1

Onderwerp: beginner

hoi allemaal,

ik heb een vraagje, ik bak al best lang taarten maar nu wil ik ook beginnen om ze mooi op te maken met bloemen patronen en wat dan ook.

nu was mijn vraag, wat heb je als beginner ongeveer nodig om een beetje een mooie taart te maken?

groetjes Danny

2

Re: beginner

Marsepein of fondant, deegroller, uitstekers (je kan best beginnen met een uitstekerset van de marskramer) en een kwastje voor het water. Je zal zien zodra je meer wilt, je ook meer uitstekers wilt, dan zou ik persoonlijk de plungers aanschaffen, superdingen! Krijg je leuke bloemen/vlinders/blaadjes mee.

Om te vullen en af te smeren heb ik in het begin de pannenkoekenspatel gebruikt, of een taartschep. Nu kan ik niet zonder een paletmes (bijv. van Wilton).

Ik heb ook dagen "gezapt" bij de webshop (niets voor niets de hebshop) om te kijken wat nog handig zou zijn, en zodoende een hele taartkast vol nu. Ik heb nergens spijt van, van alle aankopen.

Suc6 met bakken!

Groetjes, Linda

3

met uitstekers bedoel je dan gewoon diegene waar je ook koekjes mee uitsteekt etc?

en marsepein en fondant, gebruik je dat van een winkel of maak je dat zelf?

ik heb namelijk marsepein van de hanos,
maar dat rolt heel moeiliik uit.
en het blijft naar mijn idee te dik.

in ieder geval al bedankt!

4

Bij de marskramer heb je zo'n metalen ring, waar verschillende soorten uitstekers aanzitten, ze heten mss officieel koekjesuitstekers. Bloem/hart/maan/eendje/ster....

En ik zou dan beginnen met marsepein van de webshop, die is altijd goed van kwaliteit. Als je het zelf gaat maken gaat daar ook  veel tijd inzitten, terwijl je met een taart alleen al uren kwijt kan zijn. Je kan het voorgekleurd kopen, daar zijn ook startpaketjes in. Of bijvoorbeel blanco en wat primaire kleuren, met wat mengen kom je toch aan best wat leuke kleurtjes!

Groetjes, Linda

5

ik heb al zon hele doos met van die stekers:)

en gebruik je voor het uitrollen een gewone deegroller of is zon rolstok van wilton makkelijker?

(je zult me nu al wel zat zijn met al mijn vragen(A))

6

Ach...... je moest eens weten wat ik allemaal heb afgelezen voordat ik zo wijs was als nu  O-)

Je kan beginnen met een gewone deegroller, al zal een houten wel plakken. Ik had als eerste een tupperware deegroller, van plastic. Je zou een houten kunnen invetten met crisco, maar dat heb je ook niet zomaar in huis (wel een aanrader dan maar, heb je wel vaker nodig). Maar ik moet wel zeggen dat die rolstokken (PME of wilton) ideaal zijn! Ook het kleintje vind ik. Ze plakken nooit....

Groetjes, Linda

7

dan denk ik dat ik binnenkort maar eens zon rolstok aanschaf, want ik word gek van die houten(A)!

en hoe krijg je de taarten aan de randen goed strak??

8

Volgens mij is hanos marsepein 1:1 of 1:2 Dat is eigenlijk te gof voor het bekleden van taarten. Daarmee maak je het jezelf erg moeilijk.
Ik zou dus 1:4 of 1:3 marsepein bestellen uit de hebshop of ergens anders kopen kan natuurlijk ook.

Een gewone deegroller is goed te doen hoor! Ik gebruik hem zelf ook nog en geen problemen mee.

Crisco is ook een aanrader! Dat zorgt ervoor dat je marsepein niet plakt aan je werkblad en aan je handen tijdens het kleuren.

Liefs, Zanoni

9

haha, jaa dat is 1 op 2!

dus daarom zit ik er dan zo op te zwoegen!

maar als het daardoor niet blijft plakken, verschuift het dan niet??
en kun je er ook gewoon bloem op strooien of veranderd dan de kleur of textuur?

10 Laatst bewerkt door Zanoni (28-05-2010 18:21)

Met de crisco (vergelijkbaar met het frituurvet) vet je je werkplek en handen in, daar blijft de marsepein dan niet aan plakken. Maar als je je taart afsmeert met 1:1 botercreme (zelfde verhouding boter en poedersuiker) dan plakt de marsepein wel aan je taart!

Ik zou geen bloem gebruiken, je kunt wel poedersuiker gebruiken maar dat kan vlekken afgeven op je marsepein. Die kun je dan wel weer wegwerken met wat water en een kwastje, maar dat is wel even wat werk en je taart gaat ook heel erg glimmen wat ook niet de bedoeling is.

edit: Als je ook je houten deegroller invet dan plakt je marsepein daar dus ook niet aan.

Liefs, Zanoni

11

ok nou ik ga het proberen, en dat van die marsepein is in ieder geval goed dat ik dat nu weet!

dankjewel!