1

Onderwerp: Petit fours

Hoi, Ik ben Caroline de Berg en bak nog niet zo heel erg lang.
Ook ben ik nieuw hier op dit forum.

Van een klant heb ik een vraag om petit fours te maken. Dit lijkt mij echt  een uitdaging om te doen. Ik weet alleen niet hoeveel ik van alles moet  hebben. Niet dat ik aan het bakken ben, en veel te weinig heb!
Mijn klant wil ook een prijs indicatie hebben, dus vandaar mijn vraag of iemand weet van onderstaand lijstje hoeveel (kg) ik ongeveer nodig heb.
Het gaat om 150 stuks van 5 bij 5 cm. (Mijn bakrand is 26x26 cm)

Funcakes Mix voor Buiscuit,
Funcakes Mix voor Botercreme,
Rolfondant wit.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!!

Alvast bedankt!

Groetjes Caroline

2

Re: Petit fours

Ben ik weer!
Ik heb wel de 'tabellen' bekeken, maar voor 23 stuks 800 gram marsepein/ fondant? Dat lijkt mij wel erg veel!
Vandaar mijn berichtje op het forum. Misschien heeft iemand er ervaring mee en kan mij tips geven.

Groetjes

3

Ik heb ook niet veel verstand van hoe of wat, maar ik heb voor ik de eerste keer petit fours maakte op de site van Lilo gekeken......dat vond ik hier toen ook ergens via een link.

Volgens mij was dat lilotaart.nl  daar staat bij de how to's ook hoe en hoeveel voor de petit fours. Ik vond dat echt super, en heb er echt wat aan gehad..... ;)

Groetjes Kirsten

4

Hoi Kirsten,

Super bedankt! Ik ga meteen even kijken op die site. Is idd lilotaart.nl.

5

Is opzich een handige site, maar wat ik in gedachten had, is het toch niet helemaal.
Nu weet ik nog steeds niet hoeveel ik van alles moet gebruiken. Ik vind het zonde om veel te veel te maken en de rest zo weg te gooien.
Misschien heeft iemand zelf ooit een groot (150) aantal petit fours gemaakt?

6

ik heb dat nog nooit gedaan maar met de schema's /tabellen hier kun je toch uitrekenen hoeveel je nodig hebt,

als je  stukjes van 5 x 5 snijdt zou je er 25 uit een vorm van 26 x 26 kunnen halen , dus moet je er 6 bakken om 150 stukjes te krijgen , dat is 6 x 430 gram biscuitmix = 2580 gram
en zo kun je de rest ook uitrekenen

mischien zou je er eerst een als proef kunnen bakken om te kijken  of je je biscuit hoog genoeg vind en hoeveel stukjes er precies uitgaan

succes in ieder geval

7

ik denk dat Monique wel een goeie berekening heeft hierboven.
Wat nog van belang is is hoe je bekleed. 1 plakje bovenop, 3 kanten bekleed of alle kanten bekleed. Dat scheelt nogal in marsepein/fonant.
Ik vul mijn petit fours maar 1x met een laag jam en een laag botercreme
ohja, ik kan je wel aanraden het eerst een keer te proberen. Ik vond het een flinke klus.

Mijn tip, na het vullen even goed koelen in de koelkast. Dan kan je het makkelijker afsmeren en snijden dan een 'warm' biscuit.

8

Aanstaande zaterdag ga ik 'proef-draaien' met de petit fours. Ik bekleed alleen de bovenkant met marsepein/ fondant. (Daar bovenop komt waarschijnlijk nog een klein baby voetje.)

Ik probeer het allebei om te kijken wat prettiger werkt enzo. Tot nu toe gebruikte ik altijd marsepein van Zeelandia. Maar afgelopen week heb ik ook fondant besteld. Wat vinden jullie prettiger?
Het is ook de bedoeling dat ze de vriezer ingaan, want het is namelijk voor een geboorte. Marsepein kun je heel goed invriezen. Dus nu ga ik dat ook met fondant proberen. Ik ben benieuwd!
Zo meteen ga ik de hoeveelheden eens uitrekenen. Dan weet ik ook een beetje hoeveel ik kwijt ben enzo.

Ik vul ze 2 keer. Met botercreme en met een laagje jam (gezeefd) met aardbei smaakstof (gemengd met botercreme).

Jullie horen mijn reactie!!

Als er nou bij iemand tips te binnen schieten: ik kijk steeds even op het forum of er eventueel nog iets bij zit.

9

Hier mijn reactie, zoals ik beloofd had!
Ik heb vanavond een 'proef-draai' petit fours gemaakt.
De ene helft met fondant, de andere helft met marsepein. Je merkt goed dat marsepein wat stugger is, en wat petit fours betreft iets lekkerder werkt (vind ik).
Misschien dat ik het ook nog een keer ga proberen om het om en om door elkaar te doen.

10

IK heb er voor vorig weekend 32 gemaakt, had een bakblik van 20x20cm (petit fours waren 4x4x4).
Heb 2 biscuits gebakken, per biscuit 250g mix, maar je zou de hoeveelheden voor jouw biscuitmix kunnen berekenen mbv de site hier.
Ik had 500gr. marsepein en 500gr. fondant nodig, maar dat was incl. bekleding van 2 zijkanten.

Hier heb ik ze gepost, met foto's van het maken:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=102554

Succes

www.PartyaLot.nl
Taarten, workshops en catering

11

Bedankt voor je reactie, Lotte. Ik had gister je foto's al gezien. Echt super mooi hoor!!
Mijn klant wilde er niet te veel geld aan uitgeven, omdat ze er 150 nodig heeft. Dus wil ze dat ik alleen de bovenkant bekleed.
Ik heb vandaag de proef-draai gebracht en ze was super enthousiast!!