In een combi heb je hete lucht, dwz de verwarmde lucht wordt door een ventilator door de gehele oven geblazen, de temperatuur zou dan overal gelijk moeten zijn. Maar niet elke oven doet dat even goed en daarnaast is de temperatuur die mijn oven aangeeft niet de goede. Deze heeft een hele grote afwijking, als ik op 220 graden iets wil bakken moet ik deze op 250 zetten en 200 graden in oven 230 op de combi instellen. Bij mijn gewone oven moet ik echter de oven op 140 zetten wil ik op 160 graden bakken en bv 180 als ik op 200 graden wil bakken.
Bij mijn combi oven draait de ventilator aan de bovenkant en in mijn vaste oven aan de zijkant. Ik denk dat daardoor ook een verschil kan ontstaan. Ik doe tegenwoordig in mijn gewone oven voorverwarmen op hetelucht en als ik het kapsel erin gezet heb, zet ik de oven op conventioneel, dan blaast de ventilator niet over mijn kapsel heen. Ook heb ik gemerkt dat rechts achterin de oven heter wordt, als ik meerdere kapsels tegelijk bak dan zet ik de grootste in die hoek. Een goede oventhermometer is van essenteel belang (niet eentje van de Hema want die was binnen een half jaar stuk).
Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.