1

Onderwerp: welk merk bakvormen?

Hoi,

Omdat ik mijn baan opgezegd heb om een patisserie opleiding te gaan doen, mag ik een afscheidscadeau uitkiezen. Ik zit te denken aan een 3 bakvormen om mooie stapeltaarten te kunnen maken.

Welk merk gebruiken / adviseren jullie?
Ik zit nu te denken aan Masterclass omdat die een losse bodem hebben én in de vaatwasser mogen, maar die zijn 7 cm hoog.
In de webshop zie ik verder nog de vormen van PME en Wilton. Bevallen die goed?

En nog een laatste vraag; zijn er redenen om níet voor een vorm van 10 cm te gaan?

Groetjes en alvast bedankt!

Michelle

2

Re: welk merk bakvormen?

Ik heb bakpannen in diverse maten en vormen van PME en die bevallen prima. Ik zou geen nadeel kunnen bedenken van 10 cm, vind het alleen maar prettig.

Ff nieuwsgierig, welke patisserie opleiding ga je volgen?

Ik heb nog maar 2 bakvormen een 15 cm rond van 7 cm hoog en een 20 cm rond van 10 cm hoog. Had ver verkeerde gepakt want de 7 cm was de bedoeling. Maar ik moet zeggen dat die 10 cm hoog wel prettig werkt. Ik doe er namelijk gewoon de hoeveelheid van een 7 cm hoge vorm in en dan kan ik heel mooi het bolletje (want die heb ik altijd) er af snijden terwijl hij nog in de vorm zit, of er een plank op leggen zodat hij mooi plat word.

4

Saskia mv Lisa schreef:

Ik doe er namelijk gewoon de hoeveelheid van een 7 cm hoge vorm in en dan kan ik heel mooi het bolletje (want die heb ik altijd) er af snijden terwijl hij nog in de vorm zit, of er een plank op leggen zodat hij mooi plat word.

Dat snap ik niet helemaal. Je doet er minder in en dan nog kan je de bolling er via het blik afsnijden?

Wij gebruiken de PME pannen van 7 hoog, vinden ze prima om mee te werken. Met vulling worden de taarten dan zo'n 9 cm en dat is wel voldoende. Cakes van 10 cm staan wel mooi, maar de meeste mensen vinden het niet fijn om te snijden.
Er is al eens een topic over hoogte geweest http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=87989  misschien heb je er iets aan.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Boska schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

Ik doe er namelijk gewoon de hoeveelheid van een 7 cm hoge vorm in en dan kan ik heel mooi het bolletje (want die heb ik altijd) er af snijden terwijl hij nog in de vorm zit, of er een plank op leggen zodat hij mooi plat word.

Dat snap ik niet helemaal. Je doet er minder in en dan nog kan je de bolling er via het blik afsnijden?

Wij gebruiken de PME pannen van 7 hoog, vinden ze prima om mee te werken. Met vulling worden de taarten dan zo'n 9 cm en dat is wel voldoende. Cakes van 10 cm staan wel mooi, maar de meeste mensen vinden het niet fijn om te snijden.
Er is al eens een topic over hoogte geweest http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=87989  misschien heb je er iets aan.

Jep. Ik doe de hoeveelheid voor een pan die 7 cm hoog is en hij komt dan nog boven de rand uit met een 10 cm pan.

6

Waarom gebruik je dan zoveel mix? Dat is dan toch niet nodig?
Heb je dan niet lage zijkanten en een hoge bolling?
Ik vind het altijd jammer als je een bolling er af moet snijden.
Gelukkig heb ik dat nooit meer sinds ik de bake even stripes gebruik bij grotere blikken. Bij kleine blikken heb ik zelden een bolling doordat ik op lage temperatuur bak. Dan rijst het heel gelijkmatig.  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

AnjaH schreef:

Ff nieuwsgierig, welke patisserie opleiding ga je volgen?

Ik ga een MBO opleiding volgen op de ROC. 1 dag in de week naar school en de rest bij een leerbedrijf. Ik heb er enorm veel zin in!

Bedankt voor de tips, allebei PME dus. Is er nog iemand die bakvormen van een ander merk gebruikt?

Groetjes,

Michelle

Hoe gebruik je die bake even strips, want dat is mij een raadsel :think: , ook het nut trouwens. Daarom heb ik ze nog niet aangeschaft.

I never met a calorie I didn't like....

9

taartenprinsesje schreef:

Hoe gebruik je die bake even strips, want dat is mij een raadsel :think: , ook het nut trouwens. Daarom heb ik ze nog niet aangeschaft.

Je maakt de strips nat, doet ze om de bakvorm heen (zit een speldje bij) en zet het geheel in de oven. Die strips zorgen ervoor dat het beslag gelijkmatig rijst. Ik ben er heel tevreden over!

@ Michelle wat ontzettend leuk. Ik twijfel ook nog over de patisserie opleiding die in augustus start in Beverwijk. Het is best wel veel geld en ik weet niet of ik het qua gezondheid aan kan om een hele dag naar school te gaan, maar het lijkt me geweldig. Veel succes!