1

Onderwerp: Vriendentaartjes

Voor de verjaardag van een van mijn beste vriendinnen zou ik eerst geen taart maken want we gingen een dagje op stap, en ze dacht dat het te warm zou worden.  Maar een dag van tevoren bespraken we de mogelijkheid om toch, in ieder geval een gedeelte van de dag, naar haar huis te gaan want het weer zou misschien slecht worden.  Ik had nog niet eerder een taart voor haar kunnen maken dus heb ik mijn kans nu gegrepen!
Helaas zakte mijn biscuit jammerlijk in, waardoor ik met moeite 1,5 laagje heb kunnen vullen (ganache met kersenjam en een beetje lemon curd op de halve laag).  Volgende keer dus de oven wat lager zetten!  Wat ik alleen niet snap is dat mijn eerste kapsels met dit recept perfect uit de oven kwamen, en nu zakken ze opeens in... en branden bovenop bijna aan.  Iemand ideeën?
In ieder geval heb ik aardig wat bc moeten gebruiken om er toch weer een rond taartje van te maken, ook de bloempjes heb ik gebruikt om dit wat te verdoezelen.  Gelukkig vond de ontvangster die bloempjes juist erg leuk.   
Het thema thee kwam overigens ook terug in de cadeautjes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCXRBTJR.jpg

Daarbij ook nog even het taartje wat ik als verrassing had gemaakt voor een vriend die tegenwoordig in Engeland woont, en speciaal voor Koninginnedag weer op bezoek kwam.  Hij zou bij mij komen logeren maar is niet meer op komen dagen, dit taartje staat dus nog in de vriezer... en bewaar ik voor mensen die het wel kunnen waarderen!  Gevuld met slagroom met frambozen en citroenmarmelade.
Zoals jullie zien gebruik ik de letter tappits de laatste tijd veel, maar mijn letters blijven nogal dansen.  Iemand tips?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZTIATWHM.jpg

Overige tips en opmerkingen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Bedankt voor het kijken.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

2

Re: Vriendentaartjes

Hi

Ik had ongeveer dezelfde klachten.
De ontvangen tips:
* bakken op 150 graden
* bovenkant even voelen, deze dient stevig te zijn
* 5 min na bakken nog even in over laten staan
* daarna op bord omzetten zodat de onderkant boven wordt :)
>> Check de andere vragen eens bij het onderwerp bakken, heb ik ook veel info vandaan kunnen halen.

En wat betreft de letters, misschien langs een liniaal de letters op de taart zetten. Misschien dat dat werkt.

Succes!

Have a Nice day!

3

Laat je de letters goed drogen voordat je ze opplakt? Dat scheelt een stuk, dan zijn ze steviger en kan je met een tooltje nog een beetje schuiven als ze op je taart liggen. Verder heel nauwkeurig kijken  :)

Die vriend heeft echt iets gemist, want je vulling klinkt heerlijk!

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

leuk geworden allebei hoor, en die vriend wist vast niet dat er een taartje stond te wachten, anders was hij er vast geweest

5

Bedankt voor de tips! 
Ik ga dat allemaal zeker proberen.

De taart was zeker lekker; mijn moeder kwam gisteravond eten dus ik vond het wel een toepasselijk Bevrijdingsdag toetje... ;-)

Groetjes, Nienke
Learning from every cake