1 Laatst bewerkt door Binkie1428 (04-06-2010 18:53)

Onderwerp: NOU wat is dit nou.... HELP

Ik heb gisteren nieuwe mix gekocht, heb tot 2 keer toe vandaag biscuit gebakken.
Zoals ik altijd doe volg ik het recept heb een oven thermometer in de oven mix op 8min hoog met kitchenaid en daarna 2 min langzaam.
In de oven op (de eerste keer 150 en op laten lopen) en de 2de keer ( 180 gr zoals aangegeven op de verpakking.

En dit is wat ik nu al 2 x uit de oven haal dit is NOG NOOIT gebeurd.
Naar mijn mening doe ik niks verkeerd.

Kan dit aan de mix liggen of aan mijn oven, terwijl mijn thermometer gewoon de goede temp aangeeft????????

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UFC8LA6X.jpg

Lieve groetjes Binkie. Blog www.mijngeschenken.nl
Droom niet over het leven, maar leef je dromen.

2

Re: NOU wat is dit nou.... HELP

Dit is wel vreemd ja, het biscuit trekt zich terug van de randen, dus zou je denken dat ie gaar is. Maar dan zou het niet inzakken, of in ieder geval niet zo vreemd eruit zien. Het mixen en bakken heb je verder gewoon goed gedaan. Snappum ook niet. :S

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Pooh schreef:

Dit is wel vreemd ja, het biscuit trekt zich terug van de randen, dus zou je denken dat ie gaar is. Maar dan zou het niet inzakken, of in ieder geval niet zo vreemd eruit zien. Het mixen en bakken heb je verder gewoon goed gedaan. Snappum ook niet. :S

Nee dat had ik nou ook, het rees geweldig mooi deur niet open gehad en toen de tijd erop zat nog ff gecheckt zoals ik altijd doe met een sate prikker droog dus goed.

Dat het aan de bovenkant een beetje inzakt dat ben ik gewend maar dit is mij nog nooit overkomen.
Ps dit is NIET  de mix van de webshop maar een andere mix die ik altijd gebruik.
En daar nooit problemen mee heb gehad.

4

Laat je hem wel langzaam afkoelen, want ik heb dat wel eens gehad als ik hem te snel uit liet afkoelen. Tegenwoordig laat ik hem afkoelen op de oven en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

5

Heel raar, dit is de zeelandia mix die ik al jaren in den treure gebruik,  :/ vorige week open getrokken, dus kakel vers. :Y
Of het aan de mix ligt, daar kom ik snel achter, uit de zelfde baal staat nu een mix te draaien, dus weet ik met een uurtje meer. ;)

Heb wel eens gehad dat een nieuw bakblik die schijnbaar erg ingebakken moest worden de eerste paar keer voor rare kapsels zorgde, maar als dit blik al eerder gebruikt is kan het daar niet aan liggen.

6

Heidimaris schreef:

Laat je hem wel langzaam afkoelen, want ik heb dat wel eens gehad als ik hem te snel uit liet afkoelen. Tegenwoordig laat ik hem afkoelen op de oven en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Hoi hoi,

Ik heb de taart na de baktijd eruit gehaald en in de pan laten zitten en op een rooster gezet zoals ik altijd doe en dan na een minuut of 10 haal ik hem uit de vorm.

7

Binkie1428 schreef:
Heidimaris schreef:

Hoi hoi,

Ik heb de taart na de baktijd eruit gehaald en in de pan laten zitten en op een rooster gezet zoals ik altijd doe en dan na een minuut of 10 haal ik hem uit de vorm.

Dat kan prima. Ik merk zelf weinig verschil wanneer ik het kapsel uit de bakpan haal. Of hij nu op een rooster afkoelt met of zonder blik.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Nou, ik heb even test gebakken maar aan de mix ligt het iig niet.http://www.mijnalbum.nl/Foto-AQ7VHICH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KM3RH7JH.jpg
Ziet er gewoon uit.
Ik heb inmiddels berepen dat het idd een nieuw bakblik was, dus daar kan het in zitten.
Soms kan het zijn dat het blik wat ingebakken moet worden lijkt het wel.
Ook kan de vorm, maat en materiaal dikte van invloed zijn op de baktijd, het kapsel bleekook niet helemaal gaar te zijn, dus waarschijnlijk moet hij er met dit blik gewoon iets langer in. :)
hoop dat het de volgende keer weer wel lukt. :)

9

Zo, nu nog even bedenken wat ik met een 25 cm biscuit ga doen.  :think: Ik denk dat de vriezer er maar even op moet passen, en dan ga ik nu bankhangen want ik ben nog gaarder dan dat kapsel. ;)

10

Hoi Wen,

Bedankt voor het test bakken vind dat wel lief van je  :thumb: .
Het bakblik is van pme dat zijn degenen die ik altijd gebruik, ik wist niet dat daar zoveel verschil ik kon zitten zo zie je maar weer.

Ik heb mijn bakblik inmiddels al een uur in de oven staan, zonder baksel, op 200 graden om hem in te bakken kijken of dit helpt.

Morgen eieren kopen en weer proberen en ik ga voor de zekerheid ook nog ff test bakken bij mijn vriendinnetje.
Ik laat het zeker nog ff weten hoe dit allemaal af loopt  :Y  :D .

Nogmaals bedankt  :thumb:

11

IEDEREEN  een FIJN weekend.

12

Hallo allemaal,

Nu ben ik op dit moment bij mijn vriendinnetje aan het bakken nu vroeg ik mij af zij heeft een hetelucht oven en ik bak met een electrische oven.
Nu weet ik dat ik de temp aan moet passen maar HOEVEEL???
Nu wil ik nog wat vragen, ik heb een bestelling voor 45 50 man nu verdubbel ik mijn beslag hoeveelheid  (500gr mix voor 25 man).
Hoe lang moet ik deze hoeveelheid dan in de oven doen???
Want de eerste keer hadden wij deze na 45min eruit gehaald en toen was die niet gaar.

Aub spoedje alvast bedankt.