1

Onderwerp: nooit een strakke taart

Doe ik het zo eigenlijk wel goed?

Taart vullen eerste laag bc-jam-vulling naar keuze
                   Tweede laag het zelfde

Dan afsmeren met bc even in de koekast en dan even strak maken tot zover gaat alles goed.

De fodant erover en hier gaat het mis. Zodra de fondant erover gaat en ik hem wil strak wrijven zie ik dat de vulling eruit komt en dan gaat mijn taart bol staan en is deze niet meer strak  en kaars recht (zoals ik het hier heel veel zie) aan de zij kant.

Vul ik dan te veel?
Wat doe ik fout?
Kijk zelf maar!!
Wie kan mij helpen?????

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JRTP8YC.jpg

Re: nooit een strakke taart

Spuit je wel dijkjes op de randen?

Lijkt alsof je de vulling eruit drukt ofzo..

Niet meer uit Son, maar nu uit Arnhem :)

3

Vul je je taart met hele dikke lagen? Dan zit daar misschien het probleem....Misschien kun je ipv twee dikke lagen vulling drie minder dikke lagen vulling doen.

Volg je hart...want dat klopt!

4

Kel, gebruik je 'dijkjes'?
Ik gebruik Altijd dijkjes, zodat de taart steviger is én mijn vullingen kunnen er niet meer uitlopen..

5

Heb dat eens geprobeerd een dijkje te spuiten maar dit was zo dik dat ik dacht dat het niet meer zou smaken.

wellicht moet ik het toch nog eens proberen.

Want zo ziet het er niet uit.

Spuiten jullie dan maar een heel klein beetje of toch wel een grote rand? Krijg je daarom ook zo'n hoge taarten?

Alvast bedank weer

6

En welke bc gebruik je voor afsmeren? Ik gebruik altijd 1:1. Die wordt wat steviger en heb daarmee dus nooit problemen met bobbelige taarten (ook niet met dikke vulling).

7

Ik spuit bijna nooit dijkjes. Alleen bij vulling die de marsepein doen smelten. Gewoon wat minder dik vullen. Je vulling zakt door het gewicht van je marspein naar buiten. Mijns inziens helpt een dijkje dan niet.

8

Beter 3 keer dun vullen dan 2 keer dik............

9 Laatst bewerkt door Daro (12-05-2010 13:03)

http://www.tartacadabra.com/nl_main.html  Kijk hier eens naar  :D naar howto's en dan taart vullen

10

djehr schreef:

En welke bc gebruik je voor afsmeren? Ik gebruik altijd 1:1. Die wordt wat steviger en heb daarmee dus nooit problemen met bobbelige taarten (ook niet met dikke vulling).

Misschien een stomme vraag: maar wat bedoel je met 1:1?  :s

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

11

IngeW schreef:

Misschien een stomme vraag: maar wat bedoel je met 1:1?  :s

1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker

Zoals de meeste zeggen dijkjes gebruiken. Ik doe dit altijd, maar ik kies er dan ook voor om 2 dikke lagen vulling te hebben dat vind ik persoonlijk altijd het lekkerst. En door dat ik het dan laat opstijven in de koelkast komt het niet naar buiten tijdens het bekleden.

13

Hoge taarten krijg je door hoge bakblikken te gebruiken  :) . Door de taart goed strak af te smeren en daarna goed te koelen krijg je een strakke onderlaag. Goed afsmeren kost tijd!! Neem die tijd er ook voor! Dan een tijdje goed in de koeling/vriezer, zodat de botercreme opstijft. Pas dan kun je je fondant/marsepein erover doen.
Lukt het dan nog niet, zou ik je willen adviseren een basis workshop te doen. Een strakke taart is een must voor een mooie taart.

groeten Annemieke
Cake It

14

Ik maak nooit dijkjes maar blijf met de vulling wel een kleine stukje van de kant waardoor je dit met afsmeren opvult/dichtsmeert met 1:1 bc.
En goed koelen inderdaad zodat je afsmeerlaag goed hard wordt.

Groetjes Maji

15

Ik spuit wel dijkjes. Die kun je toch zo dik maken als je zelf wilt? Ik doe ze soms wat dikker (als ik bijv. vulling met verse aardbeien/brokken koek of chocolade heb, dan wordt de laag wat hoger), maar meestal gewoon een klein randje. Die vul ik dan tot aan het randje (anders krijg je een kuil in het midden van je taart).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

16

kel schreef:

Doe ik het zo eigenlijk wel goed?

even in de koekast

Volgens mij zit 'm hier de kneep/het probleem: wat bedoel je met "even"? Ik zet mijn taart minimaal een aantal uur, en het liefst een hele nacht te koelen voordat ik 'm gladstrijk en bekleed, zodat ik zeker weet dat niet alleen de buitenlaag, maar ook de vullinglagen goed stevig zijn :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

17

Zo geweldig zijn jullie wat een tips heb ik gekregen.

Een workshop heb ik al gevolg vandaar ook die intresse in bakken en decoren nu zo groot is en ik hier zeker mee verder wil.

Ja ik zet de taart een half uurtje in de koelkast en ga dan verder met het afwerken fondant erover enz.

Ik gebruik de bc 250 roomboter en 250 gr poedersuiker heb ik van dit forum.

Wellicht moet dit dus langer??
Voor volgende week moet ik weer een taart maken kan ik dan beter begin van de week beginnen en deze eerst vullen en afsmeren dan een nacht in de diepvries en dan pas afwerken?

Hij kan dan wel niet meer terug in de vriezer toch?

Deze moet worden met chocomouse en caramel

Dank jullie wel allemaal :thumb:

18

kel schreef:

Wellicht moet dit dus langer??
Voor volgende week moet ik weer een taart maken kan ik dan beter begin van de week beginnen en deze eerst vullen en afsmeren dan een nacht in de diepvries en dan pas afwerken?

:

Niet in de vriezer hoor. Eén nachtje in de koelkast is voldoende. Kan ie daarna nog ingevroren worden.

19

Hebben jullie wel eens en dijkje gespoten van choco pasta?

En kan dit dan ook in de diepvries?

Bedank maar weer

20

dat lukt denk ik niet, maar je kunt wel de chocopasta mengen met merenque botercreme.
ik maak altijd een dijkje (maakt niet uit welke vulling). zo zorg je er voor dat de vulling er niet uitkomt.
dus:
op laag1 en 2 biscuit/cake een dijkje spuiten met een spuitzak.
(als je het niet dik wil. dan doe ik het zelf met een klein tipje. en dan een laagje spuiten en dan ik de koelkast. als het hard is het volgende laagje er op weer in de koelkast enz-> hoog en dun).
zet de lagen dan (los van elkaar) in de koelkast totdat de dijkjes hard zijn.
ze dan vullen en stapelen. dan smeer je hem af met bc, merenque bc, jam, chocopasta, ganache enz.
zet dat weer even in de koelkast (bij bc en pasta en ganache iig).
neem hem er uit als het harder is. en maak het mooi glad met een paletmes.
en dan de fondant er over heen. (lukt bij mij wel ;) )

succes

Enthousiaste groet, Maxime

21

Ik doe het als volgt
Dag 1: kapsel bakken en helemaal af laten koelen. Vervolgens kapsel snijden en vullen. Dijkjes spuit ik alleen als de vulling wat aan de dunne kant is. Dijkje spuiten en eigenlijk gelijk vullen. Dan volgende laag erop, weer dijkje spuiten en vullen. Vervolgens de laatste laag erop. daarna dirikt afsmeren met bc 1:1 en de koelkast in.
Dag 2: gevulde kapsel nog eens strak maken met een warm mes en dan bekleden.

Werkt bij mij perfect. je hoeft het gesproten dijkje niet eerst hard te laten worden. De bc 1:1 is vrij stevig en zal daardoor niet snel wegzakken.