1

Onderwerp: Mijn eerste kapsel.............

He hallo!

Mijn eerste kapsel staat nu af te koelen, nog in bakvorm.
Helaas is de bovenkant helemaal ingezakt. Heb een soort dijkje rondom....
helaas niet erg mooi dus.
Straks maar even kijken of ie wel goed gaar is..... prikker komt er redelijk schoon uit. Ohja heb trouwens de mix van de shop hier;)

Ik zal de oven wat hoger zetten.... of is het echt beter om in etappes te bakken? Steeds de temp wat hoger?

Ohja nog en vraagje, hoe lang moet een taart van 25 cm afkoelen eer je hem kunt gaat bekleden?

Groetjes!

2

Re: Mijn eerste kapsel.............

hoi
als je je taart nu uit de vorm haalt en omdraait dan is de onderkant bovenkant dan is deze mooi recht.

3

Ligt er aan, op wat voor temperatuur bak je en wat voor oven?
En ik stort mijn kapsel altijd meteen, die laat ik niet in de vorm afkoelen om inzakken te voorkomen.
Ook moet je prikker schoon zijn, redelijk schoon is niet schoon zeg maar.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Groetjes Melanie

4

Als je prikker er redelijk schoon uitkomt was ie waarschijnlijk nog niet gaar. Deze moet namelijk helemaal schoon zijn!

Op welke temperatuur heb je hem gebakken? En heb je een oven thermometer?

Hoe lang hij moet afkoelen weet ik niet precies..als ik haast heb laat ik hem een uurtje liggen..gaat dan wel goed.

5

ik heb een hete lucht ovn en gebakken op (als het goed is) 160 grden. Tis een oude oven en het kan heel goed dat ie niet meer super op temp. komt.
Mijn 2de kapsel zit er nu in, heb hem even een tikkie hoger gezet.
Hierna kan ik nog een keer, moet nml 3 taarten maken voor mn buurmeisje haar verjaardag:D
Ik heb lekker vrij vandaag, dus tijd zat om te freubelen:D

Mn eerste ziet er best redelijk uit (omgekeerd). Zal m straks doorsnijden en dan zullen we zien of hij gaar is........ heb een grote staeprikker gebruikt, maar die is niet helemaal van goede kwaliteit, laat wat hout los,... miss. dat het daardoor niet helemaal gaar lijkt... we blijven positief :lol:

6

Wellicht ook niet gelijk uit de oven halen, maar oven uit zetten, deur open en dan even erin later rusten/afkoelen voor hij eruit gaat.

7

Nou, hetelucht 160 is dus een goede temperatuur meestal.
Ik denk eerder dat je die taart meteen uit de vorm moet storten, in de vorm/in de oven af laten koelen is bij mijn kapsels in ieder geval een garantie voor inzakken.

Groetjes Melanie

8

Het klinkt misschien heel stom wat ik ga schrijven maar dit deed ik dus de eerste keer  fout...zucht. :Y
Gebruik je voor de shopmix maar een heel klein beetje water?
Want ik was abuis met de hoeveelheid daarvan en verzoop zo mijn eerste 2 kapsels. de derde keer had ik een eureka-moment en zie daar! Een prachtig hoog kapsel!
Succes!
Monique

9

mootje68 schreef:

Het klinkt misschien heel stom wat ik ga schrijven maar dit deed ik dus de eerste keer  fout...zucht. :Y
Gebruik je voor de shopmix maar een heel klein beetje water?
Want ik was abuis met de hoeveelheid daarvan en verzoop zo mijn eerste 2 kapsels. de derde keer had ik een eureka-moment en zie daar! Een prachtig hoog kapsel!
Succes!
Monique

Wat bedoel je hiermee mootje? Hoeveel water moet je dan gebruiken?

.. Want taart kan altijd!!

10

ik ben ook vers van de pers beginneling taart bakster  :D
ik ben heel het forum enzo aan het uitkammen voor informatie.
ik kwam een tabel tegen en die heb ik uitgeprint
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf

alles is gebaseerd op een bakvormhoogte van 7 cm.
Er staat precies wat je nodig hebt, echt super!!
Ik heb zelf ook de biscuitmix uit deze webshop.

Voor een ronde vorm van 20 cm gebruik ik alle ingredienten van 18 cm omdat mijn bakvorm geen 7cm hoog is.
voor de vorm van 26 cm heb ik alle ingredienten van 24 gebruikt.
Werkt perfect.

Ik heb ook een combi magnetron/oven. Op 160 gr, 30 minuutjes, perfect.

succes

Groetjes, Franka

11

Ik heb dus de oven wat hoger gezet en zie daar... een mooi hoog kapsel:)
Denk echt dat de temp niet helemaal goed was;)

bedankt voor de reacties!