1

Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn eerste striktaart... wat een ramp...

Ook ik heb van het weekend geprobeert om een taart te maken met een strik.

Als eerste had ik het biscuit gemaakt. Ik heb elke keer het probleem dat deze niet hoog wordt. Hij blijft zelfs ver onder de rand van de bakvorm. Terwijl ik volgens mij lang genoeg mix.

Van de week heb ik de lussen gemaakt met fondant en tylose. Donderdag heb ik de strikken gemaakt en zaterdagavond op de taart geplaatst.  De lussen waren nog niet stevig genoeg en zakte in. Ik heb stukjes keukenrol tussen de lussen gedaan en deze op de taart geplaatst. Vandaag heb ik de keukenrol ertussen uit gehaald. De lussen voelde stevig aan, maar na een klein poosje begonnen ze in te zakken.

Ook kwam er onder het masepein (waar ik de taart mee bekleed heb) lucht. Terwijl ik zaterdag nog zo trots op mijzelf was, omdat ik voor het eerst een ronde strakke taart had.

Nouja volgende keer beter...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DNEV8MD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DBBFYUVW.jpg

2

Re: [FEEDBACK] Mijn eerste striktaart... wat een ramp...

Mooie kleuren bij elkaar! En simpel strak gehouden..

Vreemd dat de lussen in zijn gaan zakken. Zat er genoeg tylose doorheen? En goed in de buitenlucht (niet afgesloten) laten drogen?

Het vergt wel oefening hoor ;) mijn eerste strik was ook een ramp! haha

3

Heb je soms vanille-fondant gebruikt van FunCakes,  ik heb eens gelezen dat die niet werkt met tylose....

Maar vind je taartje evengoed erg leuk ! :thumb:

Waarschijnlijk heeft de luchtvochtig heid meegewerkt aan het niet goed drogen van de strik. Het was de afgelopen week nu niet echt lekker taarten. Niettemin vind ik hem erg leuk geworden :thumb:

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

5

Ik heb 3 gr tylose op 250 gr fondant aangehouden. Dat had ik ergens gelezen.
Ik heb de lussen in de kamerkast (kast onder de trap/voorraadkast) laten drogen.
Zou het beter zijn als ik ze op het aanrecht laar drogen?

6

Hoe vervelend voor jou ook..... mijn eerste gedachte was "He he, ik ben dus niet de enige"......

Wat een drama, die strikken. Ik wil het nog één keer proberen, maar alleen in bijv. een workshop. Ben er zó beu van, elke keer mislukken, wat ik ook probeer.  :mad:

Met tylose, zonder, laten drogen, niet laten drogen. Noem het maar op en ik heb het al geprobeerd..... zonder gewenst resultaat  :(

7

Marinina schreef:

Heb je soms vanille-fondant gebruikt van FunCakes,  ik heb eens gelezen dat die niet werkt met tylose....

Maar vind je taartje evengoed erg leuk ! :thumb:

Ja, die heb ik gebruikt. Misschien verklaard dat het...
Welke fondant zou ik dan kunnen gebruiken.

8

Ik heb ook alles gebruikt: vanillefondant, 'gewone' fondant, marsepein.....  :s

Ik lees mee  :Y

9

Ik heb zelf ook eens een strik geprobeerd en werk altijd met die vanille fondant, vind 'm zo lekker soepel, maar kreeg het ook niet voor elkaar, toen heb ik bij beoordelingen zien staan dat hij niet werkt met tylose..
Neem nu dus altijd de vanille voor bekleding en deze  : RegalIce rolfondant  om te werken met tylose, gaat echt stukken beter !!

succes

10

Hoi Petra,

het lag waarschijnlijk niet aan jou hoor. Ik had voor dit weekend ook 2 lussenstrikken op het programma staan, maar ook hier wilden de lussen niet goed drogen. Volgens mij kwam dit echt door de hoge luchtvochtigheid, want ik heb ze al een paar keer eerder gemaakt zonder problemen, dan werden de lussen bijna direct al hard.

Dit keer kon ik zelfs na een dag drogen de fondant zo weer tot een balletje kneden!!! Extra veel tylose erdoor gedaan en opnieuw de lussen gemaakt, maar helaas, ze wilden nog steeds niet hard worden.

Gelukkig waren de taarten voor familie, dus heb ik er op het laatste moment toch maar iets anders van gemaakt wat ze ook leuk vonden  :) .

11

Ik vind je taart hoe dan ook erg mooi geworden hoor :thumb:
Ook lijkt hij best strak op de foto's (inderdaad mooie kleurencombinatie).

Ik heb nu twee lusstrikken geprobeerd en heb juist steeds het tegenovergestelde probleem: de strikken worden zo hard dat je barstjes ziet, weet iemand waar dat aan kan liggen? :think:

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

12

Had je ze dan ook in een dichte kast laten drogen?
Ik leg ze altijd op het aanrecht/vaatwasser neer.. en dan zeker een dag...

En werk heel fijn met de pettinice fondant!  :Y

13

Ja ze lagen bij mij in een dichte kast.
Volgende keer zal ik ze op het aanrecht leggen, eens kijken hoe dat gaat