1

Onderwerp: Mijn eerste (mis)baksels

Hey allemaal!
Ik heb 3 dagen geleden mijn eerste cupcakes gemaakt. vergeleken met alles hier zijn het echt kleuter cakejes, maar het is echt mijn eerste project! (op een pakje kant-en-klare met water toevoegen kruidcake)

Helaas had ik ze teveel gevuld waardoor ze te hoog werden en iets gingen hangen. Ze zijn gewoon naturel smaak met een beetje poedersuiker en 3 minismarties:
http://i41.tinypic.com/i44t1u.jpg

En vandaag het 2e project. Weer naturel cupcakes, gevuld met chocolademousse, en bedekt met chocomousse (de bruine) of mascarpone/aardbeienjam (de roze) en versierd met bloemetjessjabloon, kokos of suiker-schrijf-dingen. Helaas is het een beetje verkeerd recept voor de cakejes, want ik wil liever dat ze gewoon plat blijven in plaats van stijgen en puntig worden:
http://i41.tinypic.com/2ppl9vd.jpg
http://i42.tinypic.com/14315kl.jpg

(hoop dat het lukt met de foto's)
Ik ga nu eens zoeken naar het recept voor cupcakes die niet stijgen maar plat blijven, die kwam ik hier laatst ergens tegen, dat lijkt me een stuk mooier, en dan bekleden met fondant?

2

Re: Mijn eerste (mis)baksels

Ziet er niet misbakselig uit hoor! Juist LEKKER  :P  :P

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3 Laatst bewerkt door Sonj@ (13-05-2010 16:49)

twee keer....  :s

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Als je graag je cupcakes plat hebt, kan ge als ze juist uit de oven komen, er een snijplank of iets anders opleggen dat zwaar is...
Zo worden je cupcakes plat vanboven en kan je ze gemakkelijker versieren.
Maar ik vind dat je cupcakes er heeeeel lekker uitzien!
Groetjes,
Evy

5

Dank jullie wel!

Maar, als ze uit de oven komen, zijn ze toch al gaar en best hard aan de bovenkant, dan kan ik er geen plank meer opleggen. Bovendien duw je dan die cupjes toch helemaal plat?

6

Zo kwamen ze de oven uit, en al best hard. Dus misschien niet helemaal het goede recept?

http://i42.tinypic.com/2ntw9jr.jpg

7

zien er heerlijk uit :Y

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

8

Ze zien er zeer smakelijk en mooi uit !

Groetjes, Conny

Ik las ergens hier dat als je ipv water er champagne door doet dat  ze niet om hoog komen. dan moet je ze wel alleen vullen tot aan de rand natuurlijk.

zo heb je gelijk een lekker smaakje, wat gesmolten choc en een aardbeitje er boven op en smullen maar

10

Ziet er inderdaad behoorlijk hard uit.
Normaal gesproken zijn ze behoorlijk luchtig, dus als je er dan een snijplank op legt, zakken ze nog netjes in tot het randje (want daar ligt je snijplank dan op).

Ik vind ze er leuk uitzien hoor, voor je eerste!

Groetjes Renske

11

ziet er mjammie uit!!

Liefs, Zanoni

12

Volgende keer zal ik een ander recept nemen zal eens iets zoeken. Ze waren ook behoorlijk hard. Alleen het bovenste buitenste randje trouwens, van binnen waren ze wel luchtig en zacht. Champagne klinkt goed hihi!

Ik heb ook even in de webshop zitten rondneuzen, en ohh, wat veel spullen! Denken jullie dat het wat is voor mij als beginner om iig zo'n starterskit fondant te kopen, met die verschillende kleurtjes? Is denk ik beter dan het gelijk zelf te maken? (Of moet ik deze vraag ergens anders stellen? sorry alvast)

Maar toch fijn dat jullie ze er allemaal lekker uit vinden zien. Helaas moesten ze wel dezelfde dag nog op want de bovenkant zag er al snel niet zo fris meer uit (maar chocomousse is niet echt geschikt ook om erop te smeren natuurlijk)

Liefs Lotje

13

Hoi Lotje,

Ik heb van de week cc gebakken met het recept van Nigella op deze site. (Links op de balk op recepten klikken)
Deze cakejes rezen niet heel erg en kwamen vrij vlak uit de oven.

Misschien heb je er wat aan?
Succes!

Groetjes,
Katja

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

14

Hoi Lotje,

ik bak altijd met Nigella en vul ze driekwart. Mocht er een klein kopje opkomen dan leg ik er meteen een broodplank op en dan blijven ze netjes an de rand.

Vind ze er echt wel smakelijk uitzien trouwens.

Groetjes van Mieke

Hoi Lotje,

Ik kreeg een mooie tip voor platte cakes en cakejes en die werkt echt goed: verwarm de oven voor op ongeveer 130 graden. Zet de cakejes erin en verhoog dan pas de temperatuur naar 150 tot 170 graden.

Ik vind op lagere temperatuur (150-160 graden) bakken iets fijner omdat je dan heerlijke zachte cakejes krijgt die niet (te) droog zijn. De baktijd wordt dan wel iets langer. Kwestie van gewoon controleren met een prikker (als die weer droog uit decakejes komt is het goed).

Hopelijk heb je hier wat aan.

groetjes,
Maayke

wie zoet is krijgt..... taart!

16

Ik gebruik de mix voor cupcakes uit de webshop, heerlijke mix, en helemaal niet duur!

Of dit recept:
(voor 12 stuks)
125 g zachte boter
125 g suiker
125 g zelfrijzend bakmeel
2 eieren
2 el melk

Ik bak ze af op 160 graden, iets lager dan de voorgeschreven temperatuur, omdat ze dan platter blijven. het duurt dan een minuut of 20-25.

Ik zie op de foto's dat je sileconen bakvormpjes gebruikt (of zie ik dat verkeerd?) hierdoor garen de cupcakes minder mooi en rijzen ze een beetje vreemd (is mijn ervaring).
Als je een metalen muffinpan (ook verkrijgbaar in de webshop, of v&d ofzo...) gebruikt, wordt de warmte beter geleid én kun je er een (zware) snijplank op leggen na het bakken, zodat je geen bobbel krijgt.

met de sileconen bakvormpjes druk je ze inderdaad plat met een snijplank.

Hoop dat je iets aan de informatie hebt!

Groetjes Mieke (andere dan hierboven  :Y )

...::: Get cooking or die trying :::...
...::: Liefde maakt het leven de moeite waard, chocola maakt het dragelijk :::...

17

Bedankt voor alle tips!
Ik ga vanmiddag weer cupcakes bakken. Ik heb gister zo'n matalen cupcake pan ding gekocht, en papiertjes ipv siliconen. Ik ga het recept van hierboven gebruiken  en ze iets lager temperatuur bakken. Dan na het eruit halen de snijplank er even bovenop. Dat kon dus niet bij die siliconen vorm want dan zou ik ze plat drukken.
Ik laat het resultaat natuurlijk weer zien!

Ik ben zo enorm blij met al die tips van hier! :D