51 Laatst bewerkt door Sofia (20-05-2010 19:27)

Re: Recipe for CakeBoss Sponge Cake

Ik heb deze sponge cake vandaag gemaakt. Hij is net uit de oven, waar die een uur in gezeten heeft. Nog niet geproefd dus; eerst af laten koelen.  :D

Ik heb de helft van het recept genomen en minder suiker erin gedaan. De cake werd 6 cm hoog. Ben erg benieuwd naar de smaak. Straks even proeven.

52

Even dit nog:

De smaak is heerlijk!  :9 En gelukkig dat ik minder suiker had gebruikt want nu was die precies genoeg! Zeker voor herhaling vatbaar.  :Y

53

Sofia schreef:

Even dit nog:

De smaak is heerlijk!  :9 En gelukkig dat ik minder suiker had gebruikt want nu was die precies genoeg! Zeker voor herhaling vatbaar.  :Y

Hoi Sofia,

Mag ik vragen hoeveel suiker je minder erin hebt gedaan, zelf vond ik het namelijk ook iets te zoet naar mijn zin.

Maar het is inderdaad zalig  :D

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

54

Hoi Binkie, ik had voor het halve recept 50 gram minder suiker gebruikt. Dus voor hele recept 100 gram.  :Y

Nog wat tips:
-verwarm de eieren, zoals bij een biscuit, voor (10 minuten in een bakje warm water uit de kraan)
-het mengsel van verwarmde melk en gesmolten boter niet te heet toevoegen aan het beslag maar even laten afkoelen. Anders rijst de cake niet goed.

Misschien hebben jullie wat aan deze tips.  ;)

55

Sofia schreef:

Hoi Binkie, ik had voor het halve recept 50 gram minder suiker gebruikt. Dus voor hele recept 100 gram.  :Y

Nog wat tips:
-verwarm de eieren, zoals bij een biscuit, voor (10 minuten in een bakje warm water uit de kraan)
-het mengsel van verwarmde melk en gesmolten boter niet te heet toevoegen aan het beslag maar even laten afkoelen. Anders rijst de cake niet goed.

Misschien hebben jullie wat aan deze tips.  ;)

BEDANKT  :thumb:

56

Nou ik heb m vandaag voor het eerst gemaakt. IN een rechthoekige vorm van 20x25. Ziet er prima uit en heb m net ingevroren. Daarna een blanda van 20, maar die krijg ik dus niet goed! 40 min op 160 en toen begon de binnenkant er bovenuit te borrelen! Midden krijg ik dus echt niet gaar.
Dus net maar opgegeven, uit de oven gehaald en in stukken gesneden om te proeven.
Nou....proeft prima!  :D

57

Jammer dat ik deze topic niet eerder had gezien vandaag, anders had ik hem vandaag wel uitgeprobeerd. Morgen dan maar.  :Y

58

Jayne12 schreef:

What kind of flour is this...plain or self raising

plain

59

heeft iemand een idee hoeveel cacao je toe zou moeten voegen om het chocolade taart te maken? HEEFT IEMAND DEZE AL GEMAAKT IN CHOCOLADE SMAAK??????

Ik heb vandaag deze gebakken, hij werd alleen niet erg hoog. Ik heb de helft van het recept gebruikt, want hij was als ik het goed begrepen had voor twee 20 cm bakblikken. Hij is maar 3 cm hoog geworden. Nou was dat volgens mij bij de cake boss ook zo. Maar wat is jullie ervaring hier mee.

61

monique53 schreef:

heeft iemand een idee hoeveel cacao je toe zou moeten voegen om het chocolade taart te maken? HEEFT IEMAND DEZE AL GEMAAKT IN CHOCOLADE SMAAK??????

Hoi hoi,

Volgens mij 65 gram bloem vervangen voor 65 gram cacao .
Succes

62

Kan ik i.p.v. cacao ook gewoon een kleine reep chocolade met een extra ei doen?

Ik ga dit morgen zelf proberen denk ik.  :9

63

Binkie1428 schreef:
monique53 schreef:

Hoi hoi,

Volgens mij 65 gram bloem vervangen voor 65 gram cacao .
Succes

bedankt, ga ik proberen.

Ik laat het wel weten.  Ik ga ook die met een reep chocolade proberen.

64

Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb vandaag deze gebakken, hij werd alleen niet erg hoog. Ik heb de helft van het recept gebruikt, want hij was als ik het goed begrepen had voor twee 20 cm bakblikken. Hij is maar 3 cm hoog geworden. Nou was dat volgens mij bij de cake boss ook zo. Maar wat is jullie ervaring hier mee.

dat is juist het fijne van dit recept. je bakt gewoon iedere laag, ipv 1 biscuit maken die je 2 keer door moet zagen.

65

monique53 schreef:
Saskia mv Lisa schreef:

dat is juist het fijne van dit recept. je bakt gewoon iedere laag, ipv 1 biscuit maken die je 2 keer door moet zagen.

Dat kan in mijn geval ook irritatie  opwekken want ik kan maar 1 taart per keer bakken dan ben ik best lang bezig.
Kan ik het recept niet gewoon in 1 bakpan doen dan snij ik het alsnog door, iemand hier ervaring mee.

66 Laatst bewerkt door Hermel (08-06-2010 20:51)

Vraagje: Er staat dat er 2 vormen van 20 cm mee gevuld kunnen worden. De een geeft aan dat hij hoog wordt terwijl de ander aangeeft dat hij laag blijft. Doen degenen bij wie hij hoog is de gehele hoeveelheid in 1 20cm vorm? Of toch echt de helft? Vroeg het me gewoon af. :o Ik snij hem namelijk ook liever door dan dat ik 2 keer moet bakken.

Hermel schreef:

Vraagje: Er staat dat er 2 vormen van 20 cm mee gevuld kunnen worden. De een geeft aan dat hij hoog wordt terwijl de ander aangeeft dat hij laag blijft. Doen degenen bij wie hij hoog is de gehele hoeveelheid in 1 20cm vorm? Of toch echt de helft? Vroeg het me gewoon af. :o Ik snij hem namelijk ook liever door dat dat ik 2 keer moet bakken.

Dat vraag ik me dus ook af, want hij werd bij mij dus echt niet hoog.

68 Laatst bewerkt door sypeyu (10-06-2010 19:33)

Ik heb deze cake vandaag gemaakt en hij is mm.
Echt lekker. Vonden ook de kinderen.
dus heb ik nu nog maar een kwart.
Hij is bij mij (met de helft van het recept) 4 cm geworden (opgemeten) wel genoeg om te vullen in en 20 m ronde vorm
Ik heb hem op 180 graden 45 minuten gebakken (mijn oven klopt niet helemaal)
Maar nu is mijn vraag er staat bakken op 160 graden, maar zijn de graden op amerikaanse ovens dezelfde als op nederlandse ovens?
Op hoeveel graden hebben jullie gebakken.
De mijne was volgens mij iets te donker.
zou je hier ook cupcakes mee kunnen voelen.
Hij bleef bij mij wel mooi plat de bovenkant.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

69

Saskia mv Lisa schreef:
Hermel schreef:

Vraagje: Er staat dat er 2 vormen van 20 cm mee gevuld kunnen worden. De een geeft aan dat hij hoog wordt terwijl de ander aangeeft dat hij laag blijft. Doen degenen bij wie hij hoog is de gehele hoeveelheid in 1 20cm vorm? Of toch echt de helft? Vroeg het me gewoon af. :o Ik snij hem namelijk ook liever door dat dat ik 2 keer moet bakken.

Dat vraag ik me dus ook af, want hij werd bij mij dus echt niet hoog.

Ik gebruik 2 bakblikken en met 20cm worden de 2 lagen met gemak 4 cm hoog.  Ik zou in een keer bakken afraden want dan zou je de taart wel erg lang moeten bakken.. en deze cake kruimelt wat meer als  biscuit met door snijden. Ook heb je kans dat een deel van de taart sneller gaar wordt.. en dan krijg je van de niet zo lekker krokant stukjes ;)

70

nanan schreef:

By popular demand.it's the official CakeBoss Sponge recipe!Is is a scratch recipe,and the secret to its light and fluffy texture is the beating of the eggs! This recipe is best made in a stand mixer.

4 eggs
2 cups sugar
1 tsp vanilla
1 cup whole milk
1/4 cup butter (lightly salted)
2 cups all purpose flour
2 tsp baking powder
1/4 tsp.salt

1. Beat eggs in large mixing bowl with paddle attachment for 4 minutes. Do not skip this step

2. Add sugar,and contineu beating for another 4-5 minutes until light and fluffy.Add vanilla and stir on low until just combined.

3. In a separate bowl,sift together dry ingredients.Add to eggs and sugar on low speed until just combined

4. In a saucepan,heat milk en butter on low heat just until butter is melted. Voeg bij het beslag beat just until combined.

5. Pour into two greased and floured 8" round pans = 20 cm?.

6. Bake at 160 graden until the middle springs back when touched,or a toothpick inserted in the center comes out clean.Remove from oven and let stand in pans for 10 minutes.Then turn out onto wire cooling racks and cool completely.

Hint: Cakes are close to being done when you start to smell them

71

Is  er iemand die de stappen voor het bakken zou willen vertalen. Ik kan wel engels maar neem liever het zekere voor het onzekere om de cake volgens de regels te maken.

Bedankt alvast

72

staat op pagina 2 :)

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

73

nanan schreef:

Klop de eieren 4 minuten met de hand mixer of keukenmachine.Voeg dan de suiker toe en blijf mixen voor 4-5 minuten tot het licht en luchtig is dit moet je echt doen dat is het geheim van de cake.Voeg dan vanille toe en roer op de laagste stand tot alles vermengd is.
In een andere kom zeef je de droge ingredienten.En voeg dan ei,en suiker toe op lage snelheid net dat ze samengevoegd zijn.In een pannetje de melk en boter op lage stand verwarmen en als de boter is gesmolten bij het beslag doen en weer rustig door elkaar mengen.
De hoeveelheid is voor 2 bakpannen van 20 cm groot.Dus 1 kan er eventueel de vriezer in.
veel bak plezier.

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

74

Hun gebruiken een rond DRAAIENDE OVEN :shh: ,daarom krijgen wij een ander resultaat in disneyland heeft hij een hete lucht oven gebruikt en daar moest hij idd lang op wachten en er kwam een bult op..

75

nou, ZIJ gebruiken geen ronddraaiende oven, want het is een echte bakkersoven waar ze de cake in bakken en dan meestal meerdere platte rechthoeken in 1x.

Groetjes, Dorothea.