1

Onderwerp: eiwitpoeder verhouding.

Beste dames,
Ik ben nog niet zo een ervaren taartenbakster en heb een vraag.
Ik heb 1x botercreme gemaakt (of meringue creme, wat ik eigenlik het verschil).
Dit ging volgens het volgende recept:
1/2 cup water
2 - 1/4  cup suiker
1 cup eiwitten
7 ons roomboter en
1 tlpl vanilleextract.

Een cup is 250 ml en ik heb toen gewoon 250 ml aan eiwitten bijmekaar genomen om dit recept tot een goed einde te brengen.

Nu is mijn vraag:
Ik heb ook een zakje eiwitpoeder.
HOE KAN IK BOVENSTAAND RECEPT MAKEN, DOOR EIWITPOEDER TE GEBRUIKEN IPV EIWIT VNA ENE EI.
WAT ZIJN DE VERHOUDINGEN??

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Liefs,
Alessandra

Re: eiwitpoeder verhouding.

hierbij het antwoord uit een ander topic
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=95796
;)

1 Eiwit:
5g eiwitpoeder
30 cc/g/ml water
Eiwitpoeder en water in een kommetje/beker doen. Het eiwitpoeder lost niet op, het blijft er op drijven. Het water moet door de poeder worden opgenomen. Minimaal een kwartier laten staan, voordat je het gebruikt. Het kan ook langer, bv. de avond ervoor. Evt. tussendoor roeren.

Deze uitleg had ik ook al gezien.
Even voor alle duidelijkheid; 1 eiwit = hetzelfde als 1 ei??
Nadat het water door de poeder opgenomen is en ik weet dat ik het kan gebruiken (er gewoon doorheen gooien neem ik aan), hoe ziet het mengsel er dan ongeveer uit?? (even voor mijn beeldvorming)

4

acmschuuring schreef:

Deze uitleg had ik ook al gezien.
Even voor alle duidelijkheid; 1 eiwit = hetzelfde als 1 ei??
Nadat het water door de poeder opgenomen is en ik weet dat ik het kan gebruiken (er gewoon doorheen gooien neem ik aan), hoe ziet het mengsel er dan ongeveer uit?? (even voor mijn beeldvorming)

5 gram eiwitpoeder + 30 gram water komt overeen met het eiwit van 1 ei. Het mengsel word iets dikker, met de nadruk op iets hoor, kan wat schuimen als je hard klopt, en er kunnen zelfs klontjes in blijven zitten, hahahha! Maar dat maakt niet uit, je kunt het gewoon gebruiken! succes ermee!

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

maar hoeveel eiwitten zijn 1 cup (oftewel 250 ml ) eiwitten?