1

Onderwerp: [FEEDBACK] Bob de Bouwer en Snelle Bloemen

zo, hier mijn twee laatste taartjes, taartje 5 en 6.
ik plaats deze taartjes niet omdat ze bijzonder origineel zijn, maar omdat ik altijd problemen heb met het afsnijden en afwerken van de rand van de taart, ik wil mezelf daar echt graaaag op verbeteren! dus als je tips hebt: thanks!

vooral op Bob ben ik heel trots:
http://94.100.118.88/983800001-983850000/983825001-983825100/983825060_5_OuFe.jpeg
http://94.100.114.35/931300001-931350000/931334501-931334600/931334518_5_YdOe_1.jpeg
een verjaardagstaart voor mijn neefje. hij was er helemaal gelukkig mee. gevuld met slagroom en aardbeienjam.
ik wist niet goed wat ik op de zijkant wilde maken, en eerlijk gezegd was ik al een aantal uur langer bezig met bob dan ik verwacht had (dat vervloekte ruitjesbloesje!!) dus ik dacht: laat ik het maar bij slingers houden...
op deze foto is het niet goed te zien, maar als je goed kijkt zie je dat het randje heel lelijk afgesneden is, er zit een dikke rand langs de onderkant. daar wil ik graag tips voor.

de 2e taart is in het algemeen minder goed gelukt, 2 dagen voor haar verjaardag vroeg mijn zusje me of ik een taart wilde maken. eigenlijk had ik al nee gezegd. maar ze wilde zo graag dat ik me schuldig begon te voelen. daarom heb ik mijn moeder gevraagd de biscuit te bakken, zodat ik zaterdagavond alleen maar hoefde te vullen en bekleden.
de biscuit was echter in mijn  moeders oven minder hoog geworden dan bij mij altijd was, en we kregen hem niet goed uit de vorm, waardoor de biscuit om te beginnen al erg bobbelig enzo was.
ik heb geprobeerd het te verbeteren met botercreme. dat is aardig gelukt, maar nog niet super...
maargoed, hier de speedy bloementaart:
http://94.100.119.226/983800001-983850000/983834001-983834100/983834061_5_Hm9n.jpeg
http://94.100.121.172/983800001-983850000/983835901-983836000/983835973_5_TyU4.jpeg
zoals je ziet is hij dus niet helemaal strak, maar dat is dus niet het probleem, als je goed kijkt zie je weer dat de randjes onderaan de taart bobbelig en niet strak zijn, al is dat bij deze taart wel een stuk minder dan bij bob.

mijn vraag is dus: hebben jullie tips of speciale tools om het randje beter af te werken.
ik zie dat veel mensen gewoon een sliertje marsepein of pareltjes langs de rand leggen, dat vind ik ook mooi en dat ga ik denk ik in de toekomst ook doen, maar ik wil mezelf sowieso verbeteren. dus ook graag tips voor 'nude' randjes ;)

ik heb bij eerdere taartjes weleens geprobeerd het randje 'strakker' af te snijden, maar het gevolg was dan dat ik een groot stuk botercreme/biscuit onder de taart uit zag komen. vandaar dat ik bij bob geen risico durfde te nemen.

ik hoor het allemaal wel! andere tips zijn ook welkom, maar dat de bloementaart niet strak is weet ik dus zelf ook al ;)

...Rozengeur en Marsepein...

2

Re: [FEEDBACK] Bob de Bouwer en Snelle Bloemen

oeps, hij staat er 3x in, mods willen jullie 2x verwijderen???  :(

3 Laatst bewerkt door Fibi (09-06-2010 12:21)

ik lees even mee want ik wil ook tips over het randje. bij mij lukt dat ook nog niet echt... echt niet gewoon.

bij de weg.... ik vind je taartjes errug goed gelukt :thumb:

Groetjes, Franka

4

ik vind ze heel erg mooi  :thumb:  gr ina

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom

Super!!! Ik vind die Bob echt heel mooi en zeer strak gepuzzeld :thumb:  :thumb:

6

Ik vind ze erg leuk geworden hoor! en van dat randje zie je op de foto's niets van!

Wat ik de laatste keren bij  mijn taarten heb gedaan is het fondant eroverheen en dan iets ruimer afsnijden bij het randje (zo'n halve cm) en dit teveel aan fondant onder de taart gevouwen! Dit ging heel makkelijk en je krijgt dan een mooie strakke rand aan de onderkant!

7

Leuke taart.
Voor tips zie:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=97616

8

bedankt allemaal!
die link is echt handig. al ben ik wel een beetje bang om mijn taarten voortaan om te gaan kiepen! :S maar ik ga 't zeker proberen!
:)

9

dan heb ik trouwens nog een vraagje: ik had bij de bobtaart het karton eronder precies even groot als de taart gemaakt. met als gevolg dat de marsepein (zwaar) over het karton heen ging zakken, en ik het idee kreeg dat het de taart 'naar beneden trok' zodra hij opgepakt werd. hierdoor kreeg ik hem niet netjes uit de doos...
met de bloementaart heb ik dus het karton groter gehouden, maar dat vind ik niet mooi...
hoe doen jullie dat met het karton? maak je dat van tevoren op maat? en welke maat neem je dan? of knip je het achteraf bij, en hoe doe je dat handig?
en ik wil binnenkort een bakvorm van 20 cm doorsnee kopen, welke maat karton kan ik er dan bij bestellen? zonder dat mijn marsepein gaat overhangen?