1 Laatst bewerkt door bwtje (26-05-2010 12:41)

Onderwerp: Vanille rolfondant van funcakes geeft kleine scheurtjes wie nog meer??

Ik gebruik de vanille rolfondant van funcakes en als ik de lap eroverheen leg krijg ik in de bovenste rand en soms ook zijkant van die kleine scheurtjes erin?!
Hoe komt dit?
Ik kneed goed door terwijl mijn handen en het werkblad ingesmeert zijn met crisco en heb hem zowel dik als dun bekleed maar maakt vrijwel geen verschil..
Wie heeft de gouden tip?
Of moet ik toch maar met marsepein gaan werken?!
Zo ja welke geeft geen scheurtjes...?

En mocht iemand een how to filmpje hebben waar je goed kan zien hoe je de lap erover moet leggen graag, heb het filmpje hier gezien maar dan zie je het alleen als hij erop ligt..

Ik heb ook een smoother maar deze plakt er echt op..moet ik dan langer wachten want als het droger is lijkt hij er juist ook door te gaan scheuren...

2

Re: Vanille rolfondant van funcakes geeft kleine scheurtjes wie nog meer??

Waarom kneed je hem door met crisco?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

uhmm dat schrijf ik idd niet goed haha ik maak hem soepel en op mijn handen zit dan crisco ...maar zo te lezen kan ik dit dus beter niet doen bij bekleden?!
Ik smeer het blad ook in met crisco zodat hij niet blijft plakken enzo?
Kan ik het beter anders doen dan..ik doe dit ook bij boetseren namelijk?
Daar is het toch ook voor??  :s

4

Ik gebruik geen crisco bij het uitrollen. Het voordeel van op poedersuikeruitrollen is juist dat het niet plakt maar dat de lap kan schuiven over de ondergrond. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld ;)
Voor het kleuren en evt. plakken gebruik ik ook wel crisco op mijn handen, maar niet zoveel.

Ik zou hem een paar tellen laten hangen over de taart, wel gelijk de randjes vastzetten, dus aan de bovenkant van de taart. Met smootheren kun je even wachten na het bekleden tot hij wat is aangedroogd.

5

dan ga ik dit toch maar eens proberen idd schuiven is wel handig ja!
en als ik hem er los op leg begint hij al gelijk met scheuren misschien te nat dan ofzo..
En omdat de onderkant dan poedersuiker heeft leg ik dus ook de bovenkant erop dus..anders heb je weer vlekken?
Volgende taartje ga ik zo eens doen..
Ik probeer ook niet teveel crisco te pakken haha alles wordt vet :P

6

bwtje schreef:

En omdat de onderkant dan poedersuiker heeft leg ik dus ook de bovenkant erop dus..anders heb je weer vlekken?

Die snap ik niet  :think: De poedersuiker blijft aan de onderkant (niet omdraaien je lap, alleen rond draaien. Ik zeg altijd: niet als een pannenkoek, alleen als een pizza ;)). En diezelfde onderkant komt ook op je ingesmeerde taart.

7

Ik heb dat ook gehad.
Heb pas 2 taartjes gemaakt, kwestie van oefenen i guess. Ik denk dat ik te lang met de fondant heb liggen te klooien en t was erg warm die dag, ook heb ik gelezen erges op t forum dat je niet teveel poedersuiker moet gebruiken daardoor kan t ook scheuren. Nou na mijn tweede taartje d8 ik weer t lukt me nooit dat strakke bekleden, mjah de volgende keer ga ik er gewoon weer voor!

grzz

8

Ik heb hier ook last van en kom er niet uit wat ik fout doe...
Ik heb het echt op de bovenrand dat daar scheurtjes in komen. Ik rol uit met poedersuiker en gebruik geen crisco.
Eerst dacht ik dat het door het kleuren kwam maar had de laatste keer ook bij wit  :s . Dus als iemand nog tips heeft....graaaaaaaaag  :Y

9

Hmm ben dus niet de enige..nou goed ik zal het laten weten hoe het met poedersuiker dan gaat..
En ik bedoel idd dat de onderkant met poedersuiker ook op je taart komt en de schone kant zeg maar om te decoreren wordt..

Op je roller hoeft hier dan ook geen crisco of poeder op??