1

Onderwerp: Verschil fondant en marsepein?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden, misschien gebruik ik de verkeerde termen maar kon echt niets anders meer bedenken.

Ik heb tot nu toe altijd met marsepein gewerkt.
(De 2 taarten en aantallen koekjes en cupcakes die ik ooit heb gemaakt dan.)
Maar vooral om te boetseren etc vind ik de marsepein erg snel plakkerig worden en irritant werken. Heel veel bloem kun je ook niet op je ondergrond of handen doen want dan vervaagt de kleur van je marsepein weer.

Is dit anders bij fondant?
Want ik heb eigenlijk geen idee wat t verschil nou is tussen die 2.

2

Re: Verschil fondant en marsepein?

Het belangrijkste verschil is -denk ik- de smaak. Waar marsepein een amandelsmaak heeft, smaakt fondant naar bv marshmellow (of vanille, of neutraal zoet er zijn verschillende smaken).

Plakken doet het alletwee ben ik bang, al vind ik fondant fijner werken dan marsepein. Anderen zweren weer bij marsepein. Even uitproberen wat jou het bestel ligt denk ik.

Ik heb laatst marsefond geprobeerd (1:1 gemengd fondant met marsepein) en dat vond ik ook fijn werken.

Ik zou trouwens niet werken met bloem: niet lekker  :nooo  ! Beter met poedersuiker  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Fondant plakt lang niet zoveel, het droogt sneller op. Het verschil zit hem in de amandelen, marsepein bevat vooral amandel + suiker en fondant is vooral suiker.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Okee, bedankt voor de info!
Als mijn 1,5 kg marsepein op is ga ik dan ook maar eens aan de fondant :)