1 Laatst bewerkt door grietje (24-05-2010 14:38)

Onderwerp: Cakeballetjes, het lukte niet zo goed....

Ik had wat kapsel over, dus daar heb ik cakeballetjes van gemaakt. Ik had er merinquebc met hazelnootpasta er door heen geroerd. Ik vond het nog wat droog, dus deed ik er een schep aardbeienmousse doorheen.
Het was toen wel behoorlijk snotterig geworden. Misschien te veel mousse??
Ik had ze ingevroren, omdat ik geen tijd meer had voor de chocolade.
Vanmorgen heb ik ze uit de vriezer gehaald en op het aanrecht laten ontdooien. Vanmiddag de chocolade gesmolten en ze met een satéprikker erdoor gehaald. Maar helaas ze gleden van de prikker af. Die zijn zeker te dun?
Toen heb ik ze op een rooster gelegd om uit te harden. Ze liggen in de koelkast. Maar ze zitten nu natuurlijk wel vast aan dat rooster.
Hoe kun je dat voorkomen??
Had ik ze beter op bakpapier kunnen leggen? Maar er liep nog zoveel chocolade vanaf. Dus een rooster leek mij beter.
Wie heeft er tips????

Groetjes Gerien

2

Re: Cakeballetjes, het lukte niet zo goed....

Je kunt ze het beste met een vork doorhalen, die een klein beetje uittikken zodat de overtollige chocolade eraf loopt, en ze dan idd op bakpapier schuiven.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

3

Ik heb ze toevallig afgelopen weekend ook gemaakt.
Met wat botercreme.
Toen bolletjes gedraaid, drie kwartier in de vriezer.
Toen stokjes erin en direct door de chocolade.
Doordat ze dan hard zijn blijven ze beter aan de stokjes zitten en de choco wordt meteen hard.

4

We hebben ze inmiddels op.
Ik vond ze niet zo heel erg lekker. Misschien toch eens iets anders er door doen dan wat ik deed.

Bedankt voor de tips!!

Groetjes Gerien

5 Laatst bewerkt door djehr (26-05-2010 10:00)

Ik heb ze van het weekend ook gemaakt maar nog niet door de chocolade gehaald.

Voor 100 gram kapsel heb ik
1 eetlepel botercrème 1:1 (= ongeveer 15 gram)
1/2 eetlepel melk
1/2 eetlepel rum

gebruikt. Daar haalde ik 10 balletjes uit. Ze waren heel goed te rollen (helemaal niet klef of droog) en waren zonder chocola ook al erg lekker. Maar ze liggen nu in de vriezer. Ga ze volgende week afmaken.

Ik denk dat ze zo droog waren omdat je er geen vloeistof in hebt gedaan. Recepten die ik tegenkom zijn met melk of koffiemelk. Heb er zelf rum van gemaakt.

6

En niet van te voren uit de diepvries halen en ontdooid door de chocolade doen.
het werkt beter om er een aantal uit de diepvries te halen en dan meteen door de chocolade te doen.
En inderdaad wat melk bij je cake.

Verder misschien handig om de ballen als ze bedekt zijn met chocolade met de sateprikker in piepschuim of een meloen te steken, dan kunnen ze goed drogen.

7

Ze waren juist niet droog.
Ik had er een flinke schep aardbeienmousse doorheen gedaan.
Daardoor was het juist snotterig.
Ik zal ze een volgende keer anders klaar maken.
En dan ze bevroren door de chocolade halen.

Groetjes Gerien

8 Laatst bewerkt door djehr (26-05-2010 08:32)

grietje schreef:

Ze waren juist niet droog.
Ik had er een flinke schep aardbeienmousse doorheen gedaan.
Daardoor was het juist snotterig.

Je schreef dat je ze wat droog vond en er daarom aardbeienmousse doorheen had gedaan. Waarschijnlijk als je in plaats van deaardbeienmouse, melk erdoor had gedaan waren ze niet snotterig geworden. Vandaar de tips.

Ben wel blij met je topic want ik maakte ze ook voor het eerst. Heb weer heel wat tips gekregen waarmee ik verder kan  :Y

van mij ook bedankt had geen idee hoe te maken
net een mislukt kapsel hahaha dus kan gelijk aan de slag

10

Ik maak ze nu door een verkruimeld kapsel te mengen met monchou en poedersuiker. Dat is echt een heerlijke aanrader.

Zelf ooit eerst geprobeerd met bc van de mix,maar dat vond ik vies...

11

Ik maak ze nu door een verkruimeld kapsel te mengen met monchou en poedersuiker. Dat is echt een heerlijke aanrader.

Zelf ooit eerst geprobeerd met bc van de mix,maar dat vond ik vies...
En inderdaad bevroren door je choco halen.

12

Hoeveel monchou en poedersuiker gebruik je dan? En doe je er dan nog iets van melk doorheen?

Ik kijk even mee...

Wil ze ook gaan proberen, maar wacht even op wat meer tips  :D

Er is altijd wel een reden voor taart...
www.taartendaan.hyves.nl

14

Als je even de zoekfunctie gebruikt, dan staat er ergens een heel uitgebreid topic over de cakeballen.