Onderwerp: Nieuw hier

Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Bianca van Dijk en ben 32 jaar.
Ik ben al jaren creatief met stempels, en sinds een paar jaar ook aan de bakseltjes.
Eigenlijk alleen maar CC maar wil nu toch ook eens de wat simpelere taarten proberen.

Door mijn schoonvader ( helaas overleden ) die banketbakker was ben ik een beetje aan de "bak" gegaan.

Ooit heb ik samen met hem een taart met marsepijn en dergelijke gemaakt die goed gelukt is.

Echter vandaag dacht ik ik ga eens een boltaartje maken.
Kompleet mislukt....hihi de cake is prima, maar
Marsepijn smelt, dus te vochtige ondergrond.
Dus mochten mensen tips hebben voor me hoe ik toch een mooie gladde marsepijn laag op een taartje kan krijgen die zijn welkom.
Ik vrees ook dat ik te dun gewerkt heb.... ons bunt zunig... ik dacht met dit stukje kan het wel...lol

Bianca

Groetjes,
Bianca

2

Re: Nieuw hier

Welkom!

Kijk vooral eens rond op dit forum. Daar vind je verschillende tips en trucjes! Maar het is erg verslavend  ;)

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

Dank je wel.

Ik weet het, ik ben niet echt van plan heftig mooie taarten te maken met prachtige boetseer werken.

Maar een taartje met een mooi marsepijn laagje en wat versiersels lijkt me wel leuk.

ik vrees dat ik teveel dacht ik kan het toch ook met spullen uit de supermarkt...lol

Bianca

Groetjes,
Bianca

4

Welkom op het forum!
Als je marsepein smelt heb je misschien met iets waar vocht in zit afgesmeerd? Als je je taartje afsmeert met 1:1 botercrème (1 deel suiker, 1 deel boter), kan je marsepein eigenlijk niet smelten, ook als je het heel dun uitrolt niet.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Hoi Marianne,

hihi dat zou best eens kunnen.
Ik wilde niet allemaal pakjes met ingredienten kopen dus ik heel de avond nadenken wat ik zou kunnen gebruiken om lagen smaakjes te maken zonder teveel poespas (silly me)
tot ik ergens las banketbakkersroom en jam.
Dus ik dacht jam is wel heel zoet ik gebruik vlaaivulling.
Ik heb wel een trempeersiroop goed weten te maken en de delen zijn niet door de cake opgenomen dus dat is wel goed gegaan.
de gelei van de taartvulling heb ik gebruikt om het in te smeren.

kortom niet zo`n goed idee....lol
Ik heb nog twee bolletjes cake liggen dus ik wil morgen toch weer proberen en dan maar met botercreme.

Ik heb dat ooit wel eens gemaakt maar ik vond dat de poedersuiker wel heel erg strass bleef en knarsend ( als je begrijpt wat ik bedoel)
Dus wellicht speciale suiker.

Bianca

Groetjes,
Bianca

6

Bianca`s bakseltjes schreef:

Dank je wel.

Ik weet het, ik ben niet echt van plan heftig mooie taarten te maken met prachtige boetseer werken.

Maar een taartje met een mooi marsepijn laagje en wat versiersels lijkt me wel leuk.

ik vrees dat ik teveel dacht ik kan het toch ook met spullen uit de supermarkt...lol

Bianca

Dat kan zeker hoor! Zelf fondant maken van marshmellows en poedersuiker, biscuit bakken van bloem, maizena, suiker en eieren, 123-botercreme maken om mee af te smeren van eiwit, suiker en boter. En dan heb je witte en roze fondant, eventueel nog een extra kleur maken met cacao. Voila, een taart helemaal uit de supermarkt :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

We typten tegelijk :)

Insmeren met vlaaivulling is inderdaad geen goed idee! Te nat! Jam had wel gekund trouwens, of anders chocopasta. 123-botercreme wordt gemaakt van gewone kristalsuiker die je oplost in de eiwitten, dus nooit last van knarsende botercreme :)

Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Hoi Jozien,

Slow down...hihi

Ik ben nog niet zo handig met alle termen.
wat ik wil is gewoon een cake die ik met cakemix uit de supermarkt haal. leuk bekleden.
Marsepijn koop ik wel gewoon gekleurd dus dat is geen probleem.
echter het reliefmatje wat ik gekocht heb is een drama. ik krijg het niet mooi strak erin ik zie taarten met prachtige lagen met relief, waarschijnlijk zijn die toch met fondant gemaakt. ik poeder alles toch goed af maar mijn marsepijn blijft erin zitten en als ik het eruit krijg trek ik het relief er ook mee uit zeg maar.
of ik werk te dun dat kan ook natuurlijk.

dus dat marsepijn over het bolletje gaat nog niet lekker, waarschijnlijk een verhaal oefening baart kunst....hihi

Ik heb wel ooit in een bakkers winkel een bakje poeder gekocht voor botercreme, die kan ik weleens gebruiken.

ik vraag me wel af moet je altijd tremperen?

En ik ben ook nog op zoek naar een redelijk makkelijk vulrecept, ik heb hier al tussen de recepten gekeken, maar ze zijn best wel bewerkelijk.
Ik was vandaag al 4 uur bezig met mijn mislukte taartje.

Is toch wel een kunst hoor, cupcakes met marsepijn gaat me makkelijker af.

Bianca

Groetjes,
Bianca

9

De makkelijkste vulling ever: kant-en-klaar uit de supermarkt! Een pudding van Mona bijvoorbeeld, zoals citroenkwarktaart, of geklopte slagroom en jam (neem viervruchtenjam, die is wat minder zoet) Tremperen zou ik niet doen, tenzij je cake erg droog is geworden. Ik vind het zelf eigenlijk nooit nodig, en over zoet gesproken...trempeersiroop, dat maakt het pas zoet! ;)

Enne... die reliefmatjes zijn ook niet helemaal mijn ding...Je kunt even op mijn linkjessite snuffelen, ik heb onder how to technieken twee keer een uitleg over impressiemat gebruiken staan, vooral die van kwebbeltje wil ik je aanraden :)

Hoi hoi Jozien,

Dank je ik heb even gekeken. En ik doe het andersom dus eerst het matje en dan de marsepijn erop leggen.
En ik zie ook dat zij het bolle gedeelte in de marsepijn drukt en ik deed het andersom.

Dus dank je voor deze link.. ga ik de volgende keer ook zo doen.
Ik ben net nog aan de slag gegaan om toch nog een keer met botercreme te proberen en dat gaat goed!

is wel een beetje gescheurd het marsepijn, maar de basis is er.
nu maar even kijken of ik de botercreme ook nog voor iets anders kan gebruiken, daar ik veel over heb.

En toevallig liep ik net in de supermarkt en bij de toetjes dacht ik kan ik dat niet gebruiken...hihi dus dank je voor de tip!

Ik ben wel een zoetekouw maar mijn man niet zo dus ik wilde een middenweg...

Bianca

Groetjes,
Bianca

11

Botercreme kun je heel goed invriezen, doe ik ook altijd :) En misschien is citroenkwarktaarttoetje met een laagje lemon curd iets voor jouw en je man, dat is een soort citroen jam, dus niet alleen maar zoet...