1

Onderwerp: ganache/decoratie vraagje

Hallo,

Een collega heeft een taart bij me besteld en wil dat ik deze overgiet met ganache (nog niet eerder gedaan, dus dat wordt even oefenen).

Mijn probleem is het volgende. Zij wil de taart op een vrijdag hebben, maar de dag ervoor zijn we de hele dag op personeelsuitje. Dit betekent dat ik de taart op woensdagavond moet maken. Als ik de versiersels er deze avond opleg, blijven deze dan goed tot vrijdag of kan dit gaan smelten? Kan ik de taart ook pas op vrijdag verder opleuken, of plakt de ganache dan niet meer (genoeg)?

Is het überhaupt mogelijk om een ganachetaart (gevuld met banketbakkersroom en mokkacrème) twee dagen op voorhand te maken of is dit een taart die gelijk gegeten moet worden?

2

Re: ganache/decoratie vraagje

Waarom maak je hem niet op voorhand en vries je deze gewoon in?
Is echt wel lekker dan hoor.

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

Ik zou hem maskeren (afsmeren) met de mokkacrème en zo in de diepvries steken. Op de dag dat je hem nodig hebt, overgieten met ganache en verder laten ontdooien. Als je hem met ganache en al in de vriezer stopt, zou het kunnen dat er ijskristallen opvallen. Bij het ontdooien geeft dit lelijke vlekjes op je ganache.

Oh jee, ik heb zowel met taarten invriezen als overgieten met ganache nog geen ervaring. Misschien moet ik mijn collega maar overtuigen van een marsepeintaart :D . Ze weet dat ik nog geen ganachetaart heb gemaakt en ze zegt ook, maakt niet uit hoe hij eruit ziet, is toch maar voor mij. Maar op vrijdagochtend/-middag afwerken is voor mij zo'n gedoe met kindjes brengen/halen van school en zo, en dan een nieuwe techniek gaan proberen (met mijn 'geduld' en zonder mijn man)...

Ik zal er nog eens goed over nadenken en jullie tips in overweging nemen. Gaat het overgieten met ganache ook goed met een platte, ronde taart of zou ik voor de eerste keer dan toch beter een boltaart kunnen maken?

5

Ik zou oefenen met een 'gewone' taart, dus plat van boven. Het gaat sowieso makkelijker als de ondergrond lichtjes bevroren is. Neem je een bolvormige taart, dan moet de ganache heel juist van consistentie zijn om een mooi resultaat te krijgen. Is hij nog een beetje te vloeibaar, dan loop van boven alles er vanaf, is hij al een beetje te dik, dan krijg je een soort 'snottebellen'effect. Bij een platte taart is dit ook wel het geval voor de zijkanten, maar bij een bolvormige taart komt dit nog nauwer.