1

Onderwerp: Gardes of deeghaken

Ik gebruik altijd deeghaken om mijn kapsels te maken.. nooit gedacht aan gardes, tot mijn moeder vertelde dat dit eigenlijk veel beter zou zijn.

Gister 1e keer met gardes gemixt. Gewoon 8 + 2 minuten zoals op de verpakking staat. Gebakken in 7,5 cm hoge vorm. Het kapsel werd veel te hoog, kwam boven het bakblik uit, maar heb wel de hoeveelheden gebruikt zoals in de schema's staan.

Las hier dat het beslag bijna wit moet zijn. Met deeghaken wordt het bij mij nooit helemaal wit, met gardes spierwit.

Wat nu..? Wel gardes gebruiken en minder mix of ouderwets deeghaken blijven gebruiken..? Iemand nog andere suggesties?

2

Re: Gardes of deeghaken

Ik zou als ik jou was minder beslag maken en dan de gardes gebruiken.
Met de gardes klop je er meer lucht in dan met de deeghaken volgens mij.
Daardoor komt je kapsel nu ook veel hoger.

Je kunt schrijven wat je wilt,
want papier is stil.

3

Cecilia schreef:

Ik zou als ik jou was minder beslag maken en dan de gardes gebruiken.
Met de gardes klop je er meer lucht in dan met de deeghaken volgens mij.
Daardoor komt je kapsel nu ook veel hoger.

Bedankt voor de reactie. Heb je ook enig idee hoe het kan dat ik dan veel minder nodig heb dan volgens de tabellen?

Heb een vorm van 17,5 cm en gebruik 200 gr mix.

4 Laatst bewerkt door djehr (30-04-2010 19:10)

Je kunt ook je bakvorm verhogen met bakpapier. Dan heeft je kapsel nog steun als hij boven de vorm uitkomt. Je krijgt dan een mooi hoog kapsel (als je dat wil natuurlijk).

Als je geen hoog kapsel wil kun je inderdaad minder beslag gebruiken.
Volgens de tabel hier op de website gebruiken ze voor een 18 cm vorm 160 gram biscuitmix. Dus de 200 gram die jij gebruikt is misschien ook wel erg veel. Je zou de hoeveelheid voor de 18 cm vorm kunnen proberen in combinatie met het verhogen van je bakblik.