1

Onderwerp: Chocolade probleem

Hallo

Hoop dat ik in het goede topic zit!
Nu heb ik al een paar keer de oreo balletjed gemaakt met groot succes ( recept hier vandaan ) maar nu ben ik morgen jarig en maakte ik ze vanavond ook,( dacht ik ) maar ging er iets mis, ik kreeg de chocolade niet gesmolten!
Heel raar, het smolt en stolde erna gelijk weer!
Heb het in de zelfde pan gedaan als altijd, ook de zelfde chocolade gebruikt!
Nog gegoogled maar niet iets gevonden wat ik verkeerd deed..
Chocolade in stukjes breken, in de pan doen of schaal beide lukte gewoon.. die boven een pan warm water hangen zorgen dat de bodem van de pan niet de bodem van de pan met water raakt, water moet heet zijn niet koken! en goed roeren..
Dit heb ik alle keren gedaan en ook vandaag maar wat ik kreeg was een breiige massa( nadat het even gesmolten was ) en het stolde erna ook niet als het helemaal afkoelde!
Nu wil ik morgen naast de cakejes die ik al heb toch mijn orao balletjes nog uitdelen.. dus wie kan me zeggen wat ik verkeerd doe en tips geven!
Kortom HELP!!
BEdankt

2

Re: Chocolade probleem

Het lijkt me dat de chocolade toch iets warmer moet, dan je hem nu hebt, dus het water is verder of langer laten doorwarmen.

Trouwens als de pan niet het water raakt, is het niet erg als het water eventjes kookt is mijn ervaring.

Suc6 ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

3

Kan het dat er water bij gekomen is? Al is het maar een drupje, dat kan al funest zijn.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

nee DAT LAS IK OOK IDD. MAAR ER IS GEEN WATER BIJ GEKOMEN..
gA HET TOCH WEER PROBEREN
jE HOREN ERVAN!

5

Het kan ook aan de soort chocolade liggen die je hebt gebruikt. Cacaoboter is het duurste bestanddeel in chocolade, en dat word met name in huismerkrepen nog wel eens vervangen door een poedertje, waardoor het niet geschikt is om nog te smelten.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

6

bedankt meiden voor de tips, tis toch nog gelukt al werd het wel 00.30 dat ik in bed lag, de oorzaak lag bij de temperatuur in het begin die was telaag, ik doe altijd water koken in de waterkoker, en zet dan de pan op laag vuur( zodat het water warm blijft maar niet kookt ) en dat had ik niet gedaan bleek ik achter tekomen, ik had water opgezet( wat nog niet tegen het warm aanzat ) en ben toen gelijk begonnen met smelten, waardoor het smolt en direct weer stolde omdat het nog niet warm genoeg was, dus heidimaris had gelijk volgens mij!
Maar resultaat weer lekkere oreo's!
Had nog wel een andere vraag erover..
Zie dat jullie altijd zulke strakke balletjes hebben zelf met nog wat versiersels erop, maar dat lukt nog niet zo hier, wanneer doen jullie de versiersels of strooisels erop?
Ik laat de chocolade wat hard worden in de koelkast en rol ze daarna door de strooisels.. maar dan plakken ze nog en zijn ze nog niet droog,, graag tips!
Bedankt  van een jarig jetje Vandaag!

7

Geen tips, maar wel van harte gefeliciteerd   :Y

Ik ga stoppen dus bijna alles wordt verkocht. Stuur me een mail dan ontvang je de verkooplijst van me.

8

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Fijn dat het nog gelukt is met de chocolade.

Over de versiering: Het ligt er een beetje aan welke versiering ik er op doe. Met strooisels leg ik mijn balletje gelijk in een bakje met strooisels zodra ik hem gedoopt heb in de choco. Met een fondant plaatje laat ik de balletjes eerst hard worden na het dopen. Daarna smeer ik met een lepeltje wat gesmolten choco op de plaats waar de fondant komt, en dan de fondant erop en weer laten drogen.

Zo is mijn manier.

Groetjes Monique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

9

Mijn balletjes druipen zo als ik ze in de choco gedoopt heb dus leg ik ze op een bakpapiertje en laat ze ff drogen maar dan nog plakken ze zo en zit de choco aan mijn vingers als ik ze Weer oppak of ze Breken!