1

Onderwerp: Newbie, wat is makkelijker te verwerken?

Vorig jaar heb ik eens een taart gemaakt met marsepein, ging op zich prima (bekleden).

Nu vroeg ik mij af wat nou het wezenlijke verschil is tussen het bekleden met marsepein en fondant.

5 december wordt mijn dochtertje 1 jaar, dus wil alvast wat gaan oefenen....voor haar verjaardag wil ik het liefst een stapeltaart maken (3 lagen), en dan gedecoreerd met Lotus-bloemen. Zo heet ze namelijk  :) .

Alle tips zijn welkom bij deze newbie!

Groetjes,
Wendy

2

Re: Newbie, wat is makkelijker te verwerken?

Jij bent er vroeg bij, helemaal leuk!

Er zijn hierover al meerdere topics geweest maar het is heel persoonlijk wat je fijn vindt om mee te werken.

Ik hou bijvoorbeeld niet van het plakkerige van marsepein en vind het ook wat lastiger om uit te rollen. Sommige vinden fondant weer sneller scheuren enz. Het kan bijv. ook te maken hebben met de warmte van je handen, waardoor hetgeen wat je kneedt heel erg plakkeriger wordt.

Ga lekker experimenteren dan ervaar je zelf wat jij het prettigste vindt om mee te werken!

AnjaH schreef:

Jij bent er vroeg bij, helemaal leuk!

Er zijn hierover al meerdere topics geweest maar het is heel persoonlijk wat je fijn vindt om mee te werken.

Ik hou bijvoorbeeld niet van het plakkerige van marsepein en vind het ook wat lastiger om uit te rollen. Sommige vinden fondant weer sneller scheuren enz. Het kan bijv. ook te maken hebben met de warmte van je handen, waardoor hetgeen wat je kneedt heel erg plakkeriger wordt.

Ga lekker experimenteren dan ervaar je zelf wat jij het prettigste vindt om mee te werken!

Ja dan heb ik nog een paar maandjes om te oefenen...kan natuurlijk haar verjaardag niet verpesten met een lelijke taart ;-)

Heb je misschien nog tips voor basisgereedschap? Ik heb zo'n gladstrijkding  :D  voor de bekleding...that's all

4

Een pizzasnijder voor de randjes er mooi af te snijden?

Goed idee, die heb ik ook liggen  :D .
Wil dit al een tijd gaan doen, maar heb het idee dat ik voor het aankleden/decoreren nog veeeeeeeeeeeeeeel meer nodig heb.

Zijn er nog decoratie materialen welke je veelvoudig gebruikt?

Wordt een uitgebreid verhaal zo ;-)

wendyversteegh schreef:

Wordt een uitgebreid verhaal zo ;-)

als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op beginner AND spullen en de rubriek taartdecoratie algemeen selecteert vind je een heleboel!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Bedoel je met gladstrijkding een smoother of een rolstok (deegrol)?

Je kunt met heel veel basisdingen toch leuke dingen maken. Mocht je geen deegrol hebben, dan kan een wijnfles ook werken. Een pvc-pijp kan ook maar vind ik zelf niet zo hygienisch.

Een pizzasnijder gebruik ik ook altijd!!!

Glazen zijn ook hele goede vormen om rondjes uit te snijden, maar als je rond kijkt in je huis vind je vast nog veel meer vormen.

Ook kleivormpjes kun je gebruiken.

En vooral heeeeeeeeel veel lezen op dit forum en eventueel een workshop volgen. Is leuk en ook heeel erg gezellig!

Thanks all! Dat lezen was ik idd al mee begonnen, ook met zoeken.
Maar met een dochter van 5 maanden om je heen moet je vaak opnieuw beginnen...ineens ff eraf en dan weet je niet meer waar je was hihi...ik ben dus al sinds pasen 09 bezig om iets meer te doen als die simpele taart van toen hihi....

Bedankt voor jullie reacties in elk geval! Heb weer wat idee-tjes opgedaan! :Y

9

Ohw ik weet er nog een paar:

Een plastic zakje met een gaatje er in als spuit te gebruiken (voor Icing etc)
Bakpapier onder en boven je marsepein/fondant/marsefond doen als je geen poedersuiker meer hebt.
Kleistokjes.
Een kommetje om dingen bol te laten staan...
Een omgekeerste schaat met daarop een bord om als draaischijf te laten dienen..

Nou ik heb bijna alles van Youtube opgepikt dus kijk daar ook eens meestal zeggen ze bijv.:

"Als je geen smoother hebt pak dan gewoon een skukje fondant en maak er een bak van zodat je die als smoother kan gebruiken. Maar als je echt verder wilt hiermee zou ik een smoother aanraden" Meestal dat soort dingen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..