1

Onderwerp: Zelf fondant maken

Voor mijn extreem allergische nichtje wil ik graag een taartje maken. In theorie zit het nu in mijn hoofd hoe en wat, maar nu de uitvoer nog.
Ik ben begonnen met het zelf maken van fondant... Dat lijkt dus niet te gaan lukken. Ik heb het recept gebruikt dat op deze site staat, maar het blijft enorm korrelig. Lijkt wel appelkruimel...
Iemand tips ???

Bedankt alvast!!

2

Re: Zelf fondant maken

Ik heb nooit met uitrolbaar fondant gewerkt,ben een beginneling.  Ik heb onlangs wel de bruidstaart van mijn dochter gemaakt afgewerkt  met gewoon glazuur.Dus poedersuiker en water tot een dik vloeibaar papje gemaakt en uitgeschonken over de taarten.Werkte prima.

Willy

3 Laatst bewerkt door G.I. Jane (07-06-2010 12:32)

Waar is je nichtje allemaal allergies voor? Ik heb wel eens MMF gemaakt en dat is erg lekker en makkelijk te maken. Of zit er in gekochte fondant/marsepein de allergische stof?

Deze is glutenvrij en lactosevrij, of er geen melkeiwit inzit weet ik niet, dat zou je na kunnen vragen.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=4205

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

4

G.I. Jane schreef:

Waar is je nichtje allemaal allergies voor? Ik heb wel eens MMF gemaakt en dat is erg lekker en makkelijk te maken. Of zit er in gekochte fondant/marsepein de allergische stof?

Deze is glutenvrij en lactosevrij, of er geen melkeiwit inzit weet ik niet, dat zou je na kunnen vragen.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=4205

Ze is allergisch voor koemelk, kippenei, soja en noten en voor nog een aantal voedingsmiddelen. De fondant van Funcakes kan sporen van noten bevatten en dat mag dus al niet. Dan kan ze een levensgevaarlijke aanval krijgen.

Bedankt voor jullie reacties!

5

hmm....lastig. Ik zou persoonlijk wat plantaardige vet (of crisco) eronder kneden. Maarja....een crisco zit volgens mij soja... weet zo effe niet uit mijn hoofd of er iets verkeerds zit in plantaardige frietvet, maar dat zou je wel kunnen proberen!

Anders botercreme maken met wajang (als dit veilig is) en dat een kleurtje geven en de taart daarmee afsmeren.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6

Crisco bevat:
Soyaboon olie, gehydrogeneerd katoenzaad olie, gedeeltelijk gehydrogeneerd katoenzaad- en soyaboon olie, mono- en diglycerides, E319, citroenzuur

Je hebt ook nog Trex, ook een shortening waarvan ik zo snel niet de ingredienten kan vinden. Weet wel dat het bij het suikeratelier te koop is. Bel ze anders even.

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

7

ik heb net precies ook dat recept geprobeerd, en het werd ook heel korrelig!
ik hoop dat er iemand is die wel weet hoe het  moet?

8

Iets meer gycerine erin? En crisco erdoorheen kneden, alleen daar zit dus soja in en kan niet door Elsa gebruikt worden.

Elsa: er staan ook wat recepten voor mensen met allergieen op dit forum.

Kan ze wel tegen echte boter en slagroom? Of is dat ook taboe? Mijn vriendin heeft laatst een taart gebakken van rijstmeel voo iemand met een gluten allergie. Maar dat heeft zij waarschijnlijk niet.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.