1

Onderwerp: marsefond

hoi hoi,

ik heb begrepen dat als ik een mooie ivoorkleur wil,marsepein en fondant moet gebruiken,
maar hoeveel marsepein  en hoeveel fondant moet ik dan gebruiken?

meer marsepein dan fondant?of andersom?

en is dit wel goed voor een bruidstaart?wordt het niet zacht en gaat het niet smelten??

er komen trouwens vlinders op,die om de taart heen vliegen zeg maar.

nou hoor graag van jullie,

het worden namelijk 4 taarten
10 cm-17,5-25-32,5

gr deb

inmiddels niet meer beginnend,maar al best wel een goede taarten prinses,ik ben alleen geen held in foto s plaatsen

2

Re: marsefond

ik mix mij marsefond 1:1 werkt super altijd ;) 
en et gaat alleen smelten als je een van de wel bekend afsmeer foutjes maak.. of te snel van temp wisselen (dus vriezer tot aanrecht bijv ;) )

3

afsmeer foutjes??

vertel!

inmiddels niet meer beginnend,maar al best wel een goede taarten prinses,ik ben alleen geen held in foto s plaatsen

4

afsmeren met iets wat water bevat
dat gaat niet goed ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

enis dat jam ofzo?waar kan ik dan het beste mee afsmeren?ganache of botercreme 1 op1?

6

botercreme 1:1 ;)  Jam kan ook maar wordt niet zo strak...
Ik bedoelde bijv slagroom of botercreme mix toen ik zei afsmeer foutjes

7

meringue botercreme is veeeeel lekkerder dan 1:1 en kan je ook gebruiken

8

1:1 is gewoon sneller typen maar idd meringuebotercreme 1:2:3 is ook super.. gebruik ik altijd ;)

9

ik zal dat eens proberen,want ik vindt de botercreme 1 op 1 niet zo lekker ,ookal doe ik er vanille bij .

maar wat denken jullie wat mooier wordt?

marsepein met findant offff witte marsepein  met ivory kleurstof?

10

of denken jullie dat marsefond mooier strakker en beter uithard dan marsepein alleen?

11

Ik zou marsepein met rolfondant doen, niet extra kleurstof aan witte marsepein toevoegen, daar wordt het niet mooier van.

En afhankelijk van de soort rolfondant hardt marsefond inderdaad net wat meer op dan marsepein.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Hoi,

Mijn zwager is bakker en hij vertelde mij dat ze voor bruidstaarten eigenlijk altijd marsepein met fondant mengen.
Een prima idee dus!

Groetjes Gerien

13

Ook ik mag mijn eerste bruidstaart gaan maken voor vrienden. Super om e weten dat ik dan het beste marsepein met fondant kan mengen (1:1)
Maar welke fondant kan ik dan het beste gebruiken? Ik heb pas 2 taarten gemaakt en heb deze met marsepein bekleed (1 daarvan was een taartje bekleed met de restjes ;))

Er moet ook zo'n mooie strik op de taart komen. Heb begrepen dat ik die het beste van fondant (gemengd met tylose) kan maken.

Laatste vraag... Kan ik voor het kleuren van fondant dezelfde kleurstof gebruiken als voor marsepein?

14

wat betreft het mengen van fondant kan ik je weinig tips geven
gebruik zelf MMF, maar om grote hoeveelheden te gaan maken voor een bruidstaart is niet aan te raden denk ik (zit al meer dan genoeg  tijd in zo'n taart ;))

strik is idd fondant met tylose en heel goed laten drogen

en kleurstof van marsepein kun je ook voor fondant gebruiken, let wel, fondant kleurt minder sterk dan marsepein, dus kan zijn dat je kleuren wat minder fel oid zijn. (bij dit antwoord ga ik er vanuit dat je kleurgels gebruikt)

15

RedRose18 schreef:

wat betreft het mengen van fondant kan ik je weinig tips geven
gebruik zelf MMF, maar om grote hoeveelheden te gaan maken voor een bruidstaart is niet aan te raden denk ik (zit al meer dan genoeg  tijd in zo'n taart ;))

strik is idd fondant met tylose en heel goed laten drogen

en kleurstof van marsepein kun je ook voor fondant gebruiken, let wel, fondant kleurt minder sterk dan marsepein, dus kan zijn dat je kleuren wat minder fel oid zijn. (bij dit antwoord ga ik er vanuit dat je kleurgels gebruikt)

@MDroppie: Dit is toch een goed antwoord op je vraag? Behalve dan welke fondant je kunt gebruiken. Dat is persoonlijk en maakt ook niet zoveel uit. Ik zou in elk geval geen Ballina nemen, want dat blijft zacht. Ik zou  gaan voor Pettinice, Regalice of marshmellowfondant (mijn voorkeur, in volgorde). En de smaak van fondant: zoet :lol: Eventueel met een smaakje, zoals mmf (die smaakt naar vanillespekkies).

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

16

@jozien --> vandaar dat verlate antwoord? zie ook nergens dat hij het niet eens is met mijn antwoord (of in nieuw topic/prive oid?)

17

@RedRose: dat was via een melding ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

ahh k, vond het al vreemd ;)
niets gezegd in  dat geval  O-)

19

nou ik heb marsepein en fondant gemengd,gewoon op gevoel.

het was een prachtige kleur,eeeenn veel beter  de taarten te bekleden,marsepein wordt er wat zachter door,

nee helemaal geslaagd!!

20 Laatst bewerkt door Maryken (12-07-2010 11:39)

Ik doe dat ook altijd op gevoel, ik gebruik wel wat meer fondant dan marsepein en ik vind dat het veel fijner kneed ook, Marsepein is wat stugger en als ik enkel fondant gebruik gaat t bij mij altijd scheuren.
Ik gebruik altijd vanille fondant, dat is echt zo lekker!!
Eigenlijk vreemd dat marsepein en fondant smelten bij iets wat je met water mengt en afsmeerd, daar botercreme toch ook met water word aangemaakt??

geef eens een taart cadeau!
www.everyoneweb.com/kiekjestaarten