1 Laatst bewerkt door eiland (14-06-2010 14:34)

Onderwerp: dijkje op laten stijven?

Als ik een taart vul spuit ik eerst een dijkje met de mix uit de webshop.
Daarna spuit ik de vulling (bijvoorbeeld mousse) er tussen en leg de volgende laag er op..
Pas als de taart helemaal gevuld en afgesmeerd is zet ik hem een nacht weg in de koelkast om uit te harden..

De volgende dag bekleed en decoreer ik de taart pas als de botervreme goed uitgehard is..
Maar als ik de beklede taart dan een paar uur later zie is soms de hele vulling alsnog wat naar buiten gekomen. Van die randen dat je precies de lagen ziet zitten...
Zo krijg ik de taart niet mooi strak aan de zijkanten..

Hoe doen jullie dit? En laten jullie eerst het dijkje opstijven in de koelkast voordat jullie de vulling tussen het dijkje spuiten? Wat doe ik fout?

2

Re: dijkje op laten stijven?

Ik spuit altijd een dijkje met bc 1:1

groetjes Hanneke

3

Dat is ook deels de reden waarom ik geen dijkjes spuit (en luiheid O-)), je kan het dijkje iets meer naar binnen spuiten, de lagen taart ook wat aanduwen zodat het niet al te veel meer kan zakken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4 Laatst bewerkt door eiland (15-06-2010 12:05)

Oja dat is wel een goed idee...
Ik zat ook te denken dat ik de vulling mischien te dik doe..
Nu doe ik die meestal anderhalve cm dik.
Mischien kan ik dan beter wat meer, en dunnere lagen maken...

5

Ik doe ook idd 3 dunne lagen ipv 2 dikke. Dan is de taart steviger. En ik spuit een dijkje en smeer mijn taarten altijd af met de 1:1, dus niet bc van mix. Die is zachter dan de 1:1. Bij mij zag ik soms ook de lagen erdoorheen. Ik smeer nu dus dikker af of ik rol dikker uit. Ligt eraan wat voor taart het wordt.

6

ik spuit ook altijd de dijkjes met 1:1 BC, maar ik houd niet van dikke bc-randen dus ik doe er 2 dunne op elkaar en zet hem dan idd even in de koelkast om op te stijven.

Groetjes, Dorothea.

wat bedoelen jullie met dijkjes?? Klinkt misschien heel dom..

Ik ben net nieuw en heb nog maar een paar taarten gemaakt en ik heb dus altijd dat de taart inzakt als ik er iets boven op wil zetten.. is dit dan de oplossing om hem steviger te maken?? of hebben jullie daar nog andere tips voor?

Groetjess

8

Een dijkje is een stevige rand die je eerst buitenom je taartrand souit, en dan de vulling tussen het dijkje doet zodat die niet naar buiten kan lopen

9

Ik spuit nooit dijkjes, blijf gewoon 1 cm van de rand en smeer goed af.  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

10

ik spuit een dijkje met merengue botercreme en dan smeer ik het daar mee af....

11 Laatst bewerkt door Stippe (17-06-2010 07:52)

Boska schreef:

Ik spuit nooit dijkjes, blijf gewoon 1 cm van de rand en smeer goed af.  :)

Ja dit doe ik ook en het gaat eigenlijk altijd goed.
Ik doe dit eigenlijk omdat ik het gewoon makkelijker vind.
Je kunt me ook lui noemen :o :)  ;)

12

Ook ik ben een beetje lui  :P
Blijf ook netjes van de rand af zodat ik geen dijke hoef te maken  :lol:

helpt zo'n dijkje ook een beetje tegen het inzakken dan? want bij mij zakt hij altijd nog wel aardig in als ik een stapel taart maakt.. maar ik ben er nu ook achter dat dat komt omdat ik geen stokjes in de taart doe.. :o

14

KristelBekendam schreef:

helpt zo'n dijkje ook een beetje tegen het inzakken dan? want bij mij zakt hij altijd nog wel aardig in als ik een stapel taart maakt.. maar ik ben er nu ook achter dat dat komt omdat ik geen stokjes in de taart doe.. :o

Komt idd doordat er geen stokjes in zitten. Een dijkje is echt om de vulling binnen te houden.  En bij mij ook om mijn taarten strakker en rechter te krijgen. Al moet ik wel zeggen dat ik nu een paar maanden verder ben en het misschien zonder dijkje kan. Dus gewoon iets van de kant af de vulling doen..