Onderwerp: witte cake - mislukt nooit
hey,
Ik zocht bij recepten naar een recept voor witte cake (om even te kijken of dat op het recept leek dat ik gebruik).. maar ik vond er geen.
Omdat het recept dat ik gebruik echt NOOIT mislukt, dacht ik, even delen met de rest. Uiteraard, gevonden op het net.
Biscuit vind ik soms snel droog worden. Deze heeft een iets 'nattere' structuur. Terwijl biscuit kan korrelen, doet deze dat dus niet (nu ja, als ík biscuit maak en ik snij dat op de 2de dag, dan krijg ik kleine stukjes die eraf vallen)
hier komt het:
350ml volle melk (ik gebruik halfvol om mijn brein te misleiden
9 grote eieren op kamertemperatuur (enkel eiwitten nodig)
1 eetlepel vodka
2 theelepels vanille-extract
860g bloem
450g kristalsuiker
2 eetlepels bakpoeder
1 1/2 theelepel zout
250g ongezouten boter op kamertemperatuur
heel eenvoudig:
je vet en bebloemt 3 vormen van 22cm.
Oven voorverwarmen op 175°C
Neem een klopper en meng de melk, de eiwitten, vodka, vanille-extract door elkaar en zet de kom even apart.
Meng de bloem, suiker, bakpoeder, zout in een kom en gebruik de K-klopper om gedurende 5 seconden op de laagste snelheid te mengen. Voeg de boter in stukjes toe en meng op laag-gemiddelde snelheid. Meng tot het deeg 'broodkruimels' wordt.
Voeg nu aan dit mengsel de helft van de melkbereiding toe en mix op medium snelheid, gedurende 2 minuten. Voeg de resterende melkbereiding toe en mix verder gedurende 45 sec.
Neem de 'pannenlikker' en veeg het deeg van de randen. Mix nog eens 30 sec.
verdeel het deeg in 3 delen en verdeel over de 3 vormen.
baktijd is ongeveer 25-30minuten. Test met een prikker of het deeg klaar is.
Laat het deeg afkoelen.
De cake kan je nu tot 3 dagen in de koelkast houden vooraleer je die versiert of 1 à 2 weken in de diepvriezer. rol de cake in vershoudfolie en daarna in aluminiumfolie als je die in de koelkast stopt of invriest.
PS: de vodka maakt dat het niet zo snel uitdroogt.
Ik hoop dat die nu niet bij iemand mislukt.. ik slaag er normaal in elk recept wel eens te laten mislukkken maar hiermee is het na 10tallen keren nog niet 1x gelukt te mislukken