1

Onderwerp: merenque??

Wie kan mij helpen want kan er niet achter komen wat zij hier nou meebedoelt en aangezien ik veel gebruik maak van een standaard vulling omdat iedereen die juist zo lekker vind, moet ik me hier dus even in gaan verdiepen.

Ik heb een aanvraag gekregen om een taart te maken en deze te vullen met merenque en slagroom en dan in de verhouding: 70:30????

Zij had dit ooit in haar bruidstaart gehad..... Zou het merenquebotercreme kunnen zijn of juist met aangevette slagroom ivm de stevigheid??? Vind het nl. wel een uitdaging om het te maken.

2

Re: merenque??

ik denk zelf dat ze meringue botercreme bedoeld
anders voor de zekerheid de persoon in kwestie nog even vragen

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

3

RedRose18 schreef:

ik denk zelf dat ze meringue botercreme bedoeld
anders voor de zekerheid de persoon in kwestie nog even vragen

dank je, maar dat ben ik al aan het doen en zij geeft mij geen bevredigend antwoord, vandaar dat ik hem dus hier gelanceerd heb.

4

tsja lastig probleem ;)
ik weet helaas het antwoord niet.
ik hoop dat iemand anders het je kan vertellen

5

Volgens mij wordt met merengue niet zomaar merengue-botercreme bedoeld, hoor. :nooo Officieel is merengue gewoon geklopt eiwit met suiker, al of niet gebakken. Misschien bedoeld ze verkruimelde merengue ( gebakken dus, als ouderwetse schuimpjes? Is nl ONTZETTEND lekker door de slagroom :9 Maar het kan ook ongebakken zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord om bij de aanvrager door te vragen?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6 Laatst bewerkt door jaan (10-05-2010 15:29)

als je naar de verhoudingen kijkt die ze opgegeven heeft denk ik dat het hier inderdaad om traditionele meringue gaat.

wat ik zou doen is:

slagroom kloppen en grove meringuekruimels hier in roeren totdat het stevig is (veel meringue dus) - eventueel klopklop toevoegen

verdeel het geheel over 4 bakjes

eerste bakje: niks meer aan doen

tweede bakje: iets toevoegen (bijvoorbeeld gehakte pure schokolade en amandelen)

derde bakje: bijvoorbeeld nogatine...

gewoon experimenteren zou ik zeggen.

Zet alle bakjes is de koelkast en bel haar op om te komen proeven

(schijf wel even op wat je waarin gegooid hebt ;)  wie weet meng je iets fantastisch)

gr Jaan

7

Ik denk ook dat er merenque schuim word bedoeld voor de vulling. Alleen de verhoudingen heb ik dan weer nooit van gehoord....
Heerlijk: merenque schuim ( al jummie) in brokken bovenop de slagroom.
Niet te dik op je bakplaat dus.  Lekker met kersen!!!
Hmmm, zelf ook maar eens de keuken in denk ik...

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

8

Moet zeggen dat er alleen al lekkere dingen naar voren gaan komen! Nu wil het toeval dat ze half juni haar 2e verwacht te krijgen, hetgeen ik natuurlijk even met 2 handan aan ga grijpen en dus een taartje kado ga geven...jullie snappen hem al...ik zal zoiets gaan proberen dus! Verder zal ik ook even doorvragen..
In ieder geval onwijs bedankt voor het meedenken!

9

hoe maak je dat schuim dan? net als schuimpjes alleen 1 grote plak die je verpulvert? moet dat net zolang in de oven als gewone schuimpjes?

10

Ik zou ze niet te groot maken ( moeilijker bakken; soms is dan het midden nog zacht als de zijkant al verkeurd. Gewoon een tuusenmaat ( zo'n 10 cm diameter?). maar ik beken dat ik ze zelf als ik ze eens een keer nodig heb kant en klaar koop, hoor: zo'n gedoe, al die uren uitdrogen in de oven :O ;)

Groetjes, Adrienne

11

hehe gewoon van die zakken schuimpjes dus?
ben gek op schuimpjes, dus die vulling maar eens maken
hoeveel zakken schuimpjes heb je nodig voor een 24cm ronde vorm?
en zijn ze wel makkelijk te krijgen (als het geen kerst of pasen oid is)??

12

Ja hoor, gewoon schuimpjes :) Hoeveelheid doe ik gewoon op het oog/gok/smaak, maar waar je ze kunt kopen kan ik je helaas niet mee helpen :nooo ;)

Groetjes, Adrienne

13

Het moeten inderdaad brokjes merenque zijn met slagroom erdoor. Maar die schuimpjes zijn overal te koop hoor!
Nu wil het toeval dat ik een moeder heb met een kookhobby en die heerlijke merenque kan maken..maar ik denk dat ik stiekem voor de optie winkel ga..hihihi gemak dient de mens hoor!