1 Laatst bewerkt door Taartenmarie (06-06-2010 18:49)

Onderwerp: Rare oven

Hallo,
ik doe erg mn best op mn kapsels en heb werkelijk alle tips van dit forum uitgeprobeerd maar ik blijf er ontevreden over. Ze worden niet hoog/luchtig genoeg. Ze blijven dezelfde hoogte houden als hoe ze er in gaan. Er is al wat verbetering want vroeger kwamen ze er lager uit dan dat ze er in gingen  :s . Nu komt ie mooi omhoog maar zakt tijdens het bakproces ook al weer in en eindigt met een deuk in het midden.
Maar nu denk ik toch echt dat het aan mn oven ligt. Het is toch niet normaal als je de oven op 150 graden instelt dat ie 14 graden fluctueert (heb een oventhermometer gebruikt de laatste paar keren)? Hij gaat van 138 graden naar 152 en dan weer terug naar 138 enzovoort enzovoort. Zowel op hete lucht als conventioneel.
Word er een beetje moedeloos van....

Life is what you bake it.

2

Re: Rare oven

Jeetje wat vreemd zeg, ik weet niet hoe lang je de oven al hebt.
Anders weg brengen om hem te laten nakijken, en anders een andere.....
Niks aan zo :nooo

Nee, ik neem aan dat het niet normaal is dat de temp zo oploopt en dan weer afneemt. Als ik er geen thermometer in had gedaan had ik het niet eens geweten. Blijft de temp bij anderen wel mooi constant of is een beetje variatie normaal?
T is overigens niet de beste/duurste kwaliteit oven en we hebben 'm ongeveer 13 jaar. Is best lang he....

4

Bij mij blijft me oven eigenlijk gewoon constant. Misschien heeft je oven zijn beste tijd gehad na 13 jaar.

Kapsel bakken is op deze manier niet meer leuk.

5

Ik denk dat je oven op z'n retour is :( . Weet niet of je oven een inbouw is, maar ik was vandaag bij de Ikea en daar hadden ze een oven in de aanbieding voor €125,-

Ohhhhh wat is dit frustrerend!! Heb net mn nieuwe bakpannen gebruikt en had de ijdele hoop dat dit misschien nog wat uit zou maken. Pffff weer bij beide kapsels 2 enorme deuken in het midden die al ontstaan tijdens het bakken. Zo gauw de oven terugloopt in temp begint de boel in te zakken. Ik draai hem dan wel hoger maar daar reageert ie pas na een paar minuten op. En dan gaat ie in 't midden van een cm of 8 naar 4-5. De randen blijven wel een cm of 6
Ik mag over een maand voor 30 personen een taart maken maar dat gaat op deze manier dus echt niet lukken. Ik baal enorm.
Klein lichtpuntje, over 2 maanden verhuizen we en ik heb al een mooie nieuwe ATAG oven uitgezocht. Maar tot die tijd blijft 't vreselijk irritant.

Dat je over steeds afkoelt en opwarmt is vrij normaal. een pizza oid heeft daar heeft last van. Dat fluctueren heeft ook niets te maken met de ouderdom.
Ik heb vorig jaar rond deze tijd een nieuwe oven gekocht, en ze vragen niet voor niet waar je je oven voor gaat gebruiken. Ik vertelde dat ik veel taarten bak. Toen was er binnen mijn budget plots minder keuze omdat van het hele gangpad maar 1 oven constant bleef in temperatuur.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

En welke oven was dat?
Ik kan me niet voorstellen dat alle dames die hier wel geslaagde kapsels bakken een speciale 'taartenbak oven' hebben. Is 14 graden verschil normaal?
Als ik m bijvoorbeeld op 160 zet wordt ie rustig 174 graden.
Ik verwarm mn eieren. Mix 10 minuten op de hoogste stand, 2 op de laagste. Spatel de bloem er voorzichtig doorheen. Heb ook al niet voorverwarmen geprobeerd. Open de oven niet tijdens het bakken. Nou ja, kortom alle tips die hier worden gegeven heb ik geprobeerd. Dan kan ik alleen maar de conclusie trekken (zeker omdat het inzakken al in de oven gebeurt nadat ie de eerste 5-10 minuten wel omhoog was gekomen) dat het aan mn oven ligt.

wat die ovens dus doen, is verwarmen tot gewenste temperatuur, dan stopt de oven, koelt af, en als hij wat is afgekoeld gaat hij weer verwarmen tot gewenste temp.

ik heb n *ff spieken* LG MC 8088 en dan komen er nog 2 letters na, maar kan nu niet kijken welke dat zijn omdat de oven bezet is :)

groetjes Tirza     

10

tipsytaartje schreef:

wat die ovens dus doen, is verwarmen tot gewenste temperatuur, dan stopt de oven, koelt af, en als hij wat is afgekoeld gaat hij weer verwarmen tot gewenste temp.

Vraag me toch af waarom mijn kapsels, na in eerste instantie te rijzen, dan al in de oven inzakken en bij anderen niet, als alle ovens zoveel temp variatie zouden hebben....

11

ik weet niet zeker, maar het is geloof ik een combimagnetron kwaaltje, volgens mij hebben normale ovens dat niet. ik heb een combi.

groetjes Tirza     

12

Ik een gewone  :think:

13

Siep schreef:

Ik denk dat je oven op z'n retour is :( . Weet niet of je oven een inbouw is, maar ik was vandaag bij de Ikea en daar hadden ze een oven in de aanbieding voor €125,-

Ik had al eerder een vraag op het forum gesteld over ervaringen met deze oven, met weinig resultaat. Maar als je naar de ikea gaat hangt er een schema bij wat welke oven kan en deze specifieke oven heeft geen "bak-functie" zoals ze dat noemen... ik neem dus aan dat deze waarschijnlijk ook te veel schommelt in zijn temperatuur. (maar heb dus wel 1 positieve ervaring over deze oven gelezen...ik weet het ook niet meer  :think: )

Forget love, I'd rather fall in chocolate.