1

Onderwerp: Mijn kapsel mislukt!

Njah vanmorgen dus voor de eerste keer t kapsel gemaakt. Biscuitmix van de webshop.
Netjes 8 min hoogste stand gemixt, daarna 2 min op laagste.
De oven voorverwarmd op 150. na 13 min steeds wat verhoogd.
Nou ik keek eens na 25 min door t raampje. Niet opengemaakt!
Was de taart helemaal in gezakt in het midden :( . Nog maar even erin gelaten. Toen ik de taart na zn oventijd eruit haalde bleek ook nog dat de taart nog niet gaar was, terwijl mn stokje toch wel schoon eruit kwam.  :(
Al een paar andere onderwerpen gelezen mbt dit geval. Nu ga ik t nog eens proberen, maar dan ga ik t doen zonder de oven voor te verwarmen zodat t langzaam warm wordt. Ik heb t idee dat mijn oven warmen is dan de graden die ik instel. hoop dat t me wel lukt nu!
Iemand nog andere tips?

grzzzzzz

2

Re: Mijn kapsel mislukt!

Waren je eieren op kamertemperatuur? Verder kan ik je alleen aanraden om een oventhermometer te gebruiken!

3

Zelf bak ik niet voorverwarmd de gehele baktijd op 150 gr. Moet het uiteraard wel iets langer.
Als de baktijd verstreken is even aan de bovenkant van het biscuit voelen. Als het nog slapjes is moet het wat langer. Steeds per 1 of 2 min. en steeds weer voelen. Soms is het nl. na 1 min. al wel goed.
De bovenkant moet zacht meeveren, dan is het goed.
Verder inderdaad met een thermometer je oven controleren.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Het hangt er ook een beetje vanaf welke mixer je gebruikt. Als je mixt met een Kenwood of een Kitchenaid is het eindresultaat anders dan als je met een handmixer mixt. Het belangrijkste ingredient is toch lucht. Het biscuit moet vanaf het begin af aan gaan rijzen en het maakt niet uit of de oven even open gaat om dit goed te bekijken.
En IEDERE oven werkt anders. Dat is echt een kwestie van uitproberen.

groeten Annemieke
Cake It

5

Hey,bedankt voor de reacties!
Ik heb zojuist mijn 2de kapsel gemaakt. Deze is helemaal top! :D

grzz

6

Wat heb je nu anders gedaan?

groeten Annemieke
Cake It

7 Laatst bewerkt door yoompie (19-05-2010 14:06)

De oven niet voorverwarmd!
Kennelijk moet de taart in mijn oventje geleidelijk aan warm worden....

grzz

8

Cake it schreef:

Het hangt er ook een beetje vanaf welke mixer je gebruikt. Als je mixt met een Kenwood of een Kitchenaid is het eindresultaat anders dan als je met een handmixer mixt. Het belangrijkste ingredient is toch lucht. Het biscuit moet vanaf het begin af aan gaan rijzen en het maakt niet uit of de oven even open gaat om dit goed te bekijken.
En IEDERE oven werkt anders. Dat is echt een kwestie van uitproberen.

Ik heb sinds een paar maanden een kenwood. Voor die tijd mixte ik gewoon met mijn handmixer en er is geen verschil tussen mijn kapsels. Het beslag is precies hetzelfde gebleven. Het enige voordeel is dat ik geen lamme arm meer heb  :lol:

9

ja ik merk ook geen verschil met handmixer en kennie .maar welke oven is wel verschillend maar heb voorheen in een grote oven en nu in een hetelucht oven gebakken maar met beidde ovens voorverwarmen.en gaat niets mis moet ik zeggen

Ingrid
make cupcakes not war

10

Wel handig zo een automatische mixer. Maar k ben nog een beginneling. dus even kijken hoe mijn eerste taartjes worden. misschien iets voor de toekomst!