1

Onderwerp: Marsepein plakt aan deegrol

Ik heb vandaag de marsepein gekleurd waar ik zaterdag  mijn taart wil mee bekleden
Ik wou dieprood en heb dan ook het hele flesje er in moeten doen omdat de marsepein roze bleef. Uiteindelijk is het nog niet dieprood geworden maar ik laat het nu maar zo.
Probleem is nu dat ik de marsepein niet meer kan uitrollen, het plakt aan de deegrol, zelfs al gebruikte ik bloemsuiker. Te nat geworden denk ik door de kleurstof.
Als ik nu gewone marsepein toevoeg zal het waarschijnlijk droger worden, niet? Maar mijn kleur zal ook wel vervagen, niet?
Is dit nog te redden?

Misschien een heel simpele vraag maar ik probeerde nog om dit met de zoekfunctie op te zoeken en het werkt precies niet.

Re: Marsepein plakt aan deegrol

Denk dat dit inderdaad komt door te veel kleurstof bij de marsepein. ander wat kleuren gaan mengen om de juiste kleur te krijgen. Nou weet ik uit ervaring dat rood een moeilijke kleur is om voor elkaar te krijgen.

3

Ik woon in een klein dorpje waar je dus niets vindt van die leuke bakaccessoires. Gisteren heb ik enkel rood en groen gevonden in een Aveve-winkel  :s
En het blijft natuurlijk mijn eerste taart he  :D  Maar dan wel direct een bruidstaart in lagen. Als dat maar goed komt.

Voor de volgende taart ga ik eerst eens langs een gezellige  bakwinkel. Veel leuker natuurlijk. En nu ik hier dit forum gevonden heb zal ik waarschijnlijk nog veeeeeeeeeeel taarten bakken.
Maar nu moet ik het doen met wat ik heb.

Marsepein bijvoegen dan maar? Dan wordt het geen rode maar een roze taart.

4

Vaak kleurt het nog iets meer als je het een nachtje laat liggen...

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

5

wenko schreef:

Vaak kleurt het nog iets meer als je het een nachtje laat liggen...

Dat komt dan goed uit want het is lichter geworden met er gewone marsepein aan toe te voegen. Bedankt voor de antwoorden  ;)

6

Ik gebruikte in het begin kleurstof van de toko. Dat werkte ook niet zo fijn. Ik heb toen een setje kleurstof van Wilton besteld in de webshop. Dat zijn potjes met een gel. Heel weinig van nodig en werkt prima!

7

Rood en zwart zijn echt kleuren die je moeilijk zelf kunt maken. Ik koop zwart en rood altijd voorgekleurd. Ik zou er gewoon net zo veel poedersuiker doorheen doen tot het niet meer plakt.

Groetjes San

8

maizena werkt bij marsepein wat beter is mijn ervaring inmiddels.
De Duitse marsepein is behoorlijk geconsenteerd. Zelfs met de wilton word het een en al plak.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

9

Allemaal goeie tips. Bedankt.
Ik heb er nu nog extra marsepein doorgekneed. Als het niet lukt dan ga ik proberen met die bloemsuiker. 
Als je maïzena er door doet, is dat dan nog lekker?

Morgen ga ik de taarten bakken en bekleden. Ik hoop dat het lukt.
Zo niet dan kom ik hier mijn vraagjes wel stellen. Met jullie hulp zal het wel lukken he.

Nog een klein vraagje. Kun je mokka-crème au beurre maken met een paar scheppen oploskoffie er door te mengen?

En dan nog een klein vraagje. Kun je van die brésiliennenootjes op de crème au beurre strooien (als vulling)?

10

Een heel flesje? Dan is dat geen kleurgel, neem ik aan. Ik heb verschillende merken rood en mijn marsepein wordt echt rood, nooit geen problemen mee. En idd heel weinig van nodig.
Dat de marsepein aan de deegrol blijft plakken kan ook aan de deegrol liggen. De eerste keer dat ik marsepein uit ging rollen was een drama. Ook met een deegrol. Nadat ik op het forum had gelezen dat er veel zijn die een PVC-buis gebruiken om uit te rollen ben ik meteen naar de bouwmarkt gerend en heb een stuk in drie maten gezaagd. Ideaal!
De kleurstoffen van de toko zijn helemaal niks, zelfs niet in cakebeslag, veel te plakkerig.

11

Als het zo blijft plakken kun je ook proberen de marsepein tussen 2 vellen bakpapier uit te rollen. Gewoon regelmatig even lostrekken, dan gaat het vast beter.

Voor die mokka smaak: Als je die oploskoffie door de botercreme wilt doen; wel even oplossen in een beetje water, niet droog erin gooien!! Gewoon een supersterk drabje maken van wat korrels en een klein beetje kokend water, en dan even door een zeef tegen de klontjes.

Suc6!  :thumb:

12

Oh ja, die nootjes moet kunnen ja, zou niet weten waarom niet...  :think:

13

De kleurstof die ze hier bij de aveve verkopen is niet geschikt voor marsepein of fondant..  Die is veel wateriger als de gel..
Daar zal sowieso t probleem liggen!

14

En met maizena blijft de smaak gelijk! Heb net nog weer even getest.  :P  Voordeel is als je het even een poos laten liggen het ook wat steviger word dan met poedersuiker.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!