1

Onderwerp: Taart bewaren

Hoe bewaar je het beste een taart bekleed met fondant of vanille fondant? Ik maak meestal een dag van te voren een taart, maar merk dat de bovenlaag de volgende dag best wel zacht is op sommige plekken (voornamelijk de zijkant).  :(  Sommige decoraties aan de zijkant glijden dan een beetje naar beneden.

Hoe kan dat? Kan het door de botercreme komen? Ik gebruik meestal niet een al te dikke laag.

Het maakt trouwens niet uit of ik hem buiten de koelkast of in de koelkast zet... In beide gevallen gebeurt dit.

Hoor graag jullie ervaring. Bedankt!

2

Re: Taart bewaren

Waar smeer je de taart mee af? Als het iets is waar veel vocht in zit (bv. slagroom) kan je fondant smelten..... Maakt niet uit bij welke temperatuur de taart bewaard wordt.

Een dunne laag botercreme, echt een dunne laag en het zou niet hoeven gebeuren.

Verder bewaar ik de taart op een koele plek maar (afhankelijk van de vulling) niet in de koelkast.

Succes!

3

Ik smeer 'em af met botercreme (de kant en klare versie waar alleen boter en water bij hoeft). Ik maak meestal meer en vries het dan in porties in. Als ik een taart maak dan ontdooi ik een portie, zou het daaraan kunnen liggen?

Ik heb het zowel met slagroom als met gele room....

4

Probeer eens af te smeren met 1:1 botercrème, dus 1 deel boter, 1 deel poedersuiker. Daar zit geen vocht in en in de crème waar je mee afsmeert wel. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook de boosdoener. Door het vocht in de crème kan je rolfondant gaan smelten.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Maar waarom worden dit soort mixen dan verkocht zou je denken...

6

Euhm...omdat het lekkere mix is om te vullen of om een toef mee te maken of ..... ? Ik smeer er alleen niet mee af, volgens mij staat er ook niet op de verpakking: "mix om af te smeren"?

Er zijn trouwens veel mensen die er wel mee afsmeren en dan gaat het goed. Maar rolfondant is vooral suiker en met vocht gaat dat smelten, vandaar dat ik de mix voor vanalles gebruik, maar niet om mee af te smeren.

7

Als je trouwens mix ontdooit, breng je het dan wel weer op kamertemperatuur en mix je het dan weer lang? Want dat is wel noodzakelijk om boter en water weer goed te mixen.

8

Mixen doe ik dan niet meer, misschien is dat de oplossing. Ga ik proberen. Bedankt.
Overigens heb ik op een taartworkshop geleerd om af te smeren met botercreme... Maar ik kan het inderdaad ook gebruiken voor vullen of toefjes. Had ik zelf nog niet aan gedacht. Bedankt!

9

Waarin bewaar jij je taart als ie klaar is. Ik heb ooit eens een taart een nachtje in een plastic taartdoos bewaard, en vond dat ook zeker geen succes. In een plastic doos komt namelijk condens wat niet weg kan en dat maakt je fondant erg zacht. Normaal bewaar ik taart altijd in een kartonnen taartdoos, hierin blijft de taart prima. Wellicht heb je hier iets aan.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

10

afsmeren met inderdaad de 1 op 1 botercreme (ik smeerde ook eerst af met de mix, maar mijn fondant ging ook smelten nu geen last meer).en nog een tip taart: in kartonnen doos en daaroverheen een grote platic zak of platic folie. zo kan er ook geen vocht bijkomen en neemt je taart ook geen vieze geurtjes uit je koelkast op (bvb knoflook wat bvb in je vleeswaren kan zitten)

veel suc6 ;)

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!