1

Onderwerp: Marsepein 1:3

Hallo allemaal,

Maandje terug heb ik 5 kilo marsepein 1:3 besteld bij de webshop.
Omdat ik laatst mijn eerste taart heb gemaakt weet ik dus niet of dit klopt, dus wilde ik het met jullie delen. Het gaat om het volgende: Tijdens het kneden merkte ik dat de marsepein soort van uit elkaar viel. Lastig om uit te leggen, maar alsof het gewoon niet aan elkaar plakt. ik moest echt heel lang kneden, en het leek alsnog niet dat die helemaal goed was.. Of hoort dat gewoon zo?

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen..

Liefs,

2

Re: Marsepein 1:3

de 1:3 marsepein is net wat grover er zit in verhouding meer amandelen in als de 1:4 marsepein en daarom valt hij ook wat sneller uit elkaar (hij schijnt wel lekkerder te zijn). Ik gebruik zelf altijd de 1:4 die vind ik persoonlijk fijner om mee te werken. (en deze is ook lekker hoor) :)

misschien heb je hier iets aan, groetjes

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

3

Is het mss wat uitgedroogd? Ik weet niet of je crisco in huis hebt, anders kan je daar je handen mee insmeren en dan kneden, dan wordt het een samenhangend geheel.

Groetjes, Linda

4 Laatst bewerkt door DK (13-06-2010 12:23)

Bedankt voor de reacties..

Linda: Het kan niet uitgedroogd zijn, want toen ik het binnen had zag het er ook zo uit... Alleen ik dacht het zal wel meevallen maar dat was dus niet het geval..

Hihi stomme vraag wat er nu aankomt hoor maar wat is crisco?

Ik denk dan dat het komt door wat Miran zegt..

Maar bedankt iig   O-)

Tussen 1:3 en 1:4 zit geen verschil in fijnheid.
Marsepein 1:4 is eigenlijk geen marsepein maar suikerbrood en heeft niets met marsepein te maken.
Marsepein van een maand oud moet zonder problemen te verwerken zijn zeker met de huidige temperatuur.
Marsepein wat uit elkaar valt is: of te koud, of te droog en is bij een van deze gevallen bewerkt waardoor deze in de olie gaat.
Gekleurde marsepein kan ook uit elkaar vallen als er verkeerde kleurstof is gebruikt dit moet altijd kleurstof zijn op water of alcohol basis.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

@ Langdelftje: jij kunt het vast goed vinden met Bart :+

@TS:
Even een kwoot, misschien heb je er wat aan:

Om de marsepein goed te kunnen gebruiken kunt u het volgende doen:
Neem een deel van de marsepein die nodig is voor de taart. De marsepein moet kort worden opgewarmd in de magnetron. Dit kan op vol of lager vermogen, het moet gewoon even, dat het net iets warmer is dan je handen. Als het te heet is geworden geeft dat niet echt, het koelt ook zo weer af. Dan moeten er een beetje water worden toegevoegd en dan doorkneden. De hoeveelheid is echt maar een paar druppeltjes (of even je hand onder de kraan en met een vochtige hand aan het werk). De marsepein is nu weer goed bij elkaar te voegen en werkt verder weer als vanouds.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Bedankt allemaal... In Juli ga ik weer een taart bakken, Dan ga ik het even uitproberen  :Y

En ik wilde even kwijt dat ik het echt zo leuk vind op de Forum.. Iedereen is zo lief  :rolleyes:

Marianne schreef:

@ Langdelftje: jij kunt het vast goed vinden met Bart :+

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs