1

Onderwerp: Enkele vraagjes

Hoi hoi
ik ben nu met gum paste aan het "spelen"maar ik vroeg me af hoe lang het duurt voor het droog en dus hard is.

Tweede vraag: ik heb netjes mijn gekleurde fondant gemengd met tylose en daar een houtnerfje in gedrukt, plankjes van gesneden en het ligt nu al meer dan 48 uur te drogen en het is nog steeds niet hard, hoe kan dit? Moet er dan meer tylose door?

Gumpaste kun je toch gewoon kleuren met de normale kleurstoffen? En beschilderen met poeder en alcohol toch?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite
groetjes

2

Re: Enkele vraagjes

Om antwoord te geven op je vragen..

Gumpaste droogt erg snel, na ongeveer 2 uur is het echt wel al hard. Ik laat het zelf dan nog wel altijd even liggen, voor de zekerheid.

Of je fondant met tylose snel hard wordt, ligt heel erg aan de luchtvochtigheid, de soort fondant en de hoeveelheid tylose. Ik gebruik zelf altijd Callebautfondant, dat is de volgende dag goed hard als ik dat laat drogen. Laatst had ik fondant van Zeelandia, dat was na een week drogen nog slap..Dus ja, kan daar niet echt antwoord op geven. Je kan het volgende keer met meer tylose proberen.

Gumpaste kun je inderdaad met normale kleurstoffen kleuren en ook gewoon beschilderen.

Alsjeblieft en graag gedaan :D

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

3

De droogtijd van gumpaste hangt samen met hoe dik je het uitrolt, maar het hard dun uitgerold eigenlijk best snel uit.

Welke fondant heb je gebruikt voor je plankjes?

En ja, gumpaste kun je leuren met normale kleurstoffen en schilderen met poeder, al dan niet met alcohol. Kleine hoeveelheden gumpaste kleur ik ook wel eens met poeder.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

ik gebruik fondant van fun cakes die is soepeler. Eerst gebruikte ik die van pettinice.
De gumpaste had ik heel dun uitgerold en is nu wel bijna goed hard. Nog niet helemaal.

5

Fondant van funcakes zal niet helemaal hard worden, pettinice hardt wel goed uit!