Onderwerp: Help! Biscuit taart ingezakt! Wie helpt mij??

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik ga voor het eerst een taart maken.
Nu heb ik net mn biscuit taart gebakken, 35 minuten op 160 graden hetelucht (zoals op de funcakes mix verpakking staat). In de oven was ie super gerezen, maar nu, een kwartiertje later, is ie helemaal ingezakt. Heb dus nu een deuk in de taart aan de bovenkant.
Is dit erg, of juist normaal?
En wat heb ik fout gedaan??

WIE O WIE KAN MIJ HELPEN???

2

Re: Help! Biscuit taart ingezakt! Wie helpt mij??

Even zoeken via de zoekfunctie.

Enne de bovenkant wordt de onderkant. Dan valt de schade hopelijk mee.

Kan ook zijn dat hij niet gaar is, heb je toevallig ook een sateprikker gebruikt om te kijken of hij gaar is.

En het is even uitvogelen wat voor jouw oven de juiste temperatuur is en tijd...elke oven is weer anders. Het zijn richtlijnen op de verpakkingen.

Succes :thumb:

3

Ik doe een 25 cm 45 min op 160 gr hetelucht. Heb je de biscuit in de oven af laten koelen? Wanneer ik denk dat mijn biscuit nog 5 min langer mag (oven is dus open geweest) zakt deze bij mij ook een beetje in en is dan bobbelig. Maar dit wordt toch de onderkant en dan zie je er niks meer van. Een bolling is juist onhandig.

Nee, ik heb m gelijk uit de oven gehaald. Ik wist niet dat je hem het beste in de oven af kan laten koelen.
Misschien maak ik er morgenpchtend nog wel een, kijken of die beter wordt. Deze die ik nu heb gemaakt is echt de helft ingezakt. Zonde hoor!

Dus de tip zou zijn, 45 ipv 35 minuten op 160 graden hetelucht? En vervolgens in de oven (met de deur open) af laten koelen??
Dan ga ik het morgen nog een keer proberen. Ben benieuwd of dat scheelt.

pas uit de oven halen als hij gaar is. testen of hij gaar is, doe je of met een caketester/sateprikker erin prikken als hij er schoon uitkomt is hij gaar. ik test zelf altijd door op de bovenkant te duwen, veert hij terug dan is hij gaar, zakt hij in, dan nog 5 minuten in de oven, enzovoort.

verder als hij gaar is.... niet af laten koelen in de oven, daar wordt hij erg droog van.
zodra je hem uit de oven haalt, uit de vorm halen en op een rooster af laten koelen :)

succes! ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Nee, ik laat de biscuit niet in de oven afkoelen maar ik dacht dat dat misschien bij jou het probleem was. Al doen sommige dit trouwens wel. Dus idd net als je nu doet....de biscuit meteen uit de oven halen en gelijk storten. Ik controleer wel eerst met een breinaald of deze gaar is.
Maar hoe zag de binnenkant van jou biscuit er eigenlijk uit? Was deze verder wel gaar?
En idd, 45 min op 160 gr. Tenminste bij mij.. :Y
Laat je nog even weten hoe je volgende biscuit is geworden? Succes! :)

7

Tirza, je bent net iets sneller met typen dan ik :lol:  :lol:.

Ik heb de taart nog niet doorgesneden ofzo, morgen wil ik m gaan vullen.

Maar, als je er in de oven met een sateprikker ofzo in prikt (en dus de oven open doet) dan stort ie toch ook al in?

Maar NIET af laten koelen in de oven dus, dat heb ik ook niet gedaan.
Enne, kan het ook schelen dat ik misschien niet 33 ml water heb gebruikt? Ik bedoel, ik heb niets wat PRECIES 33 ml aangeeft. misschien was het wel 30, of net 35 ml. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben??

En waarom zetten ze dan op de verpakking dat je hem 35 minuten moet bakken, en niet 45?  Vaag allemaal.
Maargoed, morgenochtend nog eens proberen. Ben Benieuwd.

Bedankt voor de tips!

9

Dat is een richtlijn want ik doe een taart bijv. wel op 180 30 minuten onderste richel en een andere weer middelste richel
en een mixer kan ook al heel belangrijk zijn; dus eigenlijk moet je gewoon heeeeel veeeeeel biscuits bakken, zodat je dan je eigen richtlijnen erin kunt vinden..
maar het komt goed!!
Succes!!

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

10

Goed lang doormixen, tot het beslag mooi luchtig is. De taart zakt niet in als je kijkt of hij gaar is, maar dan moet je wel tegen einde baktijd zitten :)  :)  :) . Verder steek ik mijn prikker er schuin in, zodat ik een groter oppervlak aan de bovenkant heb om te kijken of hij gaar is.

Succes ermee :)  :)

11

33ml water staat gelijk aan 33gr water. Dus je kunt het water wegen. Er zijn bij ikea plastic lepels die ml aangeven.

12

joke ellen schreef:

33ml water staat gelijk aan 33gr water. Dus je kunt het water wegen. Er zijn bij ikea plastic lepels die ml aangeven.

Op zo'n kleine hoeveelheid maakt het niet zoveel uit, maar water/melk is niet gelijk aan gram. Ik gebruik(te) altijd een maatbekertje die bij hoestdrank oid zit. Nu heb ik bij de Lidl voor € 9,95 een weegschaal gekocht die ook water of melk kan wegen.

13

Esther68 schreef:
joke ellen schreef:

Op zo'n kleine hoeveelheid maakt het niet zoveel uit, maar water/melk is niet gelijk aan gram. Ik gebruik(te) altijd een maatbekertje die bij hoestdrank oid zit. Nu heb ik bij de Lidl voor € 9,95 een weegschaal gekocht die ook water of melk kan wegen.

1 liter water is toch echt wel 1 kilo (bij 4° celsius....)
En een liter melk weegt volgens mij niet echt heel veel meer.........

14

Karin09 schreef:
Esther68 schreef:
joke ellen schreef:

1 liter water is toch echt wel 1 kilo (bij 4° celsius....)
En een liter melk weegt volgens mij niet echt heel veel meer.........

Het is ook maar een minimaal verschil. Ik heb net 1 liter water gewogen en de (water)weegschaal geeft 996 gewicht aan. Het maakt ook niks uit voor een biscuit  ;)
Hier zijn trouwens meerdere topics over, hier 1tje...
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=93089

15

Ik heb zo'n maat'beker'
http://users.skynet.be/bs712776/images/maatbekers.JPG

Gejat van vriendlief, die zelf wijn maakt............handig voor kleine hoeveelheden, maar heb ook een digitale weegschaal van de hema die in grammen kan wegen....

Nou, Gelukkig is het uiteindelijk gelukt met de taart. Hij is de tweede keer beter gelukt, en de taart viel erg in de smaak!

Bedankt voor al jullie tips. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan plaatsen!

17

sunflowermariah schreef:

Nou, Gelukkig is het uiteindelijk gelukt met de taart. Hij is de tweede keer beter gelukt, en de taart viel erg in de smaak!

Bedankt voor al jullie tips. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan plaatsen!

:thumb: super