1

Onderwerp: ben wel trots dat het me gevraagd is, maar.......... help

Ik heb een mega top opdracht gekregen, die ik eigenlijk niet wil afstaan :s Daar ik eigenlijk dacht ik ga rustig aan beginnen O-)  met kleine taartjes verjaardagstaarten, om te kijken hoe lang ik deze hobby vol houdt :rolleyes: , en of er in mijn omgeving intresse is.Nou ja wat blijkt er is dus intresse.

Super eng vind ik het, maar er is mij gevraagd om een bruids taart te maken :s Ik twijfel eigenlijk best wel want volgens mij is het een behoorlijke, ongeveer 85 personen :think:

Ik heb nog zo weinig ervaring, ben in februari pas begonnen en mijn creaties komen lang niet in de buurt van de meeste van jullie ;) .
Dus wie heeft er antwoordt op mijn vraag.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk wel:
Welke maten bakblikken heb ik nodig voor een taart voor ongeveer 85 personen.
Wat zijn mooie verhoudingen?
En hoe moeilijk is het om te gaan stapelen :s
Dat wordt eerst een paar keer oefenen denk ik :s  :lol:
Of kan ik beter een standaard huren, voor de veiligheid :rolleyes:

Phoe super eng vind ik het, maar ook ooh zo leuk, maar dacht voordat ik volmondig ja zeg vraag ik jullie hulp, dus heb je nog meer tips dan alleen mijn vragen, graag. Help :o  ;)

2 Laatst bewerkt door Mariska1984 (08-05-2010 19:36)

Re: ben wel trots dat het me gevraagd is, maar.......... help

Nou uhmm ik vind stapelen heel moeilijk! 3 lagen worden bij mij wel super mooi en super recht maar ik heb 1x een 4 laags stapel gemaakt en die was bij mji toch een tikkie scheef. Dus ik begin voorlopig niet aan een bruidstaart van 4 lagen.  :nooo  Ik oefen nog eerst wel een paar keer een 4 lagen stapel voor een verjaardag ofzo.

Ik vind namelijk dat een bruidstaart helemaal strak en recht moet! En eerder begin ik er niet aan! Je moet je wel bedenken dat jouw taart op hun foto's komen en op de foto lijkt hij altijd schever en minder netjes dan in het ecth!

En 85 personen is best wel heel erg groot! Dan ontkom je er niet aan om meer dan 3 lagen te gaan stapelen...

Ik zelf had 23 april mijn eerste bruidstaart gemaakt. Mijn vriendin die vroeg al in september of ik haar bruidstaart wilde maken maar toen had ik zelf pas een stuk of 5 taarten gemaakt. Ben namelijk pas in juni 2009 begonnen... en durfde het niet aan om dan al in sept een bruidstaart te maken.

Wat als er iets mis gaat... Ze trouwen maar 1x en het moet gewoon echt op die dag.

Je kan bij de snijschema's onder how-to kijken welke maat taart je nodig hebt...

Maar de grootste vorm die ik heb, de 30 cm daar krijg je 24 stukken uit.... Zelf vind ik een verschil van 7.5 cm erg mooi! 5 cm vind ik eigenlijk net te klein.... en dus minder mooi staan. Kijk ligt er ook weer aan hoe je de taart gaat versieren.. Misschien ehb je wel geen brede rand nodig...

Suc6!

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

3

Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet aan moet beginnen. Je zegt zelf dat je nog niet zo veel ervaring hebt en je hebt nog nooit gestapeld, dan is dit wel opeens een hele verantwoordelijkheid!
Je moet het natuurlijk zelf weten  :)  maar ik zou het nog niet aandurven!

Ik wens je in ieder geval veel succes ermee!

Groetjes, Patricia

4

pvlielander schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet aan moet beginnen. Je zegt zelf dat je nog niet zo veel ervaring hebt en je hebt nog nooit gestapeld, dan is dit wel opeens een hele verantwoordelijkheid!

Mee eens. Ik heb zelf inmiddels al best wat taartjes gemaakt en ook een aantal keer gestapeld, maar zou zo'n grote bruidstaart ook nog niet aandurven. Of ik zou heel veel oefenenen van te voren....

5

mmmmm Herkenbaar....

Ik ben al wel iets langer bezig en heb ook al stapeltaarten gemaakt (2 om precies te zijn  :D ), maar ik durf ook geen 'ja' te zeggen.
Terwijl mijn vrienden juist zeggen: DOEN!! GAAF!! Kun je best!  :s

Ik ben nog aan het twijfelen.....

Succes met je beslissing en tussendoor: blijven oefenen want dat is altijd leuk  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

ik heb dit ook maar heb wel ja gezegd. ze weten ook dat ik nog niet veel gestapeld hb alleen nog geofend en tot nu toe wel recht!ik dnek dat als je genoeg dowels gebruikt en genoeg oefend de taart best recht kan gaan ik heb  taart van 4 lagen ik lever die af 2 lagen en 2 lagen en stapel hem daar verder. de onderste taart ga ik dikkere dowels gebruiken. ik heb wel iemand gevraagd om mij te helpn die vroeger bij en bakker heeft gewerkt mmaar jemeot het zelf indderdaad weten. Je moet er wel vanuit gaan mocht het fout gaan dat de mensen wel hun geld terug zullen willen!

ohjah ook belangrijk de mensen vodnen het ook niet hee eerg als hij iets scheef was. ze begrepen dat ze hem niet bij de bakker bestelde en dit ook wel een erg grote taart was.

ohjah ook belangrijk de mensen vodnen het ook niet hee eerg als hij iets scheef was. ze begrepen dat ze hem niet bij de bakker bestelde en dit ook wel een erg grote taart was.

10

fruitcake schreef:
pvlielander schreef:

Mee eens. Ik heb zelf inmiddels al best wat taartjes gemaakt en ook een aantal keer gestapeld, maar zou zo'n grote bruidstaart ook nog niet aandurven. Of ik zou heel veel oefenenen van te voren....

En dit is inderdaad het eerste wat ik dacht. Het is wel een grote verantwoordelijkheid.
Wel weer een voordeel van mijn kant is dat ik eind mei een 5 daagse cursus ga volgen van bruidstaarten.Alles komt aan bod in deze cursus, en de laatste dag is er een ''examen''.

Ik heb de persoon die de vraag aan mij vroeg dan ook net gemaild, dat ik het een top opdracht vind, maar niet meteen ja zeg. Omdat een bruidstaart het visite kaartje is van zo'n dag. Ik heb haar uitgelegd, wat jullie ook al zeggen een grote verantwoordelijkheid, voor iemand die nog niet ervaren is.Ik heb haar gevraagd voor wanneer deze taart is en dat ik eerst de cursus wil afwachten, voordat ik ja kan zeggen.En ook duidelijk gezegd dat het na de cursus nog niet zeker is of ik de verantwoordelijkheid wel wil nemen.Het ligt geheel aan hoelang ik nog heb om te oefenen etc.

11

Weet het bruidspaar dat je nog niet zo lang taarten maakt? Zo ja, dan nemen zij ook het risico dat het misschien niet perfect zal zijn.
Aan de andere kant eens moet de 1e keer zijn. Probeer eerst eens een klein stapeltje te maken. bv 10-15-20. Dan kan je oefenen met stapelen. Het maakt op zich natuurlijk niet zo'n verschil of je grote of kleine taarten stapelt, als je maar zorgt dat je genoeg dowels gebruikt. Beetje icing tussen de taartlagen en de boel blijft wel zitten.
Vraag evt. of je een kleine 3-laagse stapel mag maken en daarbij aansnijtaarten. Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

12

ik vind het heel knap van je! ze zullen blij izjn met je eerlijkheid.
IK doe het wel maar zonder de hulp van de bakker had ik het misschien ook nog niet gedaan:s ik weet het eigenlijk niet:D

13

Boska schreef:

Weet het bruidspaar dat je nog niet zo lang taarten maakt? Zo ja, dan nemen zij ook het risico dat het misschien niet perfect zal zijn.
Aan de andere kant eens moet de 1e keer zijn. Probeer eerst eens een klein stapeltje te maken. bv 10-15-20. Dan kan je oefenen met stapelen. Het maakt op zich natuurlijk niet zo'n verschil of je grote of kleine taarten stapelt, als je maar zorgt dat je genoeg dowels gebruikt. Beetje icing tussen de taartlagen en de boel blijft wel zitten.
Vraag evt. of je een kleine 3-laagse stapel mag maken en daarbij aansnijtaarten. Succes.

Ik weet niet of het bruidspaar dit weet.
Een kennis van mij vroeg het namelijk voor vrienden van haar.
Dat is ook een van de rede dat ik niet meteen ja zeg, en misschien zelfs helemaal geen ja.
Het zijn voor mij totaal vreemde, dan vind ik het nog anders dan dat het voor vrienden is. Want die weten inderdaad allemaal dat ik net pas ben begonnen. En iemand die ik niet ken, gaat er toch eerder van uit dat het profesioneel wordt, denk ik. :s

ook weet ik (nog) niet of die kennis van mij het vroeg om het bruidspaar dit kado te doen, of dat ze het vroeg voor het bruidspaar zelf.

Maar zoals ik al eerder zei, ga eerst de cursus afwachten en de datum van de bruiloft. Misschien is het nog wel ver weg en maak ik me nu druk voor niets, en heb ik nog even de tijd om te oefenen.

En dat hoop ik dan maar, want in mijn gezinnetje komen er een paar grote verjaardagen aan waar in ik dan veel kan oefenen in stapelen.

Dus dit wordt vervolgd. Eerst maar even de datum afwachten.

14

Toen ik werd gevraagd om de eerste bruidstaart te maken had ik ook nog niet veel taarten gemaakt. Maar ik heb het toch gedaan. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ik niet zoveel taarten had gemaakt. Dat vonden ze geen probleem. Ik heb wel vaak geoefend vooral omdat ik nog nooit een hartvorm had gebruikt. Mijn collegas vonden het helemaal niet erg om al die taarten op te eten.
De eerste taart was een drama. Het lukte niet om de marsepein strak te krijgen. Maar bij de 2e ging het beter en de bruidstaart was wel helemaal strak. Ik moest gelukkig niet stapelen dat scheelde ook. Ik stapel nu nog niet hoger dan 3 hoog. Hoger durf ik niet.
Succes met je beslissing.