1

Onderwerp: Isomalt Suikerjuwelen

Ok, we heeft dé tip?? :D

Ik heb nu een paar keer geprobeerd om met de mold van squire kitchen en gesmolten isomalt met kleurstof, juwelen te maken.

So far so good.

Alleen als ze uit de vorm komen, zitten er altijd inieminie belletjes op het oppervlak waardoor ze er niet glanzend uitzien.

Ik vind dit jammer :(

En zoek dé tip omdit te voorkomen ofwel te verminderen!

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

2

Re: Isomalt Suikerjuwelen

Ben benieuwd wat je hebt gemaakt zover.............dit vond ik op cakecentral (had toevallig bij de laatste foto's 5 flessen gezien)

Here are my tips for clear isomalt.

1. Use distilled water -- many parts of the country have what is called hard water. The minerals in tap water can turn brown when exposed to elevated temperatures but because there is so little of these minerals you perceive it as a yellowing effect.
   2. Add only enough water so the isomalt looks like wet sand.
   3. Use Stainless Steel pots and Stainless Steel utensils for stirring. Do not use a wooden spoon. Foreign materials in the wood leach out into the isomalt which can turn the mixture yellow.
   4. Do not use a natural bristle brush to wash down the sides of the pot once isomalt comes to a boil. Use a nylon pastry brush. There are a host of chemicals and conditioning agents in the natural bristles that can turn your isomalt yellow.
   5. Stop stirring isomalt water mixture when it comes to a boil.
   6. Test your candy thermometer. many of them read inaccurately. Test by bringing water to a boil and inserting thermometer and observe the temperature is shows. It should read 212 degrees F.
   7. Cook isomalt to 338 degrees f. Take off heat at about 334 and place bottom of pot in water to stop the cooking process. Allow the pot to stay in water only until the hissing stops. About 5 seconds.
   8. Place isomalt in a 265 degree oven and allow to cool for 15 minutes. You will have no bubbles and pure, clear liquid crystal to pour all day.

ik heb hier ook nog n zakje isomalt liggen, heb er nog niets mee gedaan...

etty, wat heb jij er nu mee gedaan, welke "recept" heb je gevolgd?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Als de isomalt gesmolten is moet je je pannetje in een klein laagje ijskoud water zetten Heel even maar dan gaan de belletjes eruit.

maar wat zijn de hoeveelheden??

groetjes Tirza     

6

tipsytaartje schreef:

ik heb hier ook nog n zakje isomalt liggen, heb er nog niets mee gedaan...

etty, wat heb jij er nu mee gedaan, welke "recept" heb je gevolgd?

Ik heb nu puur de isomalt suiker gesmolten, geen recept.

Die man op de suikerkunst beurs zei ook dat je er verder niets aan toe hoefde te voegen!

Dat ging allemaal prima, het smelt al vrij snel en een drupje voedingskleurstof erbij.

@Jojade, bedankt voor die tip! Ga ik eens proberen!!

@Karin09, als bovenstaande niet lukt ga ik die stappen eens volgen!

Bedankt! Ik heb weer even wat te stoeien :)

en hoe smelt je isomalt? Gewoon in een pannetje? of au bain marie? of op een andere manier?
Heb duidelijk echt geeeeeen idee!
Moet eigenlijk nog een juwelenmold aanschaffen, maar die zijn zo duuhuuurrr!!!

groetjes Tirza     

8

Ik heb het gesmolten in een roestvrij staal steelpannetje van de ikea.

De suiker smelt al vrij snel (bij 80 graden geloof ik) maar kan daarna nog veel heter worden zonder dat het carameliseert.
Dus wat dat betreft ideaal en moeilijk om te verpesten :P

Ik zet het pannetje gewoon op het vuur (of inductie in mijn geval)

Ik had de laatste keer ook geen water toegevoegd, gewoon op de gok wat isomalt suiker en een druppie kleurstof. :)

Als het gesmolten is heb ik het met een lepeltje in de mold gegoten..

Maar had dus op deze manier wel last van die inieminie luchtbelletjes.. :D

owke thnx! ik ga dan even proberen na het verwarmen in iets met koeler water... mn planning staat er nu niet naar om het uit te proberen, moet echt wat gaan voorbereiden voor t komend weekend, maar iig bedankt voor je uitleg.  :Y

groetjes Tirza     

10

Oh en het pannetje na gebruik gewoon even een tijdje vol laten staan met warm water en je hebt weer een schoon pannetje! :thumb:

11

Etspaghet schreef:

Oh en het pannetje na gebruik gewoon even een tijdje vol laten staan met warm water en je hebt weer een schoon pannetje! :thumb:

oke, ook goed om te weten!!! :lol: hoef ik niet opnieuw het wiel uit te vinden :D

groetjes Tirza     

12

Iemand de tip van het pannetje in koud water zetten toevallig al uitgeprobeerd? Ik ben vandaag voor het eerst aan de slag geweest met isomalt en de diamantvorm en had helaas ook allemaal belletjes.  :(

13

Moet je de mold (in mijn geval die van FI) nog ergens mee insmeren of het hete mengsel er zo inschenken?

14

volgens mij hoef je er niets mee te doen.

ik ga het vrijdag proberen :) ben heeeeel benieuwd!

groetjes Tirza     

15

waar hebben jullie je isomalt vandaan? ik weet dat de suikeratelier het heeft, maar ik hoopte het ergens zo te kunnen kopen.

ik ben al naar drogist geweest, apotheek, reformwinkel, niemand heeft het.

16

tipsytaartje schreef:

volgens mij hoef je er niets mee te doen.

ik ga het vrijdag proberen :) ben heeeeel benieuwd!

Jammer Utrecht is niet naast de deur, want dan had je mijn mold mogen gebruiken voor je experiment (en dan had ik natuurlijk stiekem meegekeken  O-) )

17

heb inmiddels wel een juwelen mold :) De kleinste geloof ik, volgens mij kan je die kleintjes voor meerdere dingen gebruiken  :think: (schoentjes enzo... ;) )
hmmzz.... als ik er aan denk, maak ik misschien wel foto's...

@ monique: ik heb de isomalt eens meebesteld bij apieceofcakethame.co.uk 
ik kon het ook nergens anders vinden, dan bij HSA

groetjes Tirza     

18

bedankt voor je antwoord

19 Laatst bewerkt door Etspaghet (29-06-2010 19:35)

Kunstinsuiker.nl verkoopt het ook, je zou het ook eens bij makro/sligro kunnen proberen. Sterker nog ik weet wel zeker dat ze het hebben! Het is namelijk hetzelfde als suikerspinsuiker.

20

Sligro verkoopt het ook!!

21

ik ben vrijdag bij de Makro geweest in Best, daar hebben ze het niet.

ik heb zelf gevraagd bij een suikerspinkraam zondag, en die vertelde dat ze gewone suiker gebruikten.

ik probeer nog een keer bij de Sligro.

22

Etspaghet schreef:

Kunstinsuiker.nl verkoopt het ook, ....

ja sjonge, waarom zeg je dit nou??? Ik zie daar allemaal dingen die ik ook ooit eens wil uitproberen!!!! hebben, hebben, hebben!!!!

groetjes Tirza     

23

tipsytaartje schreef:
Etspaghet schreef:

ja sjonge, waarom zeg je dit nou??? Ik zie daar allemaal dingen die ik ook ooit eens wil uitproberen!!!! hebben, hebben, hebben!!!!

Hihihihi, deze man was ook op de suikerkunstbeurs en was super aardig met leuke tips! Ik heb toen een emmertje Isomalt van hem gekocht! :)

24

tipsytaartje schreef:
Etspaghet schreef:

Hihihihi, deze man was ook op de suikerkunstbeurs en was super aardig met leuke tips! Ik heb toen een emmertje Isomalt van hem gekocht! :)

25

etty, heb je 2 emmertjes gekocht?? :lol:

O die stond zeker in die tent?? Heb echt bar weinig mee gekregen van de rest van de beurs....  :s

groetjes Tirza