1

Onderwerp: meringue poeder ck

ik heb enige tijdgeleden de meringue powder van ck products gekocht om meringue botercreme te kunnen maken.

nu kan ik alleen niet goed de verhoudingen vinden die ik moet gebruiken.
op de site van koekjesfee wordt gesproken over 1:2:3.
dus als ik het goed begrijp 10 gr eiwit-20 gr suiker - 30 gr boter. Heb ik dat goed? Maar dat is met verse eiwit.

maar wat hou ik aan bij de poeder, en moet je dit alleen vermengen met water en boter of ook nog suiker erbij.

2 Laatst bewerkt door Elly67 (23-10-2009 21:27)

Re: meringue poeder ck

1 - 2 - 3 is 1 deel eiwit, 2 delen suiker, 3 delen boter.
Om eiwit te krijgen meng je 5 gr poeder met 30 gr water. 1 eiwit weegt dus 35 g.
Daar moet dus nog suiker en boter bij. Succes.

Groetjes, Elly

3

kijk daar heb ik wat aan, aan de slag dus morgen, dank je wel voor je reactie

4

Ik vraag mij af. Als je eiwitpoeder gebruikt kan je die dan ook stijf kloppen?

Groetjes Gülendem

5

Ja, eiwitpoeder en water kun je gewoon stijf kloppen. Als je meringue botercreme maakt gebruik je een gedeelte van het water voor het eiwitpoeder en een gedeelte voor de suikersiroop.

Groetjes, Elly

6

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga het maar gouw uitproberen.

Groetjes Gülendem

7

Elly67 schreef:

Ja, eiwitpoeder en water kun je gewoon stijf kloppen. Als je meringue botercreme maakt gebruik je een gedeelte van het water voor het eiwitpoeder en een gedeelte voor de suikersiroop.

Maar moet ik dan net als het originele recept eitwitpoeder + water + suiker in een kom (au bain marie) op een bubbelend water zetten. hoe zit dat eigenlijk?

groetjes,

8

Umran schreef:
Elly67 schreef:

Maar moet ik dan net als het originele recept eitwitpoeder + water + suiker in een kom (au bain marie) op een bubbelend water zetten. hoe zit dat eigenlijk?

groetjes,

Denk het wel ivm het oplossen van de suiker wat makkelijker gaat als je het verwarmt!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

Ik ben niet blond ,maar als ik het goed begrijp. Het water met het eiwitpoeder EN de suiker stijf kloppen boven een pan met warm water.
Daarna stukjes boter toevoegen? Dan heb je dus een lekkere topping voor op je CC?

Gr Marjon

10

Ik lees ook nog even mee want ik vind het ook spannend met het eiwitpoeder :)

11 Laatst bewerkt door Elly67 (25-10-2009 21:47)

Het kan op 2 manieren. Het eiwitpoeder met het water alvast los kloppen. De suiker erbij en au bain marie (boven een pan heet water) kloppen totdat de suiker is opgelost. Daarna de boter in stukjes erbij en luchtig kloppen.
Of: eiwitpoeder en deel van het water opkloppen tot een luchtige witte massa. Ondertussen de rest van het water met de suiker aan de kook brengen. Als het een heldere siroop is geworden deze in een dun straaltje al kloppend bij het eiwit schenken. Doorkloppen tot de meringue handwarm is, dan de boter in blokjes al kloppend erbij.
Op het eind bij beide methoden een paar druppels vanille essence toevoegen.

Methode 1
http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Methode 2
http://www.youtube.com/watch?v=IxWmiHRTMz8
Ik gebruik geen suikerthermometer.

Groetjes, Elly

12

Elly67 schreef:

Het kan op 2 manieren. Het eiwitpoeder met het water alvast los kloppen. De suiker erbij en au bain marie (boven een pan heet water) kloppen totdat de suiker is opgelost. Daarna de boter in stukjes erbij en luchtig kloppen.
Of: eiwitpoeder en deel van het water opkloppen tot een luchtige witte massa. Ondertussen de rest van het water met de suiker aan de kook brengen. Als het een heldere siroop is geworden deze in een dun straaltje al kloppend bij het eiwit schenken. Doorkloppen tot de meringue handwarm is, dan de boter in blokjes al kloppend erbij.
Op het eind bij beide methoden een paar druppels vanille essence toevoegen.

Methode 1
http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Methode 2
http://www.youtube.com/watch?v=IxWmiHRTMz8
Ik gebruik geen suikerthermometer.

:thumb:

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

13

Kan je met deze meringeu botercreme ook afsmeren of is dit alleen voor het vullen? Er zit toch water in...

groeten Inge

14

Inge Simdorn schreef:

Kan je met deze meringeu botercreme ook afsmeren of is dit alleen voor het vullen? Er zit toch water in...

groeten Inge

Dat vind ik een hele goede vraag....
Daarbij vraag ik me ook af waarom er eiwitpoeder gebruikt word als de eiwitten toch pasteuriseren bij het verhitten au bain marie  O-)

Groetjes Melanie

15

Doosch schreef:
Inge Simdorn schreef:

groeten Inge

Dat vind ik een hele goede vraag....
Daarbij vraag ik me ook af waarom er eiwitpoeder gebruikt word als de eiwitten toch pasteuriseren bij het verhitten au bain marie  O-)

Dat vraag ik me dus ook af, iemand een idee?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

16

Vooral voor zwangeren en kleine kinderen is het "veiliger" om eiwitpoeder te gebruiken. Het verse eiwit is pas echt "veilig" (salmonella vrij) als het verwarmd is tot 70 graden. (daarvoor moet je dus een thermometer gebruiken)
Bovendien kun je zo veel gemakkelijker afwegen!  ;)

Dat is toch een TAART waard!

17

O-)
Je verwarmt de metalen bak waar het eiwit in zit, die zijkanten worden heet maar door het kloppen stolt je ei niet en behaalt het wél die  temperatuur en is het veilig om te gebruiken.
De manier van het bereiden maakt het eiwit veilig en eiwitten kun je ook prima wegen  ;)

Groetjes Melanie