1

Onderwerp: Nog niet glad. wat doe ik fout..???

hallo
Ik heb gisteren een taart gemaakt, maar ik krijg het maar niet voor mekaar om de botercreme mooi strak te krijgen, zodat je het niet ziet door me marsepein heen.

Ik weet wel dat het me beter lukt dan de vorige keren..deze is wel strakker, maar toch blijf je de bobbels toch nog wel een beetje zien..

zou anders mijn marsepein gewoon te dun zijn??? iemand tips.
Ik heb de Botercreme donderdag avond gemaakt en gelijk daarna aangesmeerd. en volgende dag nog even mooie afgesmeerd met warm water..

Re: Nog niet glad. wat doe ik fout..???

Afgesmeerd met warm water?  Volgens mij moet alleen je palet mes warm zijn maar niet nat. Dus onder de hete kraan of in een bak met warm water en dan goed afdrogen. Als je fondant of marsepein nat wordt gaat het smelten dacht ik. Zou dat mis gegaan kunnen zijn, dat je taart te nat was op het moment dat je de marsepein er overheen ging?

Life is what you bake it.

3

het kan ook zijn dat je misschien te haastig hebt gewerkt het was al avond dan benje misschien al een beetje moe en wil je het voor mekaar krijgen zodat je de ochtend daarop verder kan, dan is de kans dat je de bbc niet lang genoeg hebt gemixt en dan krijg je ook klontjes, volgende keer beter moet je maar denken succes ermee

4

En hoe dunner de marsepein hoe moeilijker het is om het strak te krijgen, dus misschien iets meer marsepein gebruiken de volgende keer en iets dikker uitrollen...gewoon even wat dingen proberen :)

I love pie!!

nee ik heb het ook met een bakje warm water gedaan en dan zo afsmeert.. Het was om 7 uur toen ik de Bc had gedaan.. Ik denk zelf dat ik teveel bc heb op gedaan ..

6

ik maak de botercreme glad door met een plastic krabber (zo eentje waar je je beslagkom mee uitkrabt) langs de zijkant van de taart te gaan.

Komen de bobbels misschien van een te dikke vulling? Dan kun je proberen om wat minder dik te vullen. Je kan ook je dijkjes/vulling wat meer van de rand af doen, dan loopt het niet zo snel naar buiten waardoor je bobbels krijgt. Dan is het ook makkelijker om heel strak met botercreme af te smeren, zonder dat je er veel van nodig hebt.

'I love it when a cake comes together'

de zijkanten zijn altijd strak maar de bovenkant niet. het is gewoon ook oefenen. oefenen baart kunst zeggen ze. ik zal het dijkje zeker wel gebruiken.

9

Voor de bovenkant smeer ik altijd flink wat botercreme bovenop, en laat ik 'm op het draaiplateau ronddraaien met het paletmes plat erop: zo gaat het teveel er weer af, en krijg je een mooie strakke bovenkant, precies waterpas :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

Bovenkant idd niet teveel botercreme, dan krijg je sneller bobbels.
Mocht je de volgende keer weet wat bobbels hebben, kun je deze eventueel weg werken door ze lek te prikken met een naald.

Werkte bij mij ook prima, bloemetje erover en je ziet er niets meer van!  :)

Have a Nice day!

11

mariellecake schreef:

nee ik heb het ook met een bakje warm water gedaan en dan zo afsmeert.. Het was om 7 uur toen ik de Bc had gedaan.. Ik denk zelf dat ik teveel bc heb op gedaan ..

Maar dan snap ik nog niet wat je met het warme water doet, hoe kom je daar op?
Heb je warm water op je botercreme gesmeerd? :think:

Groetjes Melanie

12

Doosch schreef:
mariellecake schreef:

Maar dan snap ik nog niet wat je met het warme water doet, hoe kom je daar op?
Heb je warm water op je botercreme gesmeerd? :think:

Ja, dat zou ik ook wel willen weten....

13

waarschijnlijk heeft ze met een warm mes de boter gladgestreken dames, prima manier om overtollige bc weg te krijgen :)

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

14

Doran schreef:

waarschijnlijk heeft ze met een warm mes de boter gladgestreken dames, prima manier om overtollige bc weg te krijgen :)

Ja duh maar ze zegt dat ze afgesmeerd heeft met warm water, niet warm mes  :+

Groetjes Melanie

15

heb je zo'n smoother (plastic rechthoekig ding met een handgreepje)?
is super handig. ik heb er een strakke taart mee gekregen.
maar ik gebruik ook fondant ipv marsepein.

succes

Enthousiaste groet, Maxime

16

ja ik schrijf het fout sorry ervoor.
ik doe het wel met een mes ja.. even onder de warme kraan en dan afsmeren haha.

17

mariellecake schreef:

ja ik schrijf het fout sorry ervoor.
ik doe het wel met een mes ja.. even onder de warme kraan en dan afsmeren haha.

En voordat je met je warme mes gaat afsmeren heb je het mes even droog gemaakt neem ik aan  :) ?

Life is what you bake it.

18

ja bij elke behandeling die ik maak, maak ik hem altijd even goed droog met een keukenpapiertje en dan weer met de mes onder de warme kraan en dan afsmeren en dan weer even onder de warme kraan om de overtollige weg te halen en dan weer met de keukenpapier droog maken en zo steeds verder..

19

Tari schreef:

heb je zo'n smoother (plastic rechthoekig ding met een handgreepje)?
is super handig. ik heb er een strakke taart mee gekregen.
maar ik gebruik ook fondant ipv marsepein.

succes

Ik gebruik marsepein, omdat bij mij fondant te zacht is en dan scheurt het helemaal. Jaa smoother altijd..

Bij mij hielp vooral dikker uitrollen van fondant of marsepein.
Doe maar eens een keer voor je gevoel overdreven dik, en kijk hoe mooi strak ie wordt!

If live gives you lemons, make lemonade!