1

Onderwerp: poedergelatine en geleipoeder???

poedergelatine en geleipoeder???

is dit hetzelfde?

alvast bedankt voor reactie.

we gaan nog ff verder met bakken....

2

Re: poedergelatine en geleipoeder???

geleipoeder lijkt me idd hetzelfde. Zou voor de zekerheid even de ingredienten lezen, want het kan natuurlijk ook jelly-pudding-poeder zijn (met suiker er in)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3 Laatst bewerkt door wilma1981 (11-05-2010 15:06)

hoi mirjam,

is best lastig want heb de ingredienten van poedergelatine niet.

zie hier wat er op de site van van gilse staat.

Geleisuiker
Geleisuiker is kristalsuiker met natuurlijke, smaakloze pectine en citroenzuur. D
it zorgt bij het maken van jam voor verdikking, zonder dat lang ingekookt hoeft te worden.
Nederland is een land van tradities en een daarvan is zelf jam maken. Geleisuiker wordt steeds meer het hele jaar door gebruikt, omdat we nu ook veel meer en het hele jaar fruit uit andere windstreken kunnen kopen.
Geleisuiker is er in een kilopak, waarmee u binnen enkele minuten heerlijke jam maakt.
Alleen fruit toevoegen is voldoende.
Met Geleisuiker Speciaal maakt u halfzoete jam.
Deze variant heeft extra geleerkracht en ook hier hoeft u alleen maar fruit toe te voegen. Geleisuiker Speciaal is er in een 500 grams verpakking.
Van Gilse Geleipoeder is een alternatief voor diegene die geen suiker als ingrediënt gebruikt, bijvoorbeeld voor diabetici. 

nu gaat het om geleipoeder ivm zelf fondant maken daar heb je poedergelatine voor nodig..

4

misschien gewoon even proeven? Gelatine zelf is niet zoet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Is volgens mij absoluut niet hetzelfde!
Gelatine is gemaakt van beenderen en is een eiwitproduct, je kunt het niet meekoken, want dan verliest het zijn werking.
Geleipoeder is pectine, bestaat uit de celwanden van planten en vruchten en moet je meekoken om het te laten werken!

Volgens mij mislukt je fondant grandioos als je het met geleipoeder probeert!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Poedergelatine is gelatine in poedervorm en ik heb het hier in de omgeving niet kunnen vinden in supermarkten, reformwinkels, noem maar op. Bij fondant moet je de gelatinepoeder oplossen in water. Je kunt daarvoor ook gewone bladgelatine gebruiken (eerst weken in koud water, dan oplossen in warm water, wel goed roeren!)

Groetjes van Bianca

7

BiancaB schreef:

Poedergelatine is gelatine in poedervorm en ik heb het hier in de omgeving niet kunnen vinden in supermarkten, reformwinkels, noem maar op. Bij fondant moet je de gelatinepoeder oplossen in water. Je kunt daarvoor ook gewone bladgelatine gebruiken (eerst weken in koud water, dan oplossen in warm water, wel goed roeren!)

hoi bianca in het recept staat 1.5 afgestreken lepel gelatinepoeder dat is wel lastig om dan te weten hoeveel bladen je moet hebben.

8

Ik kan nergens vinden hoeveel 1 eetlepel poeder nou weegt :rolleyes: want je mag gelatinepoeder 1 op 1 vervangen door blaadjes (1g poeder = 1 gr blaadjes). Dus we gaan even hardop rekenen:
Volgens sommige recepten is 2 blaadjes evenredig aan 1 theelepel gelatinepoeder.
1 theelepel is 5 ml, een eetlepel 15ml, dus 1 1/2 eetlepel poeder is 22.5 ml . 5 ml is 2 blaadjes, dus dan zou  je 22,5 / 5 is 4 1/2 blad moeten gebruiken.

Groetjes van Bianca

9

zo bianca bedankt hier kan ik iets mee zal ik als ik alles heb eens gaan proberen en je het resultaat laten weten.

bedankt voor de info  :thumb: