Onderwerp: Mijn eerste taart (bruidstaart ca 100 man)
edit: met kleuren aangegeven wat ik nu zeker weet en moest aanpassen met dank aan Rietchy, glashill en Joyce84
Als het 'lastig' is dat ik hier steeds dingen bewerk dan hoor ik dat graag van de moderators. Anders ga ik hier stap voor stap een ervaringen/how-to achtig iets van maken.
Hoi Allemaal,
Een vriend van me gaat de 9e trouwen en hij wilde als bruidstaart een aantal vierkante cakes bestellen bij de HEMA (de fotocakes). Persoonlijk vond ik, toen ik die dingen zag, ze niet eens kinderfeestjeswaardig. Dus ik dacht kom, laat ik eens de taart gaan bakken. Nou ben ik (man) wel redelijk met koken en een apeltaartje lukt wel, maar voor 100 man een bruidstaart is toch wel iets anders
Gelukkig vond ik deze site, en ik ben dus druk aan het lezen geslagen, en heb al een hoop geleerd. Maar er staat zo veel en de tijd is beperkt, dus ik dacht laat ik mijn plan hier eens neerzetten, misschien heeft iemand nog tips voor me. Ik heb al een flinke bestelling gesplaatst in de webshop, wat ik gekocht heb zet ik er wel even tussen haakjes bij.
Mijn plan is om 2 drie-lagen-taarten te bakken met de maten 30/25/20 cm. De basis wordt biscuit (3 pakken van 1KG funcakes biscuit) en champagne-botercreme (1 KG funcakes botercreme mix). In plaats van water meng ik de botercreme met champagne (ik heb nu een eerste portie daarmee gemaakt en dat lijkt prima, staat nu in de koelkast). De buitenkant wil ik afwerken met fondant (5KG FunCakes Rolfondant Wit). De bovenste en onderste taart blijven gewoon wit, de middelste taartjes (2 stuks van 24cm) wil ik met zwarte kleurstof (1 x Wilton Icing Color Black 28gr) mooi zwart maken. Verder wil ik met uitgestoken rondjes de onderste twee taartjes versieren in de tegenoverstelde kleur. De bovenste taart wilde ik gaan versieren met echte rozen en suikerparels (busje uit webshop). Verder heb ik om de witte delen wat extra glans te geven een busje parelmoer spuitglans ( PME Lustre Spray PEARL 100ml ) gekocht.
Helemaal bovenop komt op een van de twee taarten het bruidspaar, en op de tweede ook een klein bosje echt rozen. De taarten komen te staan op karton (Cut Edge Card Silver) en worden gestapeld met dowels (Wilton Dowel Rods Plastic set/4)
Dit is mijn draaiboek:
& Botercreme maximaal 5 dagen van tevoren maken en dan bewaren in de koelkast. Ik gebruik dus de mix en geen verse eieren. Als ik de creme ruim vantevoren uit de koelkast pak om de biscuit lagen mee te vullen en bedekken dan moet dat lukken lijkt me.
? ik ga een kleine hoeveelheid botercreme zwart maken met kleurstof voor eventuele decoratie van de 'naden' onderaan de taart. Maar deze is mogelijk te zacht, wat moet ik dan gebruiken?
& De biscuits kunnen worden ingevoren, dus die kan ik ook tijdig maken. (ik ga er 9 bakken zodat ik van elke maat 1 reserve heb). Als ik ze (half) bevroren bewerk dan moet het zagen ook makkelijker gaan.
Voor het maken van de verschillende maten heb ik een verstelbare roomtaartring gekocht. (cook&co 9.95)
hoeveelheden biscuit mix:
19 CM - 200 mix - 155 Ei - 20 water
24 CM - 290 mix - 225 Ei - 30 water
30 CM - 450 mix - 350 Ei - 45 water
- twee dagen vantevorenwil ik de bevoren biscuits in plakken zagen, botercreme nogmaals opkloppen met botercreme vullen, stapelen en de buitenkant afwerken met hardere botercreme (meer boter).
(taartzaag gekocht bij cook&co), bouwen op Cut Edge Card Silver
Ik zet ze dan terug in de koelkast (niet in de vriezer dat gaat 'zweten' en wacht 1 nacht.
- 1 dag vantevoren meng ik 1,5 KG fondant aan met zwarte kleurstof (dit lukt misschien niet=>testen, anders zwart kopen). vlak voor het fondant er overheen te leggen de boter extra glad stijken met warm paletmes.
Fondant moet je wel 10 minuten kneden! rol ik uit in twee plakken op een doorzichtig plastic tafelkleed en beplak hiermee de (gekoelde/niet bevroren) 'middelste taartjes'. De restjes bewaar ik voor decoratie. (luchtdicht/koel)
- daarna rol ik plakken van de rest van het fondant en bedek daarmee de overige 4 taarten. Onderste bespuiten met parelglans spray.
- Dowels er in.
- versieren met parels en zwarte rondjes. (ik wil de onderste taart een 'kusseneffect' geven door 4 streepjes rond elke parel te maken.
- Taarten weer terug in de koelkast koelkast op laagste stand ( z'n warmst )
- trouwdag: kleine bosjes met echte rosen (stelen in keukenfolie inpakken om zooi in de taart te voorkomen). Stapelen op de trouwlocatie en opdienen op "zilvere" dienbladen (sligro).
Wat denkt "men" er van? Ben ik nog wat dingen vergeten of gaat dit zo wel lukken? Ik ga natuurlijk wel een generale-repetitie-taart bakken dit weekend