1

Onderwerp: sugarflair poederkleurstof

Ik heb (goudkleurig) poederkleurstof. Moet je dit per sé vermengen met alcohol of kun je ook gewoon water gebruiken? Ik heb nl. geen alcohol in huis (wel whiskey, maar dat heeft natuurlijk een smaakje) en moet morgen de taart gaan maken, morgenavond hebben we deze nodig. Alcohol bestellen in de webshop is dus niet mogelijk.

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen

2

Re: sugarflair poederkleurstof

Volgens mij kan het ook gewoon met wisky, beter dat dan water. Je kan het ook droog gebruiken, maar ik weet niet of dat handig is, waarvoor je het nodig hebt.

Groetjes, Linda

3

Ik wil een marsepeinen kelk op de taart goudkleurig maken. Dus droog zal ws. niet gaan.
Weet jij ook waarom het niet zo goed met water gaat?

groetjes Ellen

4

Volgens mij gaat de kleurstof niet samen met water omdat de kleurstof op een soort vetbasis is en dat mengt niet met water maar wel met alcohol en de alcohol vervliegt heel snel waardoor de verf snel droogt en er dus een mooi laagje achterblijft op je kelk.  ;)

5

De gedachte is inderdaad dat alcohol snel vervliegt en dus geen spoor achterlaat op je fondant. Maar ik weet dat bv. Annelies altijd alleen maar water gebruikt, dus het kan wel :Y
Is het een erg groot oppervlak? je kunt het evt ook gewoon dusten, dus direct de poeder op het voorwerp kwasten...

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Dusten heb ik nog nooit gedaan. Dan doe je het poeder gewoon direct op de kelk. Je hebt het over fondant, maar ik ga het met marsepein doen. Kan dat dan ook?

groetjes Ellen

7

Je moet alleen wel uitkijken met water op je kelk dat je kelk niet instort (smelt), dam kan je het nog beter droog wat bijwerken, dan krijg je een gloed erop. Ik gebruik die poeder ook weleens droog.

Groetjes, Linda

8

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga het morgenmiddag allemaal maar eens uitproberen. Moet eerst nog een kelk in elkaar knutselen, maar krijg morgenmiddag een voorbeeld van iemand die een aantal jaren geleden een communietaart door de bakker heeft laten maken en daar zat een kelk op.

groetjes, Ellen

groetjes Ellen

9

goede middag.
Ik reageer voor het eerst. Ben een taart aan het maken en hed voor suikerbloemen edible lustre spray gebruikt. Het blijft echter afgeven en wordt dus poederachtig, dat wist ik niet.
Is er een methode om dit vast te laten zitten? Hoop dat iemand hier wat op weet.
groetjes, ineke

10

de lustre spray hoort aan te drogen, dus spuiten, wachten en dan hoort het niet meer af te geven.
de losse poedertjes die je dust of schildert, die blijven wel afgeven. gewoon niet meer aan zitten  :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

mm, heb de spray al vijf dagen geleden gespoten, dus droog was het wel.
maar het wordt toch poederachtig, jammer, heb nu een vlekje op de foto in het lijstje. Misschien iets te dik gespoten?
zal s kijken wat er gebeurt als ik er voorzichtig wat afkwast, ik laat wel horen als ik er uit ben.
in elk geval bedankt voor de reactie
ineke

12 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (02-06-2010 11:47)

Door de alcohol in de lustre spray, worden de glittertjes in de fondant of marsepein opgenomen. Maar doordat het eigenlijk meteen droogt, is de bovenlaag snel verzadigd. Bij een dekkend resultaat geeft het bij mij ook altijd nog wel wat af hoor, dus ik doe het altijd wat minder :) Of meerdere dunne laagjes, dat werkt ook wel goed.

Bij lustre dust is het wel raadzaam om alcohol te gebruiken, dan krijg je een beetje dezelfde werking als met de spray.
Met water schiet het echt niet op, je fondant gaat plakken en het wordt een grote knoeiboel!
wat je wel kunt doen is je kelk stomen als hij droog is en er dan wat lustre dust op "strooien" door met je penseeltje er wat boven te wapperen... Beetje lastig uitleggen, ik hoop dat je het snapt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

heb mn lustrespray "afgestoft" met goed resultaat. geeft nu nog maar minimaal af. Ik was dus te ruim met sprayen,(beetje dom, beginnersfoutje). gelukkig kan ik weer verder.
ineke