Re: Mijn taarten smelten... Elke keer weer!
Bedankt allemaal!!!
Ik zal de 1:1, de 1, 2, 3, de 'wat minder water', en de '1 uur laten staan' allemaal proberen!!!!!!!!!!
En de boter word vervangen door die met die ruitjes Haha
Groetjes!!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Mijn taarten smelten... Elke keer weer!
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Bedankt allemaal!!!
Ik zal de 1:1, de 1, 2, 3, de 'wat minder water', en de '1 uur laten staan' allemaal proberen!!!!!!!!!!
En de boter word vervangen door die met die ruitjes Haha
Groetjes!!
zo, je to do list voor de komende week is ook weer gemaakt!
tipsytaartje schreef:ja idd, het ziet eruit als of het bij het afsmeren mis gaat
kan je eens beschrijven wat en hoe met die mix?
Hier komt het hele etiket
250gr boter, 250ml water, 100 gr mix, 100 gr suikerbakkerspoeder.
Mix en suikerbakkerspoeder droog vermengen, water erbij en glad roeren. Boter 5 min. glad mixen in de 2e versnelling. Papje geleidelijk toevoegen aan de boter tijdens het mizen.
Het geheel opp 8 min. op de hoogste stand mixen.jojade schreef:1:1 is 1deel roomboter en 1deel poedersuiker
Dus bijvoorbeeld 200 gr boter, 200 gr poedersuiker/suikerbakkerspoeder.
Is dat de botercreme mix van zoet ???
Ja die is van zoet
Hoezo??
Ik denk dat je de marsepein te dun hebt uitgerld. Ik heb dat ok een keer gehad. En nu laat ik het wat dikker en gaat het goed. Misschien ben je gewoon te zuinig.
Ja die is van zoet
Hoezo??
de gebruikte ik zelf ook maar was ook niet echt tevreden gebruik die nu uit de shop die vind ik beter
Ik denk dat je de marsepein te dun hebt uitgerld. Ik heb dat ok een keer gehad. En nu laat ik het wat dikker en gaat het goed. Misschien ben je gewoon te zuinig.
Hoe dik rol jij het uit dan???
Tante Connie schreef:Ja die is van zoet
Hoezo??de gebruikte ik zelf ook maar was ook niet echt tevreden gebruik die nu uit de shop die vind ik beter
Ja, ik ga nu ook overstappen van Zoet naar een andere... Het is toch Funcakes mix??
Ik kom er alleen nog maar als het een noodgeval is
Oh ja!!!!!!!!!!!! Ik heb vandaag roomboter gekocht, ongezouten
Maar kon die met de ruitjes niet vinden...
Waar halen jullie die vandaan???
Ik smeer ALTIJD af met bc-mix en nog nooit problemen ondervonden (klop, klop), dus mix moet wel kunnen maar de hoeveelheid water is inderdaad te veel. Op de Zeelandia mix is de verhouding 100 poedersuiker, 100 mix, 200 water en 250 ROOMboter, dus niet 250 ml water. Ik gebruik de mix alleen voor afsmeren (niet als vulling) en dan gebruik ik zelfs maar 150 ml water, dan is ie iets steviger.
Volgens mij is de ruitjesboter van de Aldi, ik gebruik de Zaanse hoeve van AH voor botercreme (maar weer de iets duurdere roomboter voor cake, die is iets smeuïger).
En voor het bekleden: als beginner is het handig om 125 gr marsepein/fondant aan te houden per gebruikt ei. Als het uitrollen iets beter gaat, kun je naar 100 gr. per ei, maar het blijft fijn om met iets meer uit te rollen, want je snijdt er toch nog heel wat af. Met deze hoeveelheid (uitrollen tot de breedte van je doorsnee cm + 2x hoogte, dus bij 7 cm hoogte en een taart van 20 ca. 34 cm uitrollen). Niet breder, dan wordt ie weer te dun.
Hallo!
Ben nieuw op het forum, omdat ik met een probleem zat dat mijn taart gesmolten was. Nou zie ik dat ik niet de enige ben met dat probleem, heb al even naar de tips gekeken.
Ik had ook de mix van een andere webshop gebruikt met exact dezelfde verhoudingen als die hier beschreven werden (250 water, 250 boter, 100 mix en 100 suikerbakkerspoeder). Gebruik roomboter. Nou had ik eerst een andere mix, die moest ook op dezelfde manier gemaakt worden maar dan met 200 water in plaats van 250. Zou dat echt het verschil maken denken jullie? Moet er een op bestelling maken nu dus het mag eigenlijk niet (meer) fout gaan....
Groetjes!
die moest ook op dezelfde manier gemaakt worden maar dan met 200 water in plaats van 250. Zou dat echt het verschil maken denken jullie?
Ik denk het wel! Voor het afsmeren kun je gewoon mix gebruiken, 100 g poedersuiker
100 g mix, 250 g roomboter en 150 ml water. Vertrouw je het niet, dan kun je 1:1 poedersuiker en roomboter mixen.
Ik ga voor het lekkerste en dat vind ik met de mix.
Ik heb ook altijd het probleem met smeltende taarten gehad...hier op het forum naar een oplossing gezocht en eigenlijk kon ik niet echt iets vinden.
Maar ik heb nu de oplossing gevonden. Ik vul mijn taarten met botercreme van de shop, maar ik smeer af met 1:1 botercreme. 250 gram Margarine, 250 gram roomboter en 500 gram poedersuiker. Doordat er geen water in zit, is de boter ook niet zacht. Als je hem na het verwerken in de koelkast zet, wordt de boter weer gewoon hard en smelt de taart niet. Daarnaast kan ik met deze botercreme ook stukken beter afsmeren.
Ik weet dat er mensen zijn die de mix gebruiken van de shop om af te smeren en geen problemen hadden, maar ik had dat dus wel.
Sinds ik de 1:1 botercreme gebruik om af te smeren heb ik nergens meer last van. Maar ik zet nu wel altijd al mijn taarten in de koelkast.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Begrijp ik nou goed dat jullie gewoon voor de goedkope poedersuiker gaan en niet voor die dure zakken suikerbakkerspoeder? Weer wat geleerd....! Bedankt! Ga het gelijk proberen volgende week!
Groetjes Eline
die zakken suikerbakkerspoeder zijn even duur als de gewone poedersuiker. 60 cent per 250 gram (als je een zak van 5 kg koopt).
maar dit is veel fijner poeder, die uit de supermarkt is nog best wel grof vergeleken met dit.
ik gebruik altijd 250 gram poedersuiker met 250 gram roomboter om af te smeren, wel met een lekker smaakje van patidess erdoor heen.
en de mix met de 250 ml water om er een lekkere vulling mee te maken.
Begrijp ik nou goed dat jullie gewoon voor de goedkope poedersuiker gaan en niet voor die dure zakken suikerbakkerspoeder? Weer wat geleerd....! Bedankt! Ga het gelijk proberen volgende week!
Groetjes Eline
Hier wel suikerbakkerspoeder...
Volgens mij is die goedkoper dan poedersuiker hoor...
Hier ben ik het dus niet mee eens!
Ik zelf gebruik margarine en geen roomboter .
Ik gebruik die met het ruitjes motief in de supermarkt
en ik heb geen problemen met de marsepein / fondant die smelt.
Je kan het beste volgens mijn collega pattisseur je taart in een kartonnen taartdoos bewaren ook in de koelkast.
Dan wordt deze niet zweterig en is die beter beschermd.
Probeer dat is, ik zelf doe al mijn taartjes "berschermd" de koelkast in omdat zo'n zweterig ding niet echt lekker oogt..
.....en heb je slagroomversteviger door je slagroom gedaan?
Heb het nog eens opgezocht:
in roomboter zit 15,4% water
in margarine zit 16,4% water
in halvarine zit 58,9 % water.
Voor alle duidelijkheid: roomboter en margarine zit in een wikkel en wordt hard in de koelkast, halvarine zit in een kuipje en blijft altijd smeerbaar.
Dus voor het smelten na afsmeren zal het niet uitmaken of je roomboter of margarine gebruikt, daar zal de oorzaak niet liggen.
en ik heb geen problemen met de marsepein / fondant die smelt.
Hartstikke mooi voor jou ...
Maar met de margarine van de aldi, en die van de Blue Band, wil het niet lukken...
.....en heb je slagroomversteviger door je slagroom gedaan?
Nee in heb geen slagroom versterker gebruikt, maar dat hoeft toch niet als je een dijkje botercreme gebruikt???
erg herkenbaar had gisteren een mooie taart gemaakt kijk ik vanmorgen weer in de doos fondant aan 1 kant gesmolten en ik maar bedenken hoe dit zou komen
Heb toevallig de bc ook uit bergum zou dit het zijn, maar de taart zal vast nog wel eetbaar zijn
Voor afsmeren gewoon 1:1 botercreme gebruiken. En dan 250 gr ongezouten roomboter! Dat laatste is erg belangrijk, neem desnoods gewoon het huismerk, ik neem meestal ook de goedkopste variant als er maar ongezouten roomboter opstaat..
Mengen met 250 gram poedersuiker.. en dan moet het goed komen!
ik heb poosje trug ook de margarine gebruikt van blau band
was vergeten room boter te kopen (GEBRUIK IK NORMAAL ALTIJD)
en had dat nog liggen
ging na aantal uur ook zweten en licht smelten
had wel dik marsepijn gebruik dus was niet echt heel lelijk geworden maar was niet meet hard en strak
maar zacht en uitgezakt
en is het al gelukt? (ik heb even meegelezen, ben zelf nog niet lang bezig, maar kan je frustratie begrijpen!)
Ik zie in de lessen toch wel regelmatig taarten langskomen die zijn afgesmeerd met een geschiftte botercreme.
De boter moet voor de creme echt heel zacht zijn (makkelijk roerbaar met een lepel), met kleine beetjes de mix al kloppend bij de boter voegen en nog wel een minuut of 8 doorkloppen op de hoogste stand. De creme moet dan heel licht van kleur zijn. Als je afsmeerd moet je ook een gelijkmatige creme hebben, zonder stukjes of klontjes.
Volgens mij maakt het niet echt uit of je roomboter of margarine neemt, als je maar uit een pakje gebruikt. Die uit een kuipje bevatten extra water en gaan eerder schiften, met smeltende taarten als gevolg
en ik heb geen problemen met de marsepein / fondant die smelt.Je kan het beste volgens mijn collega pattisseur je taart in een kartonnen taartdoos bewaren ook in de koelkast.
Dan wordt deze niet zweterig en is die beter beschermd.Probeer dat is, ik zelf doe al mijn taartjes "berschermd" de koelkast in omdat zo'n zweterig ding niet echt lekker oogt..
Dat is dus gewoon een kwestie van smaak, ik vind botercreme met margarine echt niet lekker.
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Mijn taarten smelten... Elke keer weer!