1

Onderwerp: Cupcakes bekleden

Ik wil, voor het eerst, zo'n 30 cupcakes gaan maken voor mijn dochters verjaardag.
Hoeveel marsepein of fondant heb ik nodig om de bovenkant te versieren?
Ik heb nog nooir eerder zoiets gemaakt en ben dan ook benieuwd of het me gaat lukken.
Ik heb begrepen dat je de marsepein vastplakt met botercreme. Deze kan ik gewoon zelf maken van boter en poedersuiker of kan ik beter een kant en klaar product nemen?

2

Re: Cupcakes bekleden

Je kan botercrème zelf maken of kant-en-klare mix kopen uit de webshop. Het recept voor botercrème kan je hier op het forum vinden.

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

Ik reken altijd 15 gram per cupcake, voor een plat rondje. Extra decoratie zijn natuurlijk afhankelijk van de grootte :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4 Laatst bewerkt door e.b.m. (24-05-2010 10:07)

Hoi Debdeb,

De hoeveelheid marsepein/fondant hangt uiteraard af van de decoratie die je erop doet en hoe dik je het fondant uitrolt. Ikzelf hanteer ca. 25-30 gr per cc. (En inderdaad wat Adrienne zegt: 15 gr voor alléén het rondje). Maar als je heel simpel decoreert, kan je ook toe met minder, hoor.

I.p.v. botercrème gebruik ik voor mijn cupcakes altijd gezeefde of gepureerde abrikozenjam of lemoncurd, wat ik dan verwarm. Da's ook makkelijker als je weinig cc-tjes wilt maken. Jam is tenslotte zo gepakt! (N.B. Geen rode jam ivm evt. doorschijnen!)

Oh, en misschien overbodig om te zeggen, maar voor alle zekerheid: marsepein bevat amandelen, dus dat is absoluut niet geschikt voor mensen met een notenallergie!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

5

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Hier heb ik zeker wat aan.
Ik wil nog niet van die hele hoogstaande creaties gaan maken hoor! We beginnen maar simpel. Als dit lukt, dan leggen we de lat hoger.

6

En niet vergeten te showen he  ;)

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

7

:Y Yep!

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

8

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik smeer trouwens ook wel eens af met witte chocopasta  :9

Groetjes Esther

9

Da's ook een goed idee om het met witte pasta af te smeren.