo mooi als het een geheel is.

10

ik begin meestal de eerste door te wegen, dan weet ik weer even hoe 40 gram eruit ziet. meestal is dat 2 kringels van beslag :)

groetjes Tirza     

11

tipsytaartje schreef:

oww, heb je de plank erop laten liggen tijdens het afkoelen?
Want dat hoeft niet.
Zodra ze uit de oven komen, plank erop leggen, zeg 10 seconden ofzo of nog minder, het gaat puur alleen om het plat drukken. en dan plank eraf en cupcakejes eruit halen.
overigens, als ik de plank erop leg, keer ik de muffinvorm met plank en al om, en haal dan de muffinvorm eraf, dan liggen de cc's op hun kop en draai je die om, dan heb je iig geen gehannes om ze eruit te krijgen

gossie wat stom van me. dus eventjes en dan eraf... ok voor de volgende keer dan.
maar gelukkig is de marsepein erop dus kan je niks zien.