1

Onderwerp: Afsmeren met ganache ipv botercrème

Heb net het boek van Paris Cutler gekocht. Het staat echt boordevol leuke ideeën. Blijkbaar smeert zij haar taarten steeds af met ganache. Ze vindt het beter dan botercrème. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Of blijven jullie toch trouw aan de botercrème?

bedankt voor de tips

Fond Of Cakes

2

Re: Afsmeren met ganache ipv botercrème

geen ervaring mee, maar ik smeer zelf af met witte chocopasta. BC zijn ze hier niet weg van.

Enjoy the little things, for one day you may look back and realize they were the big things....

nog nooit geprobeerd. maar weet wel dat je taarten er superstrak van worden. Pas had iemand een foto van haar taart waar ze met ganache had afgesmeerd, superstrak! Dus staat nog en mn to-do/to try lijstje :)
maar als je het respect goed hebt bestudeerd, zie je dan de verhoudingen ietsie anders zijn dan de plain old ganache die hier wordt gebruikt om te 'bekleden'

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik gebruik slagroom: chocolade 1:1 (als ik die af laat koelen en een nachtje laat staan is hij eigenlijk al te hard, dus ben wel benieuwd naar een afsmeer recept voor ganache. Ik zal eens zoeken :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

5

Ik giet de ganache er altijd over heen, wel eerst af laten koelen, en dan bij een mooie temperatuur er over heen gieten.
Zet de taart altijd wel op een blikje of taartvorm ofzo, iig iets dat kleiner is dan de diameter van de taart zodat je de onderste rand waar de ganache dan nog af druipt netjes strak kan maken.

Je taart moet trouwens wel super strak zijn, anders zie je hobbels en bobbels als je gaat gieten.

6

Ben wel nieuwsgierig naar dat recept nu! :D

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

ja sjonge, ben nu niet thuis, dus kan niet in dat boek kijken.... volgens mij staat het ook hier wel ergens, ff zoeken.... **monumentje**

kan het niet vinden... ben vanavond /vannacht eventjes thuis, kijk dan wel ff, als niemand het nog heeft gepost :)

groetjes Tirza     

8 Laatst bewerkt door mamakaat (29-06-2010 20:49)

Ik heb nog wel een monumentje... Heb er trouwens net 1 gemaakt...met browniedeeg...en ook gevuld met ganache...het is een grote hemelse chocoladehomp...Ik ga de buren een stukkie brengen...anders eet ik morgen die helft helemaal op....

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

oww heerlijk!!!
Ik heb gisteren op een terrasje ook zo;n overheerlijke homp op!!! :)

groetjes Tirza     

10

ok, heb even gekeken:

Witte ganache:
1.3 KG witte chocolade
450 ml slagroom

Donkere chocolade:
1.2 donkere chocolade
600 ml slagroom 

ter vergelijk: onze eigen gangbare ganache is in principe 1:1

Er stond bij dat je het ook in de magnetron kon verwarmen, alles bij elkaar doen, 1 a 2 minuten in de magnetron (op welke stand weet ik niet, stond er geloof ik niet bij) goed roeren, mochten er nog stukjes in zitten, dan weer even in de magnetron. Vervolgens 5 minuten laten rusten.

weet niet zeker of ik het beschrijvende stukje goed heb onthouden, heb nl alleen de ingrediënten exact overgeschreven.

groetjes Tirza     

11

ik heb die ganache gemaakt (heb dat boek ook)
maar dat is echt ontzettend machtig! om alleen af te smeren is het wel oke, maar niet om als vulling te gebruiken (zoals ze in t boek doen)
en doe t niet te dik! t ligt echt zwaar op de maag die ganache met 1,2kg chocola. pff

12

Ik smeer heel vaak af met ganache.
Alleen ik klop het op net als slagroom dan word het net zo dik als botercreme en word ook stevig als je het in de koelkast zet. Ik smeer het er ook op net als botercreme.
En opgeklopt is het heerlijk voor als een vulling. :P

13

poortje: en welk recept gebruik jij dan voor het afsmeren met ganache?

Why stop dreaming when you wake up?