1

Onderwerp: Fondant uitrollen.

Hallo,

Ik heb net een taart gemaakt alleen het bekleden lukte niet. Ik had 250 gr fondant alleen voor de bovenkant. Alleen kreeg ik de gerolde cirkel niet netjes van mijn aanrecht. Alles was vet van de Crisco maar het wilde niet lukken. Moet ik meer fondant gebruiken of misschien poedersuiker tegen het plakken??  :s

Bedankt.
Gr. Natalie

2

Re: Fondant uitrollen.

Ik werk niet met fondant maar ik lees vaak op het forum dat bij fondant maizena of poedersuiker wordt gebruikt om uit te rollen. Crisco wordt meestal gebruikt met marsepein.

3

Re: Fondant uitrollen.

ik gebruik bij fondant poedersuiker.
Wat ik vandaag wel heb gedaan tijdens het kleuren van mijn fondant, mijn handschoenen ingevet met crisco en werkblad met poedersuiker.

Fondant wordt snel vettig en elastischer bij gebruik van crisco vind ik.

Daarom gebruik ik weinig tot geen crisco

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

4

Re: Fondant uitrollen.

Wat had je op het aanrecht liggen toen je uitrolde? Of deed je dat rechtstreeks op je aanrecht?

5

Re: Fondant uitrollen.

Ben er ook achter gekomen dat crisco niet lekker werk in combi met fondant, met marsepein vind ik het wel prettig werken en nooit problemen dat het blijft plakken. Met fondant gebruik ik nu dus poedersuiker en dat gaat stukken beter

Groetjes Esther

6

Re: Fondant uitrollen.

Het belangrijkste is dat je de fondant niet de kans geeft om vast te plakken. dat lukt vaak alleen maar door regelmatig je fondant te draaien. Je rolt 1 x over je fondant met de rolstok en draait de fondant dan een kwart slag. In het begin als je fondant wat dikker is kun je hem gewoon met je handen oppakken. Als de fondant wat dunner uitgerold is slaj je hem om de rolstok heen een tilt hem op en draait dan een kwart slag. je hoeft dan maar minimaal poedersuiker te gebruiken. Hoop dat ik het duidelijk uitleg.

7

Re: Fondant uitrollen.

Ik had het op het aanrecht gedaan zonder iets eronder. Denk dat ik het invervolg op iets van bakpapier ga uitrollen met poedersuiker. Lijkt me ook makkelijk met omkeren. Toch?  :Y

8

Re: Fondant uitrollen.

of de ikea bureau-onderlegger..............

9

Re: Fondant uitrollen.

Je hoeft er geen bakpapier onder te leggen. Dat werkt volgens mij niet. Dat gaat vreselijk schuiven. Als je je werkblad met wat poedersuiker bestrooit (niet te veel) en dan zeer regelmatig de lap fondant draait dan moet het goed gaan.

10

Re: Fondant uitrollen.

Ik ga het dan proberen met poedersuiker en als ik bij Ikea ben zal ik eens kijken voor zo'n onderlegger. Die gebruikte ze bij de workshop ook idd. Dat steeds even draaien deden we ook op de workshop. Die was in februari maar er is dus een hoop uit mijn bolletje verdwenen merk ik al.  ;)

Tnx

11

Re: Fondant uitrollen.

Een vervolgvraag van mij: hoe zorg je dan dat het niet aan de roller plakt? Ik heb geen deegroller, had er een geleend, maar dat was een houten. Ligt het daaraan dat het zo plakt? Ik wil er wel een kopen, maar kan ik net zo goed een PVC buis nemen of toch liever een "echte" van bijvoorbeeld Tupperware (die je kan vullen met warm of koud water)

12

Re: Fondant uitrollen.

Volgens mij moet je ook een beetje poedersuiker boven op de lap strooien om plakken aan de deegroller te voorkomen. Ik doe het ook gewoon met een houten. Na het decoreren kan je met een nat (bijna droog) kwastje voorzichtig de restjes poedersuiker weg halen.
Succes!!

13 Laatst bewerkt door djehr (26-05-2010 19:04)

Re: Fondant uitrollen.

Of inderdaad gewoon bij de doe het zelf zaak een pvc buis kopen. En als je weer wat geld in je taartenpotje hebt  ;) een mooie in de webshop kopen.  :Y. Ik ben ook begonnen met een pvc buis en dat werkt perfect. Persoonlijk zou ik niet snel poedersuiker op de bovenkant van je fondant doen. Zeker met wat donkere kleueren is dit er niet altijd even mooi weer af te krijgen. :s

14

Re: Fondant uitrollen.

Hallo,
Ik kan zo snel niet vinden hoe ik een nieuw onderwerp moet beginnen maar ik heb nog een vraag. Kan je Botercreme met eiwitschuim (swiss meringue) ook gebruiken om af te smeren?
Bedankt. Gr. Natalie

--------------------------------------------------------------------------------

15

Re: Fondant uitrollen.

NatalieB schreef:

Hallo,
Ik kan zo snel niet vinden hoe ik een nieuw onderwerp moet beginnen maar ik heb nog een vraag. Kan je Botercreme met eiwitschuim (swiss meringue) ook gebruiken om af te smeren?
Bedankt. Gr. Natalie

--------------------------------------------------------------------------------

Wanneer je in, bv nu dus, 'bekleden' zit zie rechts boven 'nieuw onderwerp'. Dan kun je je eigen topic maken  ;) . Je kunt de meringue ook gebruiken om mee af te smeren  :Y

16

Re: Fondant uitrollen.

Ik heb het gevonden, dank je wel. Ik ga morgen proberen de meringue te maken. Hoop dat het lukt. Zal het filmpje wat bij het recept staat goed bekijken :-) Tnx.

17

Re: Fondant uitrollen.

Hallo allemaal

Ik zou graag willen weten wat crisco is en waar het voor gebruikt wordt?

groetjes

18

Re: Fondant uitrollen.

imara123 schreef:

Hallo allemaal

Ik zou graag willen weten wat crisco is en waar het voor gebruikt wordt?

groetjes

Hoi,

Welkom op het forum! Je kan bovenaan ook de zoekfunctie gebruiken en die geeft je veel antwoorden op je vraag!

Zoals deze: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=113822

Succes!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

19

Re: Fondant uitrollen.

bedankt!!

20

Re: Fondant uitrollen.

Hoi Imara,

Ik heb het bij een workshop gebruikt om je handen mee in te smeren als je marsepein gaat kleuren, dan geeft het niet zo af en wordt het marsepein soepeler. Zelf gebruik ik het nu niet meer eigenlijk. Me handen worden met zeep ook weer schoon.

Gr. Natalie

21

Re: Fondant uitrollen.

dankjewel natalie

22

Re: Fondant uitrollen.

Er is lang geen reactie meer geweest, maar ik gebruik al jaren de Wilton Roll & Cut Mat 50x50 cm
Nog nooit poedersuiker of wat dan ook nodig gehad. En ik kan meteen mooi een rondje uitrollen weet precies hoever ik moet rollen. Ga precies lang s de lijn 1 groter als ik moet hebben.
Soms maak ik mij granieten blad een beetje vochtig dat hij niet wegglijdWel oppassen dat het vocht er niet onderuit komt of je rolstok dan in het vocht legt. Of plak hem vast en soms ook los, kan ik het geheel draaien bij uitrollen.
Mocht hij ooit stuk gaan, koop ik echt een nieuwe. Goud waard.

23 Laatst bewerkt door Sacha70 (24-06-2013 09:19)

Re: Fondant uitrollen.

d.

24

Re: Fondant uitrollen.

Jullie hebben het over een Ikea bureau-onderlegger om fondant op uit te rollen.
Als ik op de site zoek kom ik alleen een zwarte tegen met aan de linkerkant een verhoging. Gebruiken jullie deze?
Of zie ik 1 op de site over het hoofd?
Ik krijg de fondant namelijk ook niet heel van mijn aanrechtblad af. Denk ik het net zo mooi en egaal uitgerold te hebben, verpest mijn aanrechtblad het weer!

25 Laatst bewerkt door Carien (23-10-2013 21:51)

Re: Fondant uitrollen.

hij heet Projs en kost 4,95 (of zoiets)

www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl