1

Onderwerp: Heating core

Ik heb een grote opdracht aangenomen, waardoor ik nu twee ronde bakblikken van rond 30 en rond 35 moet aanschaffen. Nu was ik net op de website en daar staat dat bij een taart van 30 of meer er een heating core aangeraden wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Een heating core is een metalen cone die hol is. Die zet je in het midden van de bakvorm (goed invetten) en dan vul je de bakvorm, maar je vult ook de heating core. Na het bakken, haal je dat ding uit de taart en vult het gat op met de biscuit die in de cone is meegebakken.

Het klinkt simpel, maar volgens mij wordt je taart dan lang niet zo strak. En het lijkt me ook erg lastig met het vullen van de taart.

Ben benieuwd naar de ervaringen van mensen. Of zijn er ook mensen die ook die grote taarten bakken zonder heating core?

Ik maak geregeld vierkante taarten van 30 x 30, maar ik het het nog nooit gebruikt.

Groetjes,
Nanda

Re: Heating core

Hoi Nanda,

Ik heb laatst ook een vorm van 35 cm gebruikt, met een heating core en het werkt goed hoor.

Je plaatst de heatingcore in het midden van je vorm en vult 'm voor de helft met biscuitbeslag. Vervolgens de biscuitbodem in de oven en afkoelen. Je kunt er dan de heating core apart uithalen (en later terug inzetten).
Doordat de heating core smaller is dan de taart, rijst ie meer in de oven, waardoor je 'm - door deze een stukje af te snijden - net zo hoog als je biscuitbodem kunt maken. Je taart wordt gewoon strak hoor, kijk maar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7OLRFEW4-D.jpg

Met vullen moet je even in de gaten houden dat er niet al te veel vulling (jam ofzo) tussen gaat, je kunt dit van te voren voorkomen door bijvoorbeeld een beetje botercreme in het gat te smeren rondom het biscuit uit de core...

Succes hoor! Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het wel!!

Groetjes Nathalie

Meer foto's van mijn creaties op www.nathalienaomi.mijnalbum.nl

3

Hoe zit dat dan als je biscuit hoger wordt dan de heating core is?
rijst hij mee?

Ik had er ook naar zitten kijken in de webshop, maar er staat niet bij hoe hoog hij is.

4

Ik gebruik een flowernail, gaat super goed

Veel taart plezier

5

Juist, bloemnagel erin, werkt prima!

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

hij is geen 10 cm! ik schat hooguit 7 oid. niet echt handig dus voor hoge taarten.

liefs marieke

7

Je mag eigenlijk geen flowernail gebruiken, ivm roestvorming en een nail is niet bestand tegen de hitte.

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.

8

Doe het al een héle tijd met een bloemnagel, hoor. Nooit geen problemen mee gehad! :/

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

9

Hier ook altijd met nail vind het ook echt ideaal werken!!
Zou er vervanger zijn voor nail zonder roest.. Want het is echt zo handig??

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

10

ik heb een heating core. HEb er 2 taarten mee gemaakt maar t'is niet echt mijn ding. Maar goed. Mocht je hem willen lenen om te proberen, moet je maar ff de dijk over gillen ;)

11

Ik spuit mijn flowernail in met bakspray en heb echt geen roest.

Veel taart plezier

12

Krijg je een ronde bakvorm van 35 cm. dan ook echt gaar met een flowernail? Ik heb een heatingcore, maar vind het ook niet ideaal.

13

Ik gebruik nu al bijna een jaar ondertussen de flowernail. Werkt erg goed hoor. En als je hem na het bakken meteen afwast en droogt, roest het ook niet.

Het wordt echt gaar met de flowernail.

Succes.

Groetjes,

Nanda

Groetjes,
Nanda

14

Ik gebruik bij 38cm rond de heating core, vind het prima werken!
Hij "lift" mee omhoog als de taart hoger is...