1

Onderwerp: Wel of geen dijkje van botercreme??

Ik ga voor zondag mn 1ste taart maken.....met 2 laagjes
Als vulling doe ik - aangevette slagroom met verse aardbeien
                       - aardbeienkwark
En ik smeer de taart af met slagroom(+ klopfix) of is aangevette slagroom beter?

Moet ik bij de aardbeienkwark dan ook dijkjes van bc maken.
Of is dat alleen als je de taart gaat bekleden met marsepein/fondant.

Gr Marianne

2

Re: Wel of geen dijkje van botercreme??

Als je je taart wilt bekleden met marsepein kan je je taart niet afsmeren met slagroom. Je marsepein gaat dan smelten. Je moet voor het afsmeren botercreme 1:1 gebruiken.

Succes!

Groetjes,

Judith

3

mischien kun je ook in de linkerbalk bij FAQ kijken daar kun je heel veel info vinden

4

Die dijkjes moet alleen als je gaat bekleden met fondant of marsepein. En volgens mij kun je prima bekleden met slagroom met klopfix erin.

Groetjes van Bianca

5

BiancaB schreef:

Die dijkjes moet alleen als je gaat bekleden met fondant of marsepein. En volgens mij kun je prima bekleden met slagroom met klopfix erin.

Dijkjes 'moeten' niet............de een zweert erbij, de ander blijft gewoon 1 cm van de rand, weer anderen maken het dijkje half over de rand.......de zoekfunctie geeft hier veel verschillende reacties op........

Bekleden met slagroom? Om een slagroomtaart te maken? Of om er daarna nog fondant overheen te doen...........

@mvdkolk.........wat wil je precies maken? Een taart bekleed met fondant/marsepein of een slagroomtaart...........

Ik ben begonnen met af te smeren met slagroom, doordat ik de cursus van teleac had gezien, maar geloof me 1:1 botercreme is het beste. De taarten worden strak en met slagroom niet.

Dijkje spuiten doe ik nu altijd, denk dat dit persoonlijk is. Bij mij liep 1x de vulling eruit, dus ja vanaf toen gewoon voor de zekerheid altijd.

7

@Karin09

Ik wil en slagroomtaart maken(zo gaat hij er aan de buitenkant uitzien) met als vulling
   - aangevette slagroom met verse aardbeien
   - aardbeienkwark

Dus ik ga nog niet werken met marsepein / fondant
Want ik weet dat je dan niet kan afsmeren met slagroom.
Door het vocht van de slagroom gaat de marsepein/fondant smelten.

Gr Marianne

8

Ik smeer altijd af met botercreme 1:1. Dat gaat altijd goed. Een keer heb ik met slagroom met klopfix afgesmeerd en de marsepein kwam zo mn taart af zakken..... Dus ik hou het nu liever bij botercreme..
En ik doe altijd wel een dijkje van botercreme. met de mix voor botercreme heb ik nog geen ervaring. Heb nu wel een zak mix voor botercreme besteld... dus dat moet ik nog ff uitvogelen..

Ik zou zeggen... als de taart voro jezelf is.. gewoon lekker expirimenteren... voor anderen zou ik het zekere voor het onzekere nemen!
Succes!

9

mvdkolk schreef:

@Karin09

Ik wil en slagroomtaart maken(zo gaat hij er aan de buitenkant uitzien) met als vulling
   - aangevette slagroom met verse aardbeien
   - aardbeienkwark

Dus ik ga nog niet werken met marsepein / fondant
Want ik weet dat je dan niet kan afsmeren met slagroom.
Door het vocht van de slagroom gaat de marsepein/fondant smelten.

Gr Marianne

Dan kan ik je verder niet helpen.........maar is wel je vraag duidelijk nu! Misschien dat anderen hier nu in kunnen springen nu duidelijk is wat je wil gaan maken........

10

Je hoeft geen dijkje van botercreme te spuiten hoor. Misschien heb je iets aan deze foto: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 … +Slagroom/

Hier had ik de taart afgesmeerd met aangevette slagroom en de toefjes waren daar ook mee gespoten. Toevallig heb ik afgelopen weekend weer een slagroomtaart gemaakt en toen heb ik hem afgesmeerd met slagroom+klopfix. Dat ging opzich ook wel, maar ik vond het afsmeren met aangevette slagroom veel beter werken, is een stuk steviger.

Succes ermee!

Groetjes, Daphne

11

Thx voor jullie antwoorden!!

@ Daphne91

Thx voor je antwoord.
Deze foto had ik idd ook gezien alleen kon ik er niet uit opmaken waar de taart mee aangesmeerd was.
Nu is het me helemaal duidelijk.
Ik ga de taart ook met aangevette slagroom afsmeren.......heb het tenslotte toch al.

Kan je mij mss ook helpen hoeveel aangevette slagroom ik moet maken.
Ik heb het recept van deze site.
Ik zat zelf aan 2x te denken?

12

Hahahahah heel veel mensen zeggen wel van dat je
een dijkje botercreme om je vulling moet doen,
En dat je niet kan afsmeren met slagroom+versteviger als je marsepein/fondant nog over de taart doet.

MAAR DAT KAN WEL!

1. Ik heb nog nooit botercreme gebruikt bij mijn taarten!
2. Ik smeer altijd af met slagroom+versteviger!
3. Mijn taart word altijd mooi recht met slagroom!
4. De marsepein/fondant heeft bij mij nog nooit gesmolten met   slagroom!
5. De vulling droop nooit uit mijn taart als ik geen botercreme gebruikte!

ALEEN MOET JE NIET MET TEVEEL SLAGROOM AFSMEREN! :+

Op Vrijetijdstv (Teleac) dat een tijdje geleden op tv was, gebruikte ze ook gewoon verstevigde slagroom!
En ik heb haar helemaal niet gehoord  over botercreme.

Ik hoop dat je er wat aan hebt aan mijn mening. :D

13

Aapie23 schreef:

En dat je niet kan afsmeren met slagroom+versteviger als je marsepein/fondant nog over de taart doet.

MAAR DAT KAN WEL!

Op Vrijetijdstv (Teleac) dat een tijdje geleden op tv was, gebruikte ze ook gewoon verstevigde slagroom!

Hihi heel veel mensen hiér op dit forum zijn een héél andere mening toegedaan wat betreft dat programma en wat jij nu zegt  :+  :x

Groetjes Melanie

14

Wat grappig om al die verschillende meningen te lezen.
Iedereen bedankt  :thumb:

Ik ga gewoon aan de slag en ik zie het wel.
Kan me niet voorstellen dat het een drama wordt.
En trouwens, wij eten de taart toch zelf op  :lol:

Gr Marianne

15

Doosch schreef:
Aapie23 schreef:

MAAR DAT KAN WEL!

Hihi heel veel mensen hiér op dit forum zijn een héél andere mening toegedaan wat betreft dat programma en wat jij nu zegt  :+  :x

Er zijn idd al al veel topics over die Teleac-cursus geweest (en nog steeds).
En volgens vele in die topics wordt er GEEN verstevigde slagroom gebruikt om af te smeren maar Paticreme.

@Marianne: ik zou de aangevette slagroom doen  :Y

16

mvdkolk schreef:

Thx voor jullie antwoorden!!

@ Daphne91

Thx voor je antwoord.
Deze foto had ik idd ook gezien alleen kon ik er niet uit opmaken waar de taart mee aangesmeerd was.
Nu is het me helemaal duidelijk.
Ik ga de taart ook met aangevette slagroom afsmeren.......heb het tenslotte toch al.

Kan je mij mss ook helpen hoeveel aangevette slagroom ik moet maken.
Ik heb het recept van deze site.
Ik zat zelf aan 2x te denken?

Hoi Marianne,

Sorry ik lees het nu pas! Ik denk dat ik al een beetje te laat ben. Maar ik denk dat je wel meer dan 2x het recept moet gebruiken. Ik weet nu alleen niet hoe groot je taart moet worden. Ik kan je wel vertellen dat de laatste keer dat ik een slagroomtaart heb gemaakt, het een ronde van 20 cm was en toen heb ik 750 ml slagroom gebruikt. Ik had hem toen wel met 2 dikke lagen slagroom gevuld en ermee afgesmeerd en er zat geen mascarpone bij. Dus als jij een 20 cm taart maakt zal je wel minder nodig hebben omdat je hem ook vult met aardbeienkwark. Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt. Succes!

Groetjes, Daphne